Spolu s klesajúcou ponukou jazdených automobilov sa zvyšuje ich vek a počet najazdených kilometrov.
Autor TASR
Bratislava 27. septembra (TASR) - Prehlbujúca sa kríza v automobilovom priemysle sa výrazne prejavuje aj v ponuke inzerovaných vozidiel na slovenskom trhu. Počet ponúkaných áut v tomto roku poklesol vo všetkých kategóriách. Najnižší pokles je v prípade vozidiel SUV, ktorých slovenskí inzerenti ponúkajú najviac, a to 29,4 %. Zatiaľ čo ich ponuka medziročne klesla o štyri percentá, dopyt vzrástol o 18 %. Spolu s tým sa zvýšil vek a počet najazdených kilometrov. Ponúkané vozidlá SUV zostarli o viac ako 12 %, pričom mladšie sú len viacmiestne vozidlá. Vyplýva to z analýzy trhu s jazdenými vozidlami spoločnosti AURES Holdings.
Ponuka automobilov na slovenskom trhu naďalej klesá v dôsledku výpadkov vo výrobe nových áut, hoci predajcovia hlásia zvýšený dopyt. "Príkladom krízy v automobilovom sektore je porovnanie ponuky a dopytu po vozidlách SUV. Podľa našich analýz vzrástol dopyt po SUV v tomto roku o 18 percent. Ponuka na trhu však v porovnaní s minulým rokom klesla o štyri percentá," uviedla Karolína Topolová, generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva AURES Holdings, prevádzkovateľa siete AAA AUTO. Ponuka všetkých automobilov na domácom trhu naďalej klesá. Najvýraznejšie sa prepadla ponuka viacmiestnych automobilov, a to o 25,3 %, sedanov o 19,7 % a hatchbackov o 13,2 %.
Spolu s klesajúcou ponukou jazdených automobilov sa zvyšuje ich vek a počet najazdených kilometrov. Najvyšší medziročný nárast veku inzerovaných áut na slovenskom trhu je možné pozorovať pri sedanoch, kde autá zostarli o 32,2 % na 7,8 roka. Spolu s tým sa rapídne zvýšila aj hodnota kilometrov na tachometri, ktorá je najčastejšie 151.868 kilometrov.
Sedany však nepatria medzi celkovo najojazdenejšie vozidlá v ponuke. Toto prvé miesto patrí vozidlám MPV, ktoré majú najčastejšie 10,7 roka a viac ako 180.000 kilometrov. Naopak, najmenej ojazdené bývajú pick-upy. "Ako pozitívny trend vnímam dočasné pozastavenie zvyšovania cien inzerovaných ojazdených vozidiel. Tým sa Slovensko stalo veľkou výnimkou v strednej Európe, hoci len na krátky čas. Napríklad v susednej Českej republike ceny výrazne rastú," dodala Topolová.
Zároveň však s klesajúcou ponukou jazdených automobilov rastie ich cena. Tá podľa riaditeľa spoločnosti Carvago Jakuba Šultu vzrástla v priemere o päť až šesť percent, v prípade najobľúbenejších modelov až o 13 percent. "Nič nenasvedčuje tomu, že by sa situácia mala čoskoro zmeniť. Súčasná situácia však zároveň predstavuje príležitosť pre všetkých, ktorí sa správne zorientujú," zdôraznil Šulta.
Ponuka automobilov na slovenskom trhu naďalej klesá v dôsledku výpadkov vo výrobe nových áut, hoci predajcovia hlásia zvýšený dopyt. "Príkladom krízy v automobilovom sektore je porovnanie ponuky a dopytu po vozidlách SUV. Podľa našich analýz vzrástol dopyt po SUV v tomto roku o 18 percent. Ponuka na trhu však v porovnaní s minulým rokom klesla o štyri percentá," uviedla Karolína Topolová, generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva AURES Holdings, prevádzkovateľa siete AAA AUTO. Ponuka všetkých automobilov na domácom trhu naďalej klesá. Najvýraznejšie sa prepadla ponuka viacmiestnych automobilov, a to o 25,3 %, sedanov o 19,7 % a hatchbackov o 13,2 %.
Spolu s klesajúcou ponukou jazdených automobilov sa zvyšuje ich vek a počet najazdených kilometrov. Najvyšší medziročný nárast veku inzerovaných áut na slovenskom trhu je možné pozorovať pri sedanoch, kde autá zostarli o 32,2 % na 7,8 roka. Spolu s tým sa rapídne zvýšila aj hodnota kilometrov na tachometri, ktorá je najčastejšie 151.868 kilometrov.
Sedany však nepatria medzi celkovo najojazdenejšie vozidlá v ponuke. Toto prvé miesto patrí vozidlám MPV, ktoré majú najčastejšie 10,7 roka a viac ako 180.000 kilometrov. Naopak, najmenej ojazdené bývajú pick-upy. "Ako pozitívny trend vnímam dočasné pozastavenie zvyšovania cien inzerovaných ojazdených vozidiel. Tým sa Slovensko stalo veľkou výnimkou v strednej Európe, hoci len na krátky čas. Napríklad v susednej Českej republike ceny výrazne rastú," dodala Topolová.
Zároveň však s klesajúcou ponukou jazdených automobilov rastie ich cena. Tá podľa riaditeľa spoločnosti Carvago Jakuba Šultu vzrástla v priemere o päť až šesť percent, v prípade najobľúbenejších modelov až o 13 percent. "Nič nenasvedčuje tomu, že by sa situácia mala čoskoro zmeniť. Súčasná situácia však zároveň predstavuje príležitosť pre všetkých, ktorí sa správne zorientujú," zdôraznil Šulta.