Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 16. november 2024Meniny má Agnesa
< sekcia Ekonomika

Ako si automobilky zabezpečia budúcnosť? Toto radia analytici

Na archívnej snímke priestory výrobného závodu KIA Motors Slovakia v Tepličke nad Váhom dňa 10. februára 2017. Foto: TASR - Erika Ďurčová

Automobilky, ktoré sú najdôležitejším exportným odvetvím krajiny, sa budú musieť prispôsobovať novým trendom vo svete a postupne sa špecializovať na výrobu hybridných vozidiel či elektromobilov.

Bratislava 30. júla (TASR) – Slovensko je automobilovou veľmocou, čo sa týka výroby áut na jedného obyvateľa. Automobilky, ktoré sú najdôležitejším exportným odvetvím krajiny, sa budú musieť prispôsobovať novým trendom vo svete a postupne sa špecializovať na výrobu hybridných vozidiel či elektromobilov. Zhodli sa na tom ekonomickí analytici oslovení TASR.

Elektromobily

Je pravdepodobné, že podiel elektromobilov v produkcii jednotlivých automobiliek bude rásť na úkor spaľovacích motorov. "Nie je to ale otázka krátkeho obdobia, ale nasledujúcich rokov, možno až desaťročí. Zároveň bude platiť, že väčšina zamestnancov v automobilovom priemysle sa bude môcť uplatniť vo výrobe elektromobilov. Základom ale je predovšetkým to, aby sa automobilky vo svete aj u nás prispôsobili novej dobe a trendom, čím si zabezpečia svoju budúcnosť," priblížila analytička Poštovej banky Jana Glasová.

Výrobcovia dopravných prostriedkov spolu so subdodávateľmi patria k hlavným ťahúňom slovenského priemyslu a predstavujú viac ako tretinu celkovej priemyselnej výroby. Zároveň automobilová výroba predstavuje zhruba 35 % celkového priemyselného vývozu krajiny. Výhodou Slovenska je existujúca skúsenosť a know-how v tejto oblasti. "Slovenským automobilkám sa aktuálne darí, prichádzajú s výrobou nových modelov a investíciami do svojich výrobných kapacít. Predpokladáme, že spolu s priaznivým ekonomickým vývojom u nás aj v Európe sa bude ďalej rozvíjať aj automobilový priemysel," avizuje Glasová.

Príchod Land Roveru

Príchod štvrtej automobilky Jaguar Land Rover na Slovensko prináša nové pracovné miesta nielen v samotnom závode, ale aj v sieti subdodávateľov. Otázkou ale ostáva zabezpečenie kvalitnej pracovnej sily aj do budúcnosti, keďže už teraz sa výrobcovia sťažujú na jej nedostatok. "Vhodná by bola užšia spolupráca medzi školami, univerzitami a podnikateľským sektorom a zároveň väčšie zameranie sa na vedu a výskum," upozornila analytička Slovenskej sporiteľne Katarína Muchová. Zosúladenie vzdelávania s trhom práce by dopomohlo predísť dlhodobej štrukturálnej nezamestnanosti. "Prínosy kvalitného vzdelania a výskumov tiež prispievajú k lepšej kvalite života a pomáhajú vytvárať vhodné podmienky pre ekonomický rast," doplnila.

Slovensko nedokáže ovplyvniť ekonomický vývoj v Európe a vo svete, ani vonkajšie faktory, ktoré prispievajú k zmenám v automobilovom sektore, ako je príchod zdieľaných alebo autonómnych áut, no môže sa na prichádzajúce zmeny pripraviť. "Vláda môže dobré časy využiť k príprave na horšie časy, ktoré raz prídu, agresívnym znižovaním dlhu, reformou školstva a sociálneho systému. Ďalej môže zlepšiť podmienky pre investorov, malých aj veľkých, domácich aj zahraničných," vysvetlil Martin Vlachynský z Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz (INESS).

Nové technológie

Nové technológie nezastaviteľne napredujú a popri klasických spaľovacích motoroch sa objavujú aj rôzne kombinované a hybridné automobily či elektromobily. "Spaľovacie motory sú ale stále jednoznačnou jednotkou na trhu a nepredpokladáme, že by sa to v najbližšom období rapídne zmenilo. Napriek aktuálnemu trendu, ktorý hovorí v prospech elektromobilov, si nemyslíme, že by v dohľadnej dobe došlo k absolútnemu zastaveniu výroby spaľovacích motorov vo svete. Ak by k tomu raz aj došlo, tak zrejme vo vzdialenejšej budúcnosti," predpokladá Glasová. Zároveň dodala, že pre väčší rozvoj a uplatnenie elektromobilov na cestách je potrebné rozsiahlejšie budovanie nabíjacích staníc a nemalé investície do výroby elektromobilov aj batérií.