Cieľom ich postupného zvyšovania v doprave je prispieť k diverzifikácii zdrojov na pohon, eliminácii emisií skleníkových plynov a vylepšiť environmentálne dosahy tohto odvetvia, uviedlo MH SR.
Autor TASR
Bratislava 31. októbra (TASR) - Alternatívne palivá slúžia ako čiastočná náhrada za najviac používané palivá pre dopravu, a to za benzín a naftu. Uviedlo to Ministerstvo hospodárstva (MH) SR v návrhu Národného politického rámca pre rozvoj trhu s alternatívnymi palivami, ktorým by sa v najbližšom období mal zaoberať vládny kabinet.
"Cieľom ich postupného zvyšovania v doprave je prispieť k diverzifikácii zdrojov na pohon (alternácia k palivám z ropy), eliminácii emisií skleníkových plynov a vylepšiť environmentálne dosahy tohto odvetvia," zdôvodnil rezort hospodárstva.
Chýbajúci harmonizovaný rozvoj podpory dopravných prostriedkov (vozidlá, lode a podobne) a infraštruktúry pre alternatívne palivá bráni podľa MH SR rozvoju úspor z rozsahu na strane ponuky a mobilite na strane dopytu.
"Je potrebné vybudovať nové siete infraštruktúry, napríklad pre elektrickú energiu, skvapalnený zemný plyn (LNG), stlačený zemný plyn (CNG), dobudovať siete pre skvapalnený ropný plyn (LPG) a v prípade potreby pre vodík," podčiarklo slovenské ministerstvo hospodárstva.
Podľa materiálu by sa mala zaručiť technologická neutralita a zohľadniť treba náležite aj požiadavku podpory komerčného rozvoja alternatívnych palív. Budovanie infraštruktúry však nesmie byť samoúčelné a je potrebné zosúladiť ho s rozvojom trhu s vozidlami s nízkymi emisiami. Pri príprave podporných opatrení na rozvoj využívania alternatívnych palív je potrebné brať rozvoj infraštruktúry a trhu s vozidlami ako jeden integrálny celok, nakoľko ani jeden z týchto aspektov nie je schopný úspešne fungovať samostatne.
Elektrická energia má podľa MH SR potenciál zvýšiť energetickú efektívnosť cestných vozidiel a prispieť k zníženiu emisií oxidu uhličitého (CO2) v doprave. Sú to zdroje energie nevyhnutné na účely zavádzania elektrických vozidiel, čo môže prispieť k zlepšeniu kvality ovzdušia a zníženiu hluku v mestských aglomeráciách a iných husto osídlených oblastiach. Dôležitou požiadavkou je zabezpečenie, aby sa verejne prístupné nabíjacie stanice pre elektrické vozidlá budovali s dostatočným pokrytím, čo umožní premávku elektrických vozidiel minimálne v rámci mestských/prímestských aglomerácií a iných husto osídlených oblastí.
Elektromobilita predstavuje podľa rezortu hospodárstva rýchlo sa rozvíjajúcu oblasť. Súčasné technológie v oblasti nabíjacieho rozhrania zahŕňajú káblové konektory, je však potrebné vziať do úvahy aj budúce technológie rozhrania, napríklad bezdrôtové indukčné nabíjanie alebo výmenu batérií.
"Pokiaľ ide o vozidlá s pohonom na zemný plyn, čerpacie stanice by sa mohli zriadiť a zásobovať z existujúcej dobre rozvinutej oblasti, ktorá pokrýva distribučnú sieť zemného plynu za predpokladu, že kvalita plynu bude vhodná na použitie vo vozidlách s pohonom na zemný plyn využívajúcich súčasnú a pokročilú technológiu. Súčasná distribučná sieť zemného plynu by sa mohla doplniť o čerpacie stanice využívajúce biometán z miestnej produkcie," poznamenalo MH SR.
Pre používanie a rozvoj pokročilých biopalív v SR je podľa materiálu potrebné tiež vytvoriť vhodné prostredie tak, aby sa zabezpečili investície do ich vývoja a výroby, a to vo forme stanovenia záväzných cieľov pre používanie pokročilých biopalív v Slovenskej republike najmenej do roku 2030.
"Cenovú atraktivitu pokročilých biopalív je možné podporiť stimulmi, ako sú podpora výskumu v oblasti pokročilých biopalív, stanovenie záväzného cieľa SR pre pokročilé biopalivá, stanovenie povinnosti primiešavať pokročilé biopalivá do motorových palív spolu s príslušnou sankciou za nedodržanie tejto povinnosti," dodalo MH SR.
"Cieľom ich postupného zvyšovania v doprave je prispieť k diverzifikácii zdrojov na pohon (alternácia k palivám z ropy), eliminácii emisií skleníkových plynov a vylepšiť environmentálne dosahy tohto odvetvia," zdôvodnil rezort hospodárstva.
Chýbajúci harmonizovaný rozvoj podpory dopravných prostriedkov (vozidlá, lode a podobne) a infraštruktúry pre alternatívne palivá bráni podľa MH SR rozvoju úspor z rozsahu na strane ponuky a mobilite na strane dopytu.
"Je potrebné vybudovať nové siete infraštruktúry, napríklad pre elektrickú energiu, skvapalnený zemný plyn (LNG), stlačený zemný plyn (CNG), dobudovať siete pre skvapalnený ropný plyn (LPG) a v prípade potreby pre vodík," podčiarklo slovenské ministerstvo hospodárstva.
Podľa materiálu by sa mala zaručiť technologická neutralita a zohľadniť treba náležite aj požiadavku podpory komerčného rozvoja alternatívnych palív. Budovanie infraštruktúry však nesmie byť samoúčelné a je potrebné zosúladiť ho s rozvojom trhu s vozidlami s nízkymi emisiami. Pri príprave podporných opatrení na rozvoj využívania alternatívnych palív je potrebné brať rozvoj infraštruktúry a trhu s vozidlami ako jeden integrálny celok, nakoľko ani jeden z týchto aspektov nie je schopný úspešne fungovať samostatne.
Elektrická energia má podľa MH SR potenciál zvýšiť energetickú efektívnosť cestných vozidiel a prispieť k zníženiu emisií oxidu uhličitého (CO2) v doprave. Sú to zdroje energie nevyhnutné na účely zavádzania elektrických vozidiel, čo môže prispieť k zlepšeniu kvality ovzdušia a zníženiu hluku v mestských aglomeráciách a iných husto osídlených oblastiach. Dôležitou požiadavkou je zabezpečenie, aby sa verejne prístupné nabíjacie stanice pre elektrické vozidlá budovali s dostatočným pokrytím, čo umožní premávku elektrických vozidiel minimálne v rámci mestských/prímestských aglomerácií a iných husto osídlených oblastí.
Elektromobilita predstavuje podľa rezortu hospodárstva rýchlo sa rozvíjajúcu oblasť. Súčasné technológie v oblasti nabíjacieho rozhrania zahŕňajú káblové konektory, je však potrebné vziať do úvahy aj budúce technológie rozhrania, napríklad bezdrôtové indukčné nabíjanie alebo výmenu batérií.
"Pokiaľ ide o vozidlá s pohonom na zemný plyn, čerpacie stanice by sa mohli zriadiť a zásobovať z existujúcej dobre rozvinutej oblasti, ktorá pokrýva distribučnú sieť zemného plynu za predpokladu, že kvalita plynu bude vhodná na použitie vo vozidlách s pohonom na zemný plyn využívajúcich súčasnú a pokročilú technológiu. Súčasná distribučná sieť zemného plynu by sa mohla doplniť o čerpacie stanice využívajúce biometán z miestnej produkcie," poznamenalo MH SR.
Pre používanie a rozvoj pokročilých biopalív v SR je podľa materiálu potrebné tiež vytvoriť vhodné prostredie tak, aby sa zabezpečili investície do ich vývoja a výroby, a to vo forme stanovenia záväzných cieľov pre používanie pokročilých biopalív v Slovenskej republike najmenej do roku 2030.
"Cenovú atraktivitu pokročilých biopalív je možné podporiť stimulmi, ako sú podpora výskumu v oblasti pokročilých biopalív, stanovenie záväzného cieľa SR pre pokročilé biopalivá, stanovenie povinnosti primiešavať pokročilé biopalivá do motorových palív spolu s príslušnou sankciou za nedodržanie tejto povinnosti," dodalo MH SR.