Predaj nových áut v Európskej únii, Británii a v štátoch Európskeho združenia voľného obchodu v máji klesol medziročne o 57 % na 623 812 kusov.
Autor TASR
Brusel 17. júna (TASR) – Európski výrobcovia automobilov po opätovnom otvorení tovární a vytriedení dodávateľských reťazcov čelia novému problému súvisiacemu s pandémiou koronavírusu – množstvu nepredaných vozidiel.
Predaj nových áut v Európskej únii, Británii a v štátoch Európskeho združenia voľného obchodu v máji klesol medziročne o 57 % na 623 812 kusov. Ukázali to v stredu údaje Európskeho združenia výrobcov automobilov.
Každý z 27 členských štátov EÚ vykázal dvojciferné percentuálne zníženie predaja nových áut. V Spojenom kráľovstve sa ich odbyt znížil až o 89 %.
Májové údaje sú síce lepšie ako aprílové, keď sa dopyt po autách prepadol o 78 %, ale zostali hlboko pod minuloročnou úrovňou.
Aj výroba je stále hlboko pod úrovňou pred krízou, napriek tomu vytvára prebytok nových automobilov, čo spomaľuje oživenie tohto odvetvia a ohrozuje pracovné miesta a zisky.
Predstavitelia európskeho automobilového priemyslu sú znepokojení. Obávajú sa, že oživenie trhu v Európe môže trvať dlhšie pre nadmernú ponuku. Avizované vládne stimuly podporia akurát dopyt po malých elektrických vozidlách.
Odborníci z priemyslu a európski predajcovia automobilov odhadujú, že zásoby nepredaných áut v autosalónoch sú najmenej o 30 % vyššie ako je obvyklé, čo bráni predajcom objednať si nové vozidlá od výrobcov.
Zatiaľ čo v Európe predaj áut naďalej klesá, čínsky automobilový trh začína vykazovať zisky. Koncern Volkswagen, najväčší výrobca automobilov na svete a najväčší zahraničný výrobca automobilov v Číne, minulý mesiac zaznamenal prudký pokles predaja na celom svete okrem Číny, kde jeho odbyt vzrástol o 6 %.
Európske štáty, ako sú Francúzsko a Nemecko, dva z najväčších automobilových trhov na kontinente, schválili dotácie na podporu predaja áut v hodnote miliárd eur. Ale zatiaľ čo Francúzsko podporuje nákupy konvenčných aj elektrických automobilov, Nemecko sa zameriava len na elektrické a hybridné vozidlá a nerobí nič pre to, aby pomohlo riešiť problém nepredaných benzínových a naftových automobilov.
Aj španielska vláda tento týždeň ohlásila program vo výške 3,75 miliardy eur špeciálne pre automobilový priemysel.
Odbyt elektrických vozidiel v Európe je pritom stále slabý. V 1. štvrťroku sa podieľal len 7 % na celkovom predaji, to znamená, že v období januára až marca sa ich v Európe predalo len 167 132 kusov.
Výrobcovia áut očakávajú veľmi zlé výsledky za 2. kvartál a dúfajú, že aspoň v lete dosiahnu zlepšenie tým, že spotrebitelia namiesto dovolenky do vzdialených destinácií obrátia svoju pozornosť na autá.
Za prvých päť mesiacov roka 2020 klesol predaj áut v Európe o 43 %, čo naznačuje, že oživenie bude nejaký čas trvať.
Všetky európske krajiny zaznamenali v máji dvojciferný pokles predaja, aj keď niektoré vykázali lepšie výsledky ako iné. Napríklad, kým v Nemecku sa počet novozaregistrovaných vozidiel znížil približne o polovicu, v Španielsku sa prepadol takmer o 73 %.
Automobilky medzitým redukujú náklady všade, kde je to možné. Francúzsky Renault v máji oznámil, že zníži počet zamestnancov na celom svete, zatiaľ čo nemecký dodávateľ pre automobilový priemysel ZF Friedrichshafen AG uviedol, že plánuje zrušiť až 15 000 pracovných miest.
Predaj nových áut v Európskej únii, Británii a v štátoch Európskeho združenia voľného obchodu v máji klesol medziročne o 57 % na 623 812 kusov. Ukázali to v stredu údaje Európskeho združenia výrobcov automobilov.
Každý z 27 členských štátov EÚ vykázal dvojciferné percentuálne zníženie predaja nových áut. V Spojenom kráľovstve sa ich odbyt znížil až o 89 %.
Májové údaje sú síce lepšie ako aprílové, keď sa dopyt po autách prepadol o 78 %, ale zostali hlboko pod minuloročnou úrovňou.
Aj výroba je stále hlboko pod úrovňou pred krízou, napriek tomu vytvára prebytok nových automobilov, čo spomaľuje oživenie tohto odvetvia a ohrozuje pracovné miesta a zisky.
Predstavitelia európskeho automobilového priemyslu sú znepokojení. Obávajú sa, že oživenie trhu v Európe môže trvať dlhšie pre nadmernú ponuku. Avizované vládne stimuly podporia akurát dopyt po malých elektrických vozidlách.
Odborníci z priemyslu a európski predajcovia automobilov odhadujú, že zásoby nepredaných áut v autosalónoch sú najmenej o 30 % vyššie ako je obvyklé, čo bráni predajcom objednať si nové vozidlá od výrobcov.
Zatiaľ čo v Európe predaj áut naďalej klesá, čínsky automobilový trh začína vykazovať zisky. Koncern Volkswagen, najväčší výrobca automobilov na svete a najväčší zahraničný výrobca automobilov v Číne, minulý mesiac zaznamenal prudký pokles predaja na celom svete okrem Číny, kde jeho odbyt vzrástol o 6 %.
Európske štáty, ako sú Francúzsko a Nemecko, dva z najväčších automobilových trhov na kontinente, schválili dotácie na podporu predaja áut v hodnote miliárd eur. Ale zatiaľ čo Francúzsko podporuje nákupy konvenčných aj elektrických automobilov, Nemecko sa zameriava len na elektrické a hybridné vozidlá a nerobí nič pre to, aby pomohlo riešiť problém nepredaných benzínových a naftových automobilov.
Aj španielska vláda tento týždeň ohlásila program vo výške 3,75 miliardy eur špeciálne pre automobilový priemysel.
Odbyt elektrických vozidiel v Európe je pritom stále slabý. V 1. štvrťroku sa podieľal len 7 % na celkovom predaji, to znamená, že v období januára až marca sa ich v Európe predalo len 167 132 kusov.
Výrobcovia áut očakávajú veľmi zlé výsledky za 2. kvartál a dúfajú, že aspoň v lete dosiahnu zlepšenie tým, že spotrebitelia namiesto dovolenky do vzdialených destinácií obrátia svoju pozornosť na autá.
Za prvých päť mesiacov roka 2020 klesol predaj áut v Európe o 43 %, čo naznačuje, že oživenie bude nejaký čas trvať.
Všetky európske krajiny zaznamenali v máji dvojciferný pokles predaja, aj keď niektoré vykázali lepšie výsledky ako iné. Napríklad, kým v Nemecku sa počet novozaregistrovaných vozidiel znížil približne o polovicu, v Španielsku sa prepadol takmer o 73 %.
Automobilky medzitým redukujú náklady všade, kde je to možné. Francúzsky Renault v máji oznámil, že zníži počet zamestnancov na celom svete, zatiaľ čo nemecký dodávateľ pre automobilový priemysel ZF Friedrichshafen AG uviedol, že plánuje zrušiť až 15 000 pracovných miest.