Brzdou pri väčšom rozšírení inteligentných hodiniek však môže byť ich cena, ktorá neraz dosahuje sumu, za ktorú sa dá kúpiť dobre vybavený smartfón strednej triedy.
Autor TASR
Bratislava 28. septembra (TASR) – Objem predaja inteligentných hodiniek na globálnom trhu v poslednom období stúpa a existuje priestor pre ďalší rast tohto segmentu, ktorý zatiaľ v oblasti mobilných zariadení a elektroniky nepatril medzi kľúčové. Zhodujú sa na tom viaceré analytické spoločnosti i odborníci, ktorých TASR oslovila.
Svedčí o tom okrem iných napríklad jedna z posledných analýz tohto segmentu od spoločnosti Counterpoint Research. Podľa nej v 1. kvartáli 2019 medziročne stúpol počet dodaných kusov inteligentných hodiniek na globálnom trhu o 48 %. Ide pritom o potvrdenie trendu z predchádzajúcich štvrťrokov, keď napríklad v 4. kvartáli 2018 vzrástol medziročne počet dodaných kusov o 56 % a v 3. kvartáli až o 67 %.
Aj podľa názoru odborníkov sa inteligentné hodinky stávajú medzi ľuďmi čoraz populárnejšími. „Dôvodov je niekoľko, napríklad skutočnosť, že ich ceny postupne klesajú. A to aj vďaka tomu, že do tejto kategórie produktov pribúdajú noví hráči – predovšetkým dravé čínske firmy a značky, ktoré vedia ‚stlačiť‘ cenu hodiniek pokojne aj hlboko pod 200 eur. Pri náramkoch i pod 100 eur,“ povedal redaktor technologického portálu Živé.sk Martin Kováč.
Dodal však, že v krátkodobom výhľade inteligentné hodinky podľa neho nevytlačia smartfóny z trhu. „Skôr sa dá očakávať, že sa budú navzájom stále viac dopĺňať. Predpokladám preto, že čoraz viac ľudí si môže kupovať hodinky či náramky ako doplnok k mobilu. Rozmach nositeľnej techniky môže navyše silne podporiť expanzia bezkontaktných platieb. Zaplatiť cez Apple Pay alebo Google Pay napríklad hodinkami, môže byť neraz oveľa šikovnejšie ako mobilom,“ podotkol.
Brzdou pri väčšom rozšírení inteligentných hodiniek však môže byť ich cena, ktorá neraz dosahuje sumu, za ktorú sa dá kúpiť dobre vybavený smartfón strednej triedy s univerzálnejším využitím ako samotné hodinky. Podľa konateľa spoločnosti mobil online s. r. o. Milana Kovalančíka však aj napriek tomu existujú dôvody, pre ktoré sa kúpa hodiniek oplatí.
„V súčasnosti telefóny atakujú veľkosť prvých tabletov a myslím si, že už to nie je produkt do ruky pre každú chvíľu. Vďaka hodinkám môžu mať ľudia mobily odložené vo vrecku a mnoho vecí vybaviť priamo na hodinkách,“ objasnil Kovalančík, podľa ktorého zaznamenávajú nárast predaja hodiniek aj v ich spoločnosti.
Ďalšou pridanou hodnotou sú podľa neho zdravotné funkcie hodiniek. „Je to vlastne akýsi ‚prvý doktor‘, ktorý vie upozorniť na príznaky určitých chorôb, či nedostatku pohybu a spánku. Ani si to zatiaľ neuvedomujeme, ale toto bude asi ich najväčšia pridaná hodnota,“ upozornil Kovalančík.
Segment podľa neho začína byť zaujímavý aj vďaka vyššej výdrži batérií hodiniek, rozširovaniu množstva funkcií i postupne klesajúcej cene. Už teraz hodinky bežne dokážu merať srdcový pulz, niektoré modely i krvný tlak, prípadne fungujú ako monitor EKG. Jednou z ďalších objavujúcich sa funkcií je napríklad pulzný oxymeter, ktorý meria obsah kyslíka v krvi.
Svedčí o tom okrem iných napríklad jedna z posledných analýz tohto segmentu od spoločnosti Counterpoint Research. Podľa nej v 1. kvartáli 2019 medziročne stúpol počet dodaných kusov inteligentných hodiniek na globálnom trhu o 48 %. Ide pritom o potvrdenie trendu z predchádzajúcich štvrťrokov, keď napríklad v 4. kvartáli 2018 vzrástol medziročne počet dodaných kusov o 56 % a v 3. kvartáli až o 67 %.
Aj podľa názoru odborníkov sa inteligentné hodinky stávajú medzi ľuďmi čoraz populárnejšími. „Dôvodov je niekoľko, napríklad skutočnosť, že ich ceny postupne klesajú. A to aj vďaka tomu, že do tejto kategórie produktov pribúdajú noví hráči – predovšetkým dravé čínske firmy a značky, ktoré vedia ‚stlačiť‘ cenu hodiniek pokojne aj hlboko pod 200 eur. Pri náramkoch i pod 100 eur,“ povedal redaktor technologického portálu Živé.sk Martin Kováč.
Dodal však, že v krátkodobom výhľade inteligentné hodinky podľa neho nevytlačia smartfóny z trhu. „Skôr sa dá očakávať, že sa budú navzájom stále viac dopĺňať. Predpokladám preto, že čoraz viac ľudí si môže kupovať hodinky či náramky ako doplnok k mobilu. Rozmach nositeľnej techniky môže navyše silne podporiť expanzia bezkontaktných platieb. Zaplatiť cez Apple Pay alebo Google Pay napríklad hodinkami, môže byť neraz oveľa šikovnejšie ako mobilom,“ podotkol.
Brzdou pri väčšom rozšírení inteligentných hodiniek však môže byť ich cena, ktorá neraz dosahuje sumu, za ktorú sa dá kúpiť dobre vybavený smartfón strednej triedy s univerzálnejším využitím ako samotné hodinky. Podľa konateľa spoločnosti mobil online s. r. o. Milana Kovalančíka však aj napriek tomu existujú dôvody, pre ktoré sa kúpa hodiniek oplatí.
„V súčasnosti telefóny atakujú veľkosť prvých tabletov a myslím si, že už to nie je produkt do ruky pre každú chvíľu. Vďaka hodinkám môžu mať ľudia mobily odložené vo vrecku a mnoho vecí vybaviť priamo na hodinkách,“ objasnil Kovalančík, podľa ktorého zaznamenávajú nárast predaja hodiniek aj v ich spoločnosti.
Ďalšou pridanou hodnotou sú podľa neho zdravotné funkcie hodiniek. „Je to vlastne akýsi ‚prvý doktor‘, ktorý vie upozorniť na príznaky určitých chorôb, či nedostatku pohybu a spánku. Ani si to zatiaľ neuvedomujeme, ale toto bude asi ich najväčšia pridaná hodnota,“ upozornil Kovalančík.
Segment podľa neho začína byť zaujímavý aj vďaka vyššej výdrži batérií hodiniek, rozširovaniu množstva funkcií i postupne klesajúcej cene. Už teraz hodinky bežne dokážu merať srdcový pulz, niektoré modely i krvný tlak, prípadne fungujú ako monitor EKG. Jednou z ďalších objavujúcich sa funkcií je napríklad pulzný oxymeter, ktorý meria obsah kyslíka v krvi.