Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Ekonomika

Analytici: Automobilky a ich dodávateľov čaká ďalší tvrdý rok

Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

Problémy zároveň pociťujú všetky spoločnosti, ktoré si potrebujú zabezpečiť mobilitu, napríklad už pri obstaraní vozidiel do firmy, ich údržby, opráv a podobne.

Bratislava 8. januára (TASR) – Automobilky v uplynulom roku potrápil nedostatok surovín, komponentov, narušené dodávateľské reťazce, ale aj rast cien energií. Problémy však pretrvávajú a výrobcov automobilov, ale aj ich užívateľov čaká ďalší tvrdý rok, upozornili analytici z nadnárodnej spoločnosti Expense Reduction Analysts (ERA), ktorá sa špecializuje na riadenie a optimalizáciu nákladov firiem a s tým súvisiacich procesov.

"Obrovské problémy spôsobené nedostatkom elektronických komponentov nie sú jediné, s ktorými sa musí automobilový priemysel v súčasnosti vyrovnať. Existujú ďalšie problémy, dokonca opakovane v niekoľkých hodnotových reťazcoch, ktoré ovplyvňujú tento sektor," konštatuje Henk Postmus, executive partner spoločnosti ERA. Aktuálne problémy sú podľa neho v piatich oblastiach, čo pocítia mnohé firmy. "Očakávame, že existujúce tlaky budú pokračovať aj v roku 2022 a dokonca s najväčšou pravdepodobnosťou aj v roku 2023," upozornil odborník.

Automotive sektor zápasí s nedostatkom viacerých potrebných surovín, ako sú horčík, železo, meď, uhlie a guma. Podľa senior konzultanta ERA Juraja Jančiho sú problémom aj zvýšené náklady na palivo a tiež na námornú dopravu, ktorá je nosným dopravným prostriedkom pre automotive sektor. Nepomáha ani energetická kríza s historicky najvyššími nákladmi energií. "A, samozrejme, toto odvetvie vo viacerých krajinách vrátane strednej a východnej Európy, respektíve priamo Slovenska, zápasí aj s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily v sektore logistiky a služieb," dodáva Janči.

Problémy zároveň pociťujú všetky spoločnosti, ktoré si potrebujú zabezpečiť mobilitu, napríklad už pri obstaraní vozidiel do firmy, ich údržby, opráv a podobne. Ide tak o firmy naprieč celým hospodárstvom – finančnými aj výrobnými sektormi. Výrazne sa totiž okrem iného predĺžili čakacie lehoty na nové automobily, kde minimum je šesť až osem mesiacov.

Predĺžené dodacie lehoty sú aj pre dieselové vozidlá, najmä ľahké úžitkové vozidlá a dodávky. V sektore sa podľa Jančiho vyskytuje časté meškanie už objednaných vozidiel. Firmy tiež čelia častejšiemu zvyšovaniu cien a znižovaniu podpory predaja. V niektorých prípadoch sa vyskytuje úprava cien či rabatov častejšie ako raz za mesiac. Problémom pri firemnej mobilite sú aj problémy v údržbe. Práve nedostatok dielov a komponentov, ich oneskorené dodávky, rastúce ceny materiálu i práce a zvýšenie prestojov vozidiel v dielňach spôsobujú neisté plánovanie výdavkov a tlak na cash flow firiem.