Výzvou v súčasnosti nie je iba bezpečnosť a technológie, ale aj regulačné pozadie. Analytici ako príklad uvádzajú poistenie. Kto bude niesť zodpovednosť, keď zlyhá softvér a vozidlo spôsobí nehodu?
Autor TASR
New York/Düsseldorf 3. marca (TASR) – Automobilový priemysel čakajú v najbližších rokoch veľké zmeny, ktoré vyplývajú z rozvoja technológií a meniaceho sa správania a preferencií verejnosti. Jednou z výziev, ktorej čelí tento sektor, sú robotické autá.
Výzvou v súčasnosti nie je iba bezpečnosť a technológie, ale aj regulačné pozadie. Analytici ako príklad uvádzajú poistenie. Kto bude niesť zodpovednosť, keď zlyhá softvér a vozidlo spôsobí nehodu? Ďalšie riziko predstavuje prechodné obdobie, keď sa na cestách budú pohybovať autá s rôznym stupňom automatizácie a aj tradičné autá s človekom za volantom. Konzultačná spoločnosť McKinsey neočakáva, že plne autonómne autá budú komerčne životaschopné pred rokom 2020. Podľa viacerých analýz, napríklad investičnej banky Goldman Sachs, sa tak nestane pred rokom 2030. Banka v roku 2020 očakáva iba poloautomatické autá, ktoré bude stále riadiť človek.
Aj keď v USA, Británii alebo Nemecku už existujú pre autonómne autá testovacie trate aj v rámci bežnej premávky, pred komerčným rozmachom tohto typu dopravy bude potrebné vyriešiť legislatívne otázniky. Nebudú sa týkať len poisťovní a zodpovednosti za škody, ale aj zákona o premávke a mnohých ďalších oblastí. Podľa McKinsey medzistupňom budú vozidlá s pokročilými asistenčnými systémami (ADAS - advanced driver assistance systems). V jednej zo svojich analýz píše, že ADAS „zohrajú kľúčovú úlohu v snahe pripraviť zákonodarné a výkonné orgány, spotrebiteľov a spoločnosti na strednodobú realitu, v ktorej autá prevezmú kontrolu od vodičov“.
Poradenská spoločnosť poukazuje na hlavné prekážky pre robotické autá. Jednou z nich sú technológie, ktoré priamo ovplyvňujú bezpečnosť. Práve tento faktor posunie čas, keď nastane posun od poloautomatických áut k plne autonómnym. Dodatočnou prekážkou je nedôvera spotrebiteľov a legislatíva. Ak ju automobilový sektor dokáže prekonať, autonómne vozidlá prinesú verejnosti veľké výhody. Ľudia budú môcť napríklad počas cesty pracovať, oddychovať alebo používať sociálne siete. Najpozitívnejší scenár McKinsey hovorí o tom, že do roka 2030 bude 50 % z celkového počtu globálne predaných vozidiel tvoriť autá s vysokou mierou automatizácie a 15 % bude plne autonómnych.
V ďalšej štúdii McKinsey poukazuje na obrovské zmeny, ktoré automatizácia prinesie v rôznych oblastiach priemyslu aj života. V mnohých sektoroch, ako sú poľnohospodárstvo alebo baníctvo, sa autonómne autá používajú už v súčasnosti. Vďaka tomu budú možné až 90-% úspory personálnych nákladov a emisie oxidu uhličitého môžu klesnúť o 60 %. V strednodobom horizonte zas robotické kamióny prinesú lepšie vyťaženie vozového parku a zlepšia efektívnosť distribučnej siete. Takéto kamióny sa už teraz testujú napríklad v Británii a Nemecku.
Najväčšie možnosti v súčasnosti ponúkajú robotické autá v mestách, predovšetkým v rámci car sharingu, v hromadnej doprave alebo taxislužbách. Car sharing môže priniesť podstatnú úsporu miesta, keďže umožní najmä v zahltených centrách miest zúžiť parkovacie miesta.
Aj v premávke môžu byť autonómne autá prínosom, keď zlepšia jej plynulosť. Okrem toho môžu priniesť významné zníženie nehodovosti, keďže podľa odhadov až 90 % kolízií spôsobí ľudský faktor. S nehodovosťou súvisí aj množstvo úmrtí a zranení, vďaka robotickým autám môže klesať aj toto číslo.
Výzvou v súčasnosti nie je iba bezpečnosť a technológie, ale aj regulačné pozadie. Analytici ako príklad uvádzajú poistenie. Kto bude niesť zodpovednosť, keď zlyhá softvér a vozidlo spôsobí nehodu? Ďalšie riziko predstavuje prechodné obdobie, keď sa na cestách budú pohybovať autá s rôznym stupňom automatizácie a aj tradičné autá s človekom za volantom. Konzultačná spoločnosť McKinsey neočakáva, že plne autonómne autá budú komerčne životaschopné pred rokom 2020. Podľa viacerých analýz, napríklad investičnej banky Goldman Sachs, sa tak nestane pred rokom 2030. Banka v roku 2020 očakáva iba poloautomatické autá, ktoré bude stále riadiť človek.
Aj keď v USA, Británii alebo Nemecku už existujú pre autonómne autá testovacie trate aj v rámci bežnej premávky, pred komerčným rozmachom tohto typu dopravy bude potrebné vyriešiť legislatívne otázniky. Nebudú sa týkať len poisťovní a zodpovednosti za škody, ale aj zákona o premávke a mnohých ďalších oblastí. Podľa McKinsey medzistupňom budú vozidlá s pokročilými asistenčnými systémami (ADAS - advanced driver assistance systems). V jednej zo svojich analýz píše, že ADAS „zohrajú kľúčovú úlohu v snahe pripraviť zákonodarné a výkonné orgány, spotrebiteľov a spoločnosti na strednodobú realitu, v ktorej autá prevezmú kontrolu od vodičov“.
Poradenská spoločnosť poukazuje na hlavné prekážky pre robotické autá. Jednou z nich sú technológie, ktoré priamo ovplyvňujú bezpečnosť. Práve tento faktor posunie čas, keď nastane posun od poloautomatických áut k plne autonómnym. Dodatočnou prekážkou je nedôvera spotrebiteľov a legislatíva. Ak ju automobilový sektor dokáže prekonať, autonómne vozidlá prinesú verejnosti veľké výhody. Ľudia budú môcť napríklad počas cesty pracovať, oddychovať alebo používať sociálne siete. Najpozitívnejší scenár McKinsey hovorí o tom, že do roka 2030 bude 50 % z celkového počtu globálne predaných vozidiel tvoriť autá s vysokou mierou automatizácie a 15 % bude plne autonómnych.
V ďalšej štúdii McKinsey poukazuje na obrovské zmeny, ktoré automatizácia prinesie v rôznych oblastiach priemyslu aj života. V mnohých sektoroch, ako sú poľnohospodárstvo alebo baníctvo, sa autonómne autá používajú už v súčasnosti. Vďaka tomu budú možné až 90-% úspory personálnych nákladov a emisie oxidu uhličitého môžu klesnúť o 60 %. V strednodobom horizonte zas robotické kamióny prinesú lepšie vyťaženie vozového parku a zlepšia efektívnosť distribučnej siete. Takéto kamióny sa už teraz testujú napríklad v Británii a Nemecku.
Najväčšie možnosti v súčasnosti ponúkajú robotické autá v mestách, predovšetkým v rámci car sharingu, v hromadnej doprave alebo taxislužbách. Car sharing môže priniesť podstatnú úsporu miesta, keďže umožní najmä v zahltených centrách miest zúžiť parkovacie miesta.
Aj v premávke môžu byť autonómne autá prínosom, keď zlepšia jej plynulosť. Okrem toho môžu priniesť významné zníženie nehodovosti, keďže podľa odhadov až 90 % kolízií spôsobí ľudský faktor. S nehodovosťou súvisí aj množstvo úmrtí a zranení, vďaka robotickým autám môže klesať aj toto číslo.