Odborári označili dohodu za historickú, keďže je prvá v automobilovom priemysle v Európe a prináša skrátenie pracovného času bez znižovania miezd.
Autor TASR
Rím 5. decembra (TASR) - Vedenie talianskej automobilky Lamborghini sa dohodlo s odbormi na zavedení štvordňového pracovného týždňa vo výrobe. Oznámili to v utorok odborové zväzy FIOM a FIM-CISL. TASR o tom informuje na základe správy Reuters.
Odborári označili dohodu za historickú, keďže je prvá v automobilovom priemysle v Európe a prináša skrátenie pracovného času bez znižovania miezd.
Tento krok prichádza v čase, keď mnohé firmy aj úrady po pandémii ochorenia COVID-19 a v dôsledku rastúcich nákladov menia spôsob, akým ľudia pracujú, aby zlepšili podmienky zamestnancov a podporili úspory nákladov.
Podobné štvordňové pracovné týždne už prijali firmy v iných európskych krajinách, napríklad v Spojenom kráľovstve. Zistili pritom, že zamestnanci pracovali síce kratší čas, ale podali väčší výkon. Zlepšila sa aj ich schopnosť udržať si ľudí, ako aj nábor nových, pričom klesol počet chorých pracovníkov.
"Pracovať menej a lepšie, toto je princíp, ktorý viedol toto vyjednávanie, a ktorý je súčasťou komplexného odôvodnenia," uvádza sa vo vyhlásení FIOM a FIM-CISL.
Podľa dohody zamestnanci vo výrobe, ktorí pracujú na dve zmeny, budú striedať päťdňový týždeň so štvordňovým, čím celkovo za rok odpracujú o 22 dní menej, uviedli odbory.
Tí, ktorí pracujú na tri zmeny, vrátane nočnej práce, budú mať päťdňový týždeň striedaný s dvoma štvordňovými týždňami, čím sa ich ročný počet odpracovaných dní zníži o 31.
Dohoda o skrátení pracovného týždňa je súčasťou rokovania o širšej rámcovej zmluve medzi odbormi a vedením automobilky, dcérskej spoločnosti nemeckého Volkswagenu, ktorá zahŕňa aj 500 nových pracovných miest, zvýšenie miezd a ďalšie benefity.
Minulý týždeň sa výrobca okuliarov Essilorluxottica dohodol s odbormi na testovaní štvordňového pracovného týždňa vo svojich talianskych závodoch počas 20 týždňov v roku.
Ďalšie talianske spoločnosti, vrátane leteckej a obrannej skupiny Leonardo, rokujú tiež s odbormi o rozšírení flexibilných pracovných výhod v ich závodoch.
Odborári označili dohodu za historickú, keďže je prvá v automobilovom priemysle v Európe a prináša skrátenie pracovného času bez znižovania miezd.
Tento krok prichádza v čase, keď mnohé firmy aj úrady po pandémii ochorenia COVID-19 a v dôsledku rastúcich nákladov menia spôsob, akým ľudia pracujú, aby zlepšili podmienky zamestnancov a podporili úspory nákladov.
Podobné štvordňové pracovné týždne už prijali firmy v iných európskych krajinách, napríklad v Spojenom kráľovstve. Zistili pritom, že zamestnanci pracovali síce kratší čas, ale podali väčší výkon. Zlepšila sa aj ich schopnosť udržať si ľudí, ako aj nábor nových, pričom klesol počet chorých pracovníkov.
"Pracovať menej a lepšie, toto je princíp, ktorý viedol toto vyjednávanie, a ktorý je súčasťou komplexného odôvodnenia," uvádza sa vo vyhlásení FIOM a FIM-CISL.
Podľa dohody zamestnanci vo výrobe, ktorí pracujú na dve zmeny, budú striedať päťdňový týždeň so štvordňovým, čím celkovo za rok odpracujú o 22 dní menej, uviedli odbory.
Tí, ktorí pracujú na tri zmeny, vrátane nočnej práce, budú mať päťdňový týždeň striedaný s dvoma štvordňovými týždňami, čím sa ich ročný počet odpracovaných dní zníži o 31.
Dohoda o skrátení pracovného týždňa je súčasťou rokovania o širšej rámcovej zmluve medzi odbormi a vedením automobilky, dcérskej spoločnosti nemeckého Volkswagenu, ktorá zahŕňa aj 500 nových pracovných miest, zvýšenie miezd a ďalšie benefity.
Minulý týždeň sa výrobca okuliarov Essilorluxottica dohodol s odbormi na testovaní štvordňového pracovného týždňa vo svojich talianskych závodoch počas 20 týždňov v roku.
Ďalšie talianske spoločnosti, vrátane leteckej a obrannej skupiny Leonardo, rokujú tiež s odbormi o rozšírení flexibilných pracovných výhod v ich závodoch.