Informoval minister hospodárstva Peter Žiga (Smer-SD) na diskusnom fóre Hospodárskych novín HNClub, ktoré sa konalo tento týždeň v Bratislave.
Autor TASR
Bratislava 7. decembra (TASR) – Záujem o elektromobily na Slovensku stúpa. Môže za to aj nedávno spustená iniciatíva Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR, v rámci ktorej bola doteraz podporená kúpa 32 elektromobilov. Informoval o tom minister hospodárstva Peter Žiga (Smer-SD) na diskusnom fóre Hospodárskych novín HNClub, ktoré sa konalo tento týždeň v Bratislave.
Minister vyčíslil, že zatiaľ čo v roku 2013 si ľudia a firmy kúpili celkovo 19 elektromobilov, v roku 2014 ich bolo 65, vlani 69 a do konca októbra tohto roka sa predalo už 123 takýchto áut. Príspevok na ich kúpu podľa neho za necelý mesiac získalo 32 záujemcov.
Žiga začiatkom novembra oznámil, že na podporu rozvoja elektromobility pôjde suma 5,2 milióna eur. Päť miliónov bude z recyklačného fondu a 200.000 eur z prostriedkov ZAP. Nový automobil na čisto elektrický pohon získa príspevok 5000 eur a v hybridnej kombinácii s doplnkovým spaľovacím motorom dostane nový vlastník dotáciu 3000 eur.
Vláda podľa ministra nepodporuje elektromobilitu len tým, že sa pripojila k projektu ZAP. Jej stratégia zahŕňa súbor opatrení vrátane daňových úľav či iného spôsobu registrácie ako pri klasickom automobile. Majitelia tohto typu áut by napríklad nemuseli platiť za parkovanie.
„Určite chceme istým spôsobom stimulovať, podporiť ľudí, ktorí by uvažovali o kúpe elektromobilu alebo automobilu s hybridným pohonom a musíme na to nájsť nejaký systém. Pretože aj keď dostanete podporu 5000 eur, stále je to dvakrát viac, ako keď si kúpite klasické auto, čo asi nebude úplne motivačné. Ale ak už niekto uvažoval o tom, že by si kúpil auto s elektropohonom, možno to bude ten štartovací mechanizmus,“ povedal Žiga v diskusii.
Výkonný viceprezident ZAP Jaroslav Holeček uviedol, že momentálne verí elektromobilom, pretože žiadnu inú alternatívu výrobcovia áut ešte neobjavili. „Nemyslím si však, že budúcnosť automobilizmu je elektromobilita, musí sa vymyslieť určite niečo iné. To všetko ešte potrebuje svoj vývoj. Je to aspoň dočasné riešenie,“ domnieva sa.
Z celkového množstva predaných vozidiel na Slovensku tvoria elektromobily a hybridy podľa Holečka iba 0,1 %. Dodal, že pri optimistickom odhade by ich o päť rokov mohlo byť 1,5 až 2 %.
Podpora kúpy elektromobilov sa začala 11. novembra a bude trvať do konca roka 2017 alebo do vyčerpania prostriedkov. O príspevok môže požiadať občan, podnikateľský subjekt, ale aj mestá a obce. Ide o kategóriu M1, teda osobné automobily a N1 – malé nákladné automobily do celkovej hmotnosti 3,5 tony.
Minister vyčíslil, že zatiaľ čo v roku 2013 si ľudia a firmy kúpili celkovo 19 elektromobilov, v roku 2014 ich bolo 65, vlani 69 a do konca októbra tohto roka sa predalo už 123 takýchto áut. Príspevok na ich kúpu podľa neho za necelý mesiac získalo 32 záujemcov.
Žiga začiatkom novembra oznámil, že na podporu rozvoja elektromobility pôjde suma 5,2 milióna eur. Päť miliónov bude z recyklačného fondu a 200.000 eur z prostriedkov ZAP. Nový automobil na čisto elektrický pohon získa príspevok 5000 eur a v hybridnej kombinácii s doplnkovým spaľovacím motorom dostane nový vlastník dotáciu 3000 eur.
Vláda podľa ministra nepodporuje elektromobilitu len tým, že sa pripojila k projektu ZAP. Jej stratégia zahŕňa súbor opatrení vrátane daňových úľav či iného spôsobu registrácie ako pri klasickom automobile. Majitelia tohto typu áut by napríklad nemuseli platiť za parkovanie.
„Určite chceme istým spôsobom stimulovať, podporiť ľudí, ktorí by uvažovali o kúpe elektromobilu alebo automobilu s hybridným pohonom a musíme na to nájsť nejaký systém. Pretože aj keď dostanete podporu 5000 eur, stále je to dvakrát viac, ako keď si kúpite klasické auto, čo asi nebude úplne motivačné. Ale ak už niekto uvažoval o tom, že by si kúpil auto s elektropohonom, možno to bude ten štartovací mechanizmus,“ povedal Žiga v diskusii.
Výkonný viceprezident ZAP Jaroslav Holeček uviedol, že momentálne verí elektromobilom, pretože žiadnu inú alternatívu výrobcovia áut ešte neobjavili. „Nemyslím si však, že budúcnosť automobilizmu je elektromobilita, musí sa vymyslieť určite niečo iné. To všetko ešte potrebuje svoj vývoj. Je to aspoň dočasné riešenie,“ domnieva sa.
Z celkového množstva predaných vozidiel na Slovensku tvoria elektromobily a hybridy podľa Holečka iba 0,1 %. Dodal, že pri optimistickom odhade by ich o päť rokov mohlo byť 1,5 až 2 %.
Podpora kúpy elektromobilov sa začala 11. novembra a bude trvať do konca roka 2017 alebo do vyčerpania prostriedkov. O príspevok môže požiadať občan, podnikateľský subjekt, ale aj mestá a obce. Ide o kategóriu M1, teda osobné automobily a N1 – malé nákladné automobily do celkovej hmotnosti 3,5 tony.