Zväz autobusovej dopravy upozorňuje na nebezpečné četovanie za volantom. V integrovanej doprave je budúcnosť, a tak láka ľudí do autobusov. Boom zažívajú najmä spoje pre továrne.
Autor TASR/Tablet.TV
,aktualizované Bratislava 19. septembra (TASR) – Autobusy na Slovensku previezli v priebehu minulého roku celkovo 250 miliónov cestujúcich a najazdili približne 230 miliónov kilometrov. Vyplýva to z najnovších údajov Zväzu autobusovej dopravy (ZAD), ktorý združuje 16 autobusových spoločností.
Približne tri štvrtiny autobusovej dopravy pritom predstavujú prímestské autobusy. Tie podľa šéfa ZAD Petra Sádovského zaznamenali v roku 2015 v porovnaní s predchádzajúcim rokom pokles o približne 3 %. "Bol spôsobený aj vlakmi zadarmo," doplnil Sádovský.
Zväz však podľa jeho slov vidí aj pozitívne črty vo vývoji počtu cestujúcich, a to napríklad v Bratislavskom kraji, kde za prvých osem mesiacov tohto roka stúpol počet ľudí cestujúcich autobusmi o približne 1 %. Dôvodom je podľa ZAD vývoj v rámci integrovanej dopravy. "Preto tvrdíme, že v integrovanej doprave je budúcnosť," zdôraznil Sádovský.
Čo sa týka napríklad diaľkových autobusov, tie podľa jeho slov pokračujú v negatívnom vývoji. Akýsi boom alebo nárast záujmu však zaznamenáva podľa zväzu doprava určená pre firmy na dovoz zamestnancov do práce a z práce. "Fabriky, ktoré potrebujú stále viac a viac zamestnancov, ich potrebujú dopraviť do práce," opísal Sádovský. Ide podľa neho o extra autobusové spoje, ktoré sú mimo prímestských autobusov. Firmy si na takúto službu vysúťažia dopravcu a spoje si financujú samé.
Celkovo však ani v tomto roku nemožno podľa šéfa ZAD hovoriť o tom, že by sa dlhoročný trend poklesu počtu cestujúcich v autobusovej doprave zastavil. Niekoľko pozitívnych príkladov však podľa neho ukazuje cestu, ako tento problém riešiť. A to napríklad lepšou ponukou verejnej dopravy, konkrétne kombináciou autobusov, vlakov a mestskej hromadnej dopravy. Tú je zároveň podľa zväzu potrebné skombinovať s reštrikčnými opatreniami, ako je napríklad parkovacia politika v mestách.
ZAD upozorňuje na nebezpečné četovanie za volantom a láka ľudí do autobusov
Medzi slovenskými motoristami narastá zlozvyk využívania mobilného telefónu za volantom, či už na telefonovanie, písanie sms správ, alebo na četovanie. Takéto správanie vodičov však môže často skončiť tragicky. Autobusári preto vo svojej kampani vyzývajú ľudí, aby radšej cestovali autobusom, kde môžu počas jazdy napríklad pokojne písať sms správy alebo čítať knihu.
"Len za prvých šesť mesiacov tohto roka sa na Slovensku stalo 6296 dopravných nehôd, pri ktorých zomrelo 92 ľudí. Nepochybne u mnohých z nich hralo úlohu telefonovanie alebo četovanie," opísal na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave prezident Zväzu autobusovej dopravy (ZAD) Peter Sádovský.
Zväz dnes preto spustil iniciatívu "Nečetuj za volantom", ktorá je súčasťou kampane Skús bus. Tú autobusári odštartovali minulý rok a chcú ňou motivovať ľudí, aby aspoň občas nechali auto doma a viac využívali autobusovú dopravu.
Marek Modranský z Inštitútu verejnej dopravy pripomína nedávno zverejnené štatistiky, z ktorých vyplynulo, že v USA bola každá štvrtá nehoda spôsobená používaním mobilného telefónu. "Až 34 % vodičov sa priznalo, že písali sms správu za volantom. Podobné štatistiky možno odhadovať aj u nás," konštatoval.
Napísanie krátkej sms správy v podobne slova "áno" alebo "hej" trvá pritom podľa jeho slov do piatich sekúnd. Pri priemernej rýchlosti auta 80 až 85 kilometrov za hodinu však auto prejde za takýto čas vzdialenosť väčšiu ako futbalové ihrisko. "Používanie telefónu za volantom je rovnaké odbúravanie sústredenia ako vedenie vozidla s jedným promile alkoholu," zdôraznil tiež Modranský.
Približne tri štvrtiny autobusovej dopravy pritom predstavujú prímestské autobusy. Tie podľa šéfa ZAD Petra Sádovského zaznamenali v roku 2015 v porovnaní s predchádzajúcim rokom pokles o približne 3 %. "Bol spôsobený aj vlakmi zadarmo," doplnil Sádovský.
Zväz však podľa jeho slov vidí aj pozitívne črty vo vývoji počtu cestujúcich, a to napríklad v Bratislavskom kraji, kde za prvých osem mesiacov tohto roka stúpol počet ľudí cestujúcich autobusmi o približne 1 %. Dôvodom je podľa ZAD vývoj v rámci integrovanej dopravy. "Preto tvrdíme, že v integrovanej doprave je budúcnosť," zdôraznil Sádovský.
Čo sa týka napríklad diaľkových autobusov, tie podľa jeho slov pokračujú v negatívnom vývoji. Akýsi boom alebo nárast záujmu však zaznamenáva podľa zväzu doprava určená pre firmy na dovoz zamestnancov do práce a z práce. "Fabriky, ktoré potrebujú stále viac a viac zamestnancov, ich potrebujú dopraviť do práce," opísal Sádovský. Ide podľa neho o extra autobusové spoje, ktoré sú mimo prímestských autobusov. Firmy si na takúto službu vysúťažia dopravcu a spoje si financujú samé.
Celkovo však ani v tomto roku nemožno podľa šéfa ZAD hovoriť o tom, že by sa dlhoročný trend poklesu počtu cestujúcich v autobusovej doprave zastavil. Niekoľko pozitívnych príkladov však podľa neho ukazuje cestu, ako tento problém riešiť. A to napríklad lepšou ponukou verejnej dopravy, konkrétne kombináciou autobusov, vlakov a mestskej hromadnej dopravy. Tú je zároveň podľa zväzu potrebné skombinovať s reštrikčnými opatreniami, ako je napríklad parkovacia politika v mestách.
ZAD upozorňuje na nebezpečné četovanie za volantom a láka ľudí do autobusov
Medzi slovenskými motoristami narastá zlozvyk využívania mobilného telefónu za volantom, či už na telefonovanie, písanie sms správ, alebo na četovanie. Takéto správanie vodičov však môže často skončiť tragicky. Autobusári preto vo svojej kampani vyzývajú ľudí, aby radšej cestovali autobusom, kde môžu počas jazdy napríklad pokojne písať sms správy alebo čítať knihu.
"Len za prvých šesť mesiacov tohto roka sa na Slovensku stalo 6296 dopravných nehôd, pri ktorých zomrelo 92 ľudí. Nepochybne u mnohých z nich hralo úlohu telefonovanie alebo četovanie," opísal na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave prezident Zväzu autobusovej dopravy (ZAD) Peter Sádovský.
Zväz dnes preto spustil iniciatívu "Nečetuj za volantom", ktorá je súčasťou kampane Skús bus. Tú autobusári odštartovali minulý rok a chcú ňou motivovať ľudí, aby aspoň občas nechali auto doma a viac využívali autobusovú dopravu.
Marek Modranský z Inštitútu verejnej dopravy pripomína nedávno zverejnené štatistiky, z ktorých vyplynulo, že v USA bola každá štvrtá nehoda spôsobená používaním mobilného telefónu. "Až 34 % vodičov sa priznalo, že písali sms správu za volantom. Podobné štatistiky možno odhadovať aj u nás," konštatoval.
Napísanie krátkej sms správy v podobne slova "áno" alebo "hej" trvá pritom podľa jeho slov do piatich sekúnd. Pri priemernej rýchlosti auta 80 až 85 kilometrov za hodinu však auto prejde za takýto čas vzdialenosť väčšiu ako futbalové ihrisko. "Používanie telefónu za volantom je rovnaké odbúravanie sústredenia ako vedenie vozidla s jedným promile alkoholu," zdôraznil tiež Modranský.