Boeing tak bude môcť lepšie konkurovať Airbusu, ktorý vlani kúpil kontrolný podiel v programe produkcie regionálnych lietadiel CSeries kanadskej spoločnosti Bombardier.
Autor TASR
Sao Paulo 26. februára (TASR) - Akcionári brazílskej spoločnosti Embraer veľkou väčšinou schválili predaj 80-percentného podielu divízie komerčných lietadiel americkému koncernu Boeing. Americká spoločnosť tak posilní svoju pozíciu voči európskemu Airbusu v oblasti výroby lietadiel do 150 miest. Po súhlase akcionárov musia dohodu schváliť ešte regulačné úrady vo svete.
Na základe podmienok dohody zaplatí Boeing za kontrolu najziskovejšej divízie Embraeru 4,2 miliardy USD (3,7 miliardy eur). Brazílska vláda, ktorá má v prípade významných zmien v spoločnosti Embraer právo veta, minulý mesiac oznámila, že akvizícii brániť nebude.
Boeing tak bude môcť lepšie konkurovať Airbusu, ktorý vlani kúpil kontrolný podiel v programe produkcie regionálnych lietadiel CSeries kanadskej spoločnosti Bombardier. Aj v prípade týchto strojov ide o menšie lietadlá s počtom miest do 150.
Pre Embraer dohoda zasa znamená prílev financií, ktoré podľa vedenia potrebuje firma na svoje prežitie. Boj o trh medzi Airbusom a Boeingom totiž zvyšuje tlak na menších výrobcov. Podľa vedenia Embraeru peniaze firme umožnia zlikvidovať vysoký dlh a začať v omnoho lepšej pozícii.
Kritici kontraktu ale tvrdia, že bez kontroly nad komerčnými lietadlami sa pozícia Embraeru v skutočnosti oslabí a firma bude finančne závislá od zvyšných divízií firemných lietadiel a zbrojárskej techniky. Obidve pritom v posledných kvartáloch zaznamenali stratu.
(1 EUR = 1,1361 USD)
Na základe podmienok dohody zaplatí Boeing za kontrolu najziskovejšej divízie Embraeru 4,2 miliardy USD (3,7 miliardy eur). Brazílska vláda, ktorá má v prípade významných zmien v spoločnosti Embraer právo veta, minulý mesiac oznámila, že akvizícii brániť nebude.
Boeing tak bude môcť lepšie konkurovať Airbusu, ktorý vlani kúpil kontrolný podiel v programe produkcie regionálnych lietadiel CSeries kanadskej spoločnosti Bombardier. Aj v prípade týchto strojov ide o menšie lietadlá s počtom miest do 150.
Pre Embraer dohoda zasa znamená prílev financií, ktoré podľa vedenia potrebuje firma na svoje prežitie. Boj o trh medzi Airbusom a Boeingom totiž zvyšuje tlak na menších výrobcov. Podľa vedenia Embraeru peniaze firme umožnia zlikvidovať vysoký dlh a začať v omnoho lepšej pozícii.
Kritici kontraktu ale tvrdia, že bez kontroly nad komerčnými lietadlami sa pozícia Embraeru v skutočnosti oslabí a firma bude finančne závislá od zvyšných divízií firemných lietadiel a zbrojárskej techniky. Obidve pritom v posledných kvartáloch zaznamenali stratu.
(1 EUR = 1,1361 USD)