Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Ekonomika

Elektrický motor nebude v nákladnej doprave dlho hrať žiadnu úlohu

Ilustračná snímka. Foto: TABLET.TV

Podľa zástupcov popredných európskych automobiliek by akumulátory pre 40-tonový kamión vážili dobrých 10 ton a boli by veľmi drahé.

Mníchov 2. decembra (TASR) - Elektrický pohon je v súčasnosti veľkou témou v automobilovej branži aj politike. Digitalizácia by mohla zvýšiť efektivitu nákladnej prepravy a zároveň zredukovať jej uhlíkovú stopu. Automobilky sa sťažujú, že nemecká politika práve v tejto otázke zaostáva a jej ciele sú veľmi protichodné.

V prípade nákladných áut nebude elektrický motor ešte dlho hrať významnú úlohu. Podľa zástupcov popredných európskych automobiliek by akumulátory pre 40-tonový kamión vážili dobrých 10 ton a boli by veľmi drahé. Navyše v autobusoch by boli neefektívne, keďže 50 % energie ide v zime na kúrenie.

Výrobcovia kamiónov a autobusov sa zhodujú na tom, že elektrický pohon príde predovšetkým do mestskej a prímestskej hromadnej dopravy. V prípade kamiónov by mal zmysel hybridný pohon, čiže zapnutie elektromotora na prvom alebo poslednom úseku, ktorý kamión v rámci dlhšej trasy prejde v meste.

Využitie by mali aj troleje, ktoré sa v súčasnosti testujú v Nemecku. No v diaľkovej preprave bude spaľovací motor ešte veľmi dlho potrebný, i keď tradičný diesel by mohli nahradiť biometán alebo syntetické palivá. Pre zlepšenie kvality ovzdušia v mestách môže podľa automobiliek pomôcť rýchle obnovenie vozového parku modernými a úspornými vozidlami.

Zástupcovia výrobcov však tvrdo kritizujú nemeckú politiku. Spolková vláda totiž do roka 2030 počíta so zvýšením nákladnej cestnej dopravy až o 30 %, no zároveň chce znížiť emisie až o 40 %. "Politici by mohli príležitostne veci domyslieť," kritizuje prezident Združenia automobilového priemyslu (VDA) Matthias Wissmann. "Enormný nárast prepravy tovaru a miestami nerealistické ostatné ciele Európe len ťažko pomôžu."

Intenzita premávky a objem nákladnej dopravy prudko stúpajú. Digitalizácia a prepojenie nákladných búrz a všetkých nákladných vozidiel sú kľúčové pre lepšie a efektívnejšie vyťaženie kamiónov. "Hovoríme tu o sieti 5G a pritom nemáme ani stabilnú 3G," upozorňuje šéf VW Nutzfahrzeug Andreas Renschler. "Diaľnice sa musia stať aj dátovými diaľnicami." Podľa neho sú ostatné krajiny oveľa ďalej, či už na cestách, koľajniciach, alebo letiskách.