Či si slovenský automobilový priemysel v SR udrží konkurencieschopnosť už nebude závisieť len od jeho podnikov.
Autor TASR
Bratislava 12. novembra (TASR) - To, či si slovenský automobilový priemysel v SR udrží konkurencieschopnosť už nebude závisieť len od jeho podnikov. Vyplýva to z analýzy Slovenského automobilového inštitútu (SAI) "Automobilový priemysel potrebuje ďalší impulz".
"Partnerom priemyselných vývojárov sa tak musia stať akademickí a univerzitní vedci a výskumníci. A musí sa to stať v natoľko intenzívnej a flexibilnej spolupráci a tak rýchlo, ako si to zatiaľ veda ani priemysel nevyskúšali. Faktory koncentrácie naznačujú, že nový impulz pre slovenský automotive by mal, podobne ako už viac razy, prísť z Bratislavy. A zďaleka nielen v podobe legislatívy pre podnikanie," uviedol v analýze analytik SAI Martin Jesný.
Cena práce podľa neho stúpa, ale dostupné zdroje ľudí pre priemysel sa takmer vyčerpali. Prinajmenej v západnej polovici Slovenska, kde sa zatiaľ výroba sústredila. Do toho vstupuje rýchle tempo technologických zmien v automobilovom priemysle. Čoraz viac sofistikovanej techniky musí fungovať tak v samotnom aute, ako aj v jeho výrobe.
Spôsob, ako sa s tým odvetvie vyrovná, podľa analýzy výrazne ovplyvní jeho konkurencieschopnosť. Keďže vplyv automotive sektora na vývoj slovenskej ekonomiky naozaj nemožno spochybňovať, ide aj o nemalú časť zodpovednosti za to, ako sa bude dariť Slovensku.
Podľa analýzy sa v roku 2015 sa na Slovensku vyrobilo 1.038.503 automobilov. Slovensko tak dosiahlo 5,71-% podiel na výrobe áut v EÚ a 1,14-% podiel vo svete. Priamy export dosiahol 19,36 miliardy eur, čo je 28,6 % celého slovenského exportu, tržby autoodvetvia presiahli 24,5 miliardy eur. Automotive firmy priamo zamestnávali asi 66.000 ľudí, celkový vplyv mal autosektor na vyše 200.000 osôb.
Priamy vplyv automobilového priemyslu na tvorbu slovenského HDP presiahol vlani 3,7 %. Celkom ovplyvňuje automotive sektor takmer desatinu výkonu slovenskej ekonomiky. V rokoch 2013 až 2015 zaplatili priamo automotive firmy na dani z príjmu 711,3 milióna eur, mali v rovnakom období 24,3-% podiel na daniach z príjmu celého priemyslu. Pridaná hodnota vytvorená v odvetví sa vlani od predkrízového roku 2008 viac než zdvojnásobila.
"Partnerom priemyselných vývojárov sa tak musia stať akademickí a univerzitní vedci a výskumníci. A musí sa to stať v natoľko intenzívnej a flexibilnej spolupráci a tak rýchlo, ako si to zatiaľ veda ani priemysel nevyskúšali. Faktory koncentrácie naznačujú, že nový impulz pre slovenský automotive by mal, podobne ako už viac razy, prísť z Bratislavy. A zďaleka nielen v podobe legislatívy pre podnikanie," uviedol v analýze analytik SAI Martin Jesný.
Cena práce podľa neho stúpa, ale dostupné zdroje ľudí pre priemysel sa takmer vyčerpali. Prinajmenej v západnej polovici Slovenska, kde sa zatiaľ výroba sústredila. Do toho vstupuje rýchle tempo technologických zmien v automobilovom priemysle. Čoraz viac sofistikovanej techniky musí fungovať tak v samotnom aute, ako aj v jeho výrobe.
Spôsob, ako sa s tým odvetvie vyrovná, podľa analýzy výrazne ovplyvní jeho konkurencieschopnosť. Keďže vplyv automotive sektora na vývoj slovenskej ekonomiky naozaj nemožno spochybňovať, ide aj o nemalú časť zodpovednosti za to, ako sa bude dariť Slovensku.
Podľa analýzy sa v roku 2015 sa na Slovensku vyrobilo 1.038.503 automobilov. Slovensko tak dosiahlo 5,71-% podiel na výrobe áut v EÚ a 1,14-% podiel vo svete. Priamy export dosiahol 19,36 miliardy eur, čo je 28,6 % celého slovenského exportu, tržby autoodvetvia presiahli 24,5 miliardy eur. Automotive firmy priamo zamestnávali asi 66.000 ľudí, celkový vplyv mal autosektor na vyše 200.000 osôb.
Priamy vplyv automobilového priemyslu na tvorbu slovenského HDP presiahol vlani 3,7 %. Celkom ovplyvňuje automotive sektor takmer desatinu výkonu slovenskej ekonomiky. V rokoch 2013 až 2015 zaplatili priamo automotive firmy na dani z príjmu 711,3 milióna eur, mali v rovnakom období 24,3-% podiel na daniach z príjmu celého priemyslu. Pridaná hodnota vytvorená v odvetví sa vlani od predkrízového roku 2008 viac než zdvojnásobila.