Napriek vplyvu pandémie na nákupné správanie obyvateľov Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) priniesla analýza dát za november podľa nej prekvapujúce zistenia.
Autor TASR
Bratislava 8. decembra (TASR) - Väčšina Bratislavčanov výdavky neznižuje. Až 58 % chce minúť na darčeky viac alebo rovnako ako vlani. Uviedla to analytička WOOD & Company Eva Sadovská v analýze 'predvianočného apetítu' Bratislavčanov po nákupoch a toho, ako ho ovplyvňujú epidemiologické opatrenia. Vychádzala pritom z prieskumu spoločností Datamar a Mnforce, realizovaného v novembri 2020.
Napriek vplyvu pandémie na nákupné správanie obyvateľov Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) priniesla analýza dát za november podľa nej prekvapujúce zistenia. Až 71 % domácností malo v pláne zvýšiť svoje výdavky alebo ich ponechať na úrovni ako vlani. Naopak, minúť menej ako pred rokom plánovalo 29 % opýtaných.
Bratislavčania, ktorí majú v pláne znížiť svoje výdavky, sa v najmenšej miere obmedzujú pri nákupoch potravín (iba 19 % z nich). Nasledujú výdavky na predmety dlhodobej spotreby s podielom 38 % z obyvateľov BSK, ktorí majú v pláne svoje výdavky znížiť. Väčšia časť domácností z Bratislavy tak míňa pri nákupoch potravín a tovarov dlhodobej spotreby rovnako alebo dokonca o niečo viac ako vlani.
Prieskum podľa analytičky zároveň ukázal, že niektoré bratislavské domácnosti majú v pláne odložiť nákupy predmetov dlhodobej spotreby na neskôr, napríklad o niekoľko týždňov alebo mesiacov. Nákup oblečenia posúvalo v novembri na neskôr 35 % opýtaných, nákup nábytku či elektroniky 21 až 26 % respondentov.
"Dobrou správou je, že s takýmito nákupmi obchody v nasledujúcich týždňoch či mesiacoch môžu počítať. Na čom však domácnosti Bratislavského kraja neplánujú príliš šetriť, sú vianočné darčeky. Až 58 % opýtaných Bratislavčaniek a Bratislavčanov dokonca plánuje na ne minúť viac alebo rovnako ako vlani," podčiarkla.
Sadovská upozornila, že na Slovensku sa najviac nákupov realizuje v BSK, ktorý sa zároveň vyznačuje aj najväčšou kúpyschopnosťou obyvateľstva. Analyzovaný región zároveň disponuje najväčším počtom nákupných centier. Aktuálna výmera slovenských obchodných centier predstavuje približne 1,7 milióna štvorcových metrov, z čoho vyše tretinu tvoria práve centrá v Bratislave.
Nákupné centrá sa podľa Sadovskej stali pre ľudí nielen miestom na nákupy, ale i zdrojom zábavy či relaxu. Hoci centrá aktuálne evidujú menej návštev ako vlani, nákupné košíky zákazníkov sú v priemere plnšie o 20 až 25 % ako pred pandémiou.
"Posledný kvartál sme odštartovali prísnejšími bezpečnostnými a taktiež hygienickými opatreniami pre maloobchod. V týchto dňoch sa rozhoduje o opatreniach platných na nasledujúce decembrové týždne v ekonomike či spoločnosti. Napriek tomu, že obchody nie sú miestom, kde sa nákaza šíri, môžu obmedzenia opäť zasiahnuť aj do tejto oblasti ekonomiky. Zatiaľ možno iba teoreticky, ale v prípade, že by fyzické prevádzky boli počas decembra zatvorené alebo by mohli fungovať iba formou okienka, rozvozu či online kanálom (tak ako to bolo napríklad počas posledného októbrového týždňa pred prvým celoplošným testovaním v SR), je otázne, či by takýto obmedzený režim kamenných obchodov spolu s e-commerce dokázal vôbec naplno pokryť tradičný predvianočný dopyt spotrebiteľov. A to aj napriek tomu, že online obchody by zaznamenali zvýšený záujem zo strany spotrebiteľov," dodala Sadovská.
Napriek vplyvu pandémie na nákupné správanie obyvateľov Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) priniesla analýza dát za november podľa nej prekvapujúce zistenia. Až 71 % domácností malo v pláne zvýšiť svoje výdavky alebo ich ponechať na úrovni ako vlani. Naopak, minúť menej ako pred rokom plánovalo 29 % opýtaných.
Bratislavčania, ktorí majú v pláne znížiť svoje výdavky, sa v najmenšej miere obmedzujú pri nákupoch potravín (iba 19 % z nich). Nasledujú výdavky na predmety dlhodobej spotreby s podielom 38 % z obyvateľov BSK, ktorí majú v pláne svoje výdavky znížiť. Väčšia časť domácností z Bratislavy tak míňa pri nákupoch potravín a tovarov dlhodobej spotreby rovnako alebo dokonca o niečo viac ako vlani.
Prieskum podľa analytičky zároveň ukázal, že niektoré bratislavské domácnosti majú v pláne odložiť nákupy predmetov dlhodobej spotreby na neskôr, napríklad o niekoľko týždňov alebo mesiacov. Nákup oblečenia posúvalo v novembri na neskôr 35 % opýtaných, nákup nábytku či elektroniky 21 až 26 % respondentov.
"Dobrou správou je, že s takýmito nákupmi obchody v nasledujúcich týždňoch či mesiacoch môžu počítať. Na čom však domácnosti Bratislavského kraja neplánujú príliš šetriť, sú vianočné darčeky. Až 58 % opýtaných Bratislavčaniek a Bratislavčanov dokonca plánuje na ne minúť viac alebo rovnako ako vlani," podčiarkla.
Sadovská upozornila, že na Slovensku sa najviac nákupov realizuje v BSK, ktorý sa zároveň vyznačuje aj najväčšou kúpyschopnosťou obyvateľstva. Analyzovaný región zároveň disponuje najväčším počtom nákupných centier. Aktuálna výmera slovenských obchodných centier predstavuje približne 1,7 milióna štvorcových metrov, z čoho vyše tretinu tvoria práve centrá v Bratislave.
Nákupné centrá sa podľa Sadovskej stali pre ľudí nielen miestom na nákupy, ale i zdrojom zábavy či relaxu. Hoci centrá aktuálne evidujú menej návštev ako vlani, nákupné košíky zákazníkov sú v priemere plnšie o 20 až 25 % ako pred pandémiou.
"Posledný kvartál sme odštartovali prísnejšími bezpečnostnými a taktiež hygienickými opatreniami pre maloobchod. V týchto dňoch sa rozhoduje o opatreniach platných na nasledujúce decembrové týždne v ekonomike či spoločnosti. Napriek tomu, že obchody nie sú miestom, kde sa nákaza šíri, môžu obmedzenia opäť zasiahnuť aj do tejto oblasti ekonomiky. Zatiaľ možno iba teoreticky, ale v prípade, že by fyzické prevádzky boli počas decembra zatvorené alebo by mohli fungovať iba formou okienka, rozvozu či online kanálom (tak ako to bolo napríklad počas posledného októbrového týždňa pred prvým celoplošným testovaním v SR), je otázne, či by takýto obmedzený režim kamenných obchodov spolu s e-commerce dokázal vôbec naplno pokryť tradičný predvianočný dopyt spotrebiteľov. A to aj napriek tomu, že online obchody by zaznamenali zvýšený záujem zo strany spotrebiteľov," dodala Sadovská.