Počas leta by sa ročné prebytky zahraničného obchodu mali mierne zužovať, a to najmä pod vplyvom bázického efektu.
Autor TASR
Bratislava 9. júna (TASR) – Odvetvie automobilovej výroby je podľa analytikov zasiahnuté materiálovou krízou vo svete. Globálna ekonomika sa aktuálne borí s nedostatkom čipov, ktorý spôsobuje odstávky výroby hlavne v automobilovom a elektrotechnickom priemysle. Táto kríza by sa mala prejaviť na vývoznej strane bilancie slovenského obchodu.
Najväčším ťahúňom slovenského exportu sú podľa analytičky 365.bank Jany Glasovej automobilky. "Ďalším veľkým problémom pre priemysel je nedostatok plastového granulátu, ktorého cena rapídne rastie. Ten sa využíva vo väčšine odvetví vrátane automobiliek. Trh hlási už aj problémy s nedostatkom plechov, dreva a aj skla. Táto materiálová kríza v priemysle je spôsobená hlavne zabrzdením výroby počas krízy a pomalším rozbiehaním výroby po pandémii. To spôsobuje dočasné odstávky výroby aj v našich automobilkách, ktoré pre chýbajúce súčiastky nemôžu vyrábať a teda ani vyvážať," uviedla Glasová.
Analytik Unicredit Bank Ľubomír Koršňák hovorí, že na druhej strane dovozy výrobu predbiehajú. Počas leta by sa ročné prebytky zahraničného obchodu mali mierne zužovať, a to najmä pod vplyvom bázického efektu. "Predpokladáme však, že by predsa len mali ostávať nad úrovňou roka 2019. Prispieť by k tomu mal kľúčový automobilový priemysel, podporený aj v porovnaní s rokom 2019 rozšírenými výrobnými kapacitami, ale aj pomaly sa zotavujúci domáci dopyt, najmä investičný. Naopak, nominálne dovozy môžu nahor tlačiť najmä rastúce ceny komodít," dodal.
Najväčším ťahúňom slovenského exportu sú podľa analytičky 365.bank Jany Glasovej automobilky. "Ďalším veľkým problémom pre priemysel je nedostatok plastového granulátu, ktorého cena rapídne rastie. Ten sa využíva vo väčšine odvetví vrátane automobiliek. Trh hlási už aj problémy s nedostatkom plechov, dreva a aj skla. Táto materiálová kríza v priemysle je spôsobená hlavne zabrzdením výroby počas krízy a pomalším rozbiehaním výroby po pandémii. To spôsobuje dočasné odstávky výroby aj v našich automobilkách, ktoré pre chýbajúce súčiastky nemôžu vyrábať a teda ani vyvážať," uviedla Glasová.
Analytik Unicredit Bank Ľubomír Koršňák hovorí, že na druhej strane dovozy výrobu predbiehajú. Počas leta by sa ročné prebytky zahraničného obchodu mali mierne zužovať, a to najmä pod vplyvom bázického efektu. "Predpokladáme však, že by predsa len mali ostávať nad úrovňou roka 2019. Prispieť by k tomu mal kľúčový automobilový priemysel, podporený aj v porovnaní s rokom 2019 rozšírenými výrobnými kapacitami, ale aj pomaly sa zotavujúci domáci dopyt, najmä investičný. Naopak, nominálne dovozy môžu nahor tlačiť najmä rastúce ceny komodít," dodal.