Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 27. november 2024Meniny má Milan
< sekcia Ekonomika

Tuzemské platby klientov bánk by mali byť po výpadku SIPS spracované

Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

Platobný styk v NBS podľa hovorkyne Slovenskej sporiteľne (SLSP) Marty Cesnakovej už funguje a všetky medzibankové prevody boli zaúčtované.

Bratislava 15. mája (TASR) – Tuzemské medzibankové prevody by už v bankách mali byť spracované, niektoré cezhraničné SEPA platby však majú meškanie a neboli zrealizované. O výpadku medzibankového platobného systému SIPS informovala Národná banka Slovenska (NBS) v pondelok (14. 5.). Niektoré slovenské banky pre TASR uviedli, že platby z iných bánk spracovali ešte v pondelok večer a klienti by ich už mali mať na účtoch.

Platobný styk v NBS podľa hovorkyne Slovenskej sporiteľne (SLSP) Marty Cesnakovej už funguje a všetky medzibankové prevody boli zaúčtované. "Pokiaľ ide o odchádzajúce platby od nás do inej banky, záleží na banke príjemcu, či už tieto platby zaúčtovala," pripomenula Cesnaková.

Problémy však pretrvávajú pri niektorých cezhraničných platbách. "Neboli realizované niektoré cezhraničné SEPA platby, banka osloví dotknutých klientov," priblížila hovorkyňa UniCredit Bank Zuzana Ďuďáková s tým, že sa vyskytli problémy pri niekoľkých individuálnych cezhraničných SEPA inkasách do bánk na Slovensku, ktoré nie sú členom systému SIPS. Odmietnuté inkasá podľa Ďuďákovej banka priamo komunikuje s bankou príjemcu. Tatra banka podľa hovorkyne Zuzany Žiaranovej nerealizuje zahraničné platby cez NBS.

Zahraničné SEPA platby majú z dôvodu problému na strane NBS aktuálne meškanie jeden deň, priblížila Cesnaková. Československá obchodná banka (ČSOB) uviedla, že boli vykonané proaktívne kroky pre minimalizovanie vplyvu výpadku zúčtovacieho centra NBS na transakcie klientov. "Klienti už nemusia v tomto smere vyvíjať žiadnu aktivitu," zdôraznila Anna Jamborová z oddelenia komunikácie ČSOB.

Na SLSP sa klienti aktuálne obracajú najmä so sťažnosťami, že banka príjemcu ešte nemá zaúčtované peniaze, ktoré odoslali. "Pokiaľ by došlo k penalizovaniu klienta zo strany jeho dodávateľa, klient postupuje štandardným spôsobom, t. j. podá reklamáciu," dodala Ďuďáková.

V medzibankovom platobnom systéme SIPS vznikli v pondelok (14. 5.) technické problémy. Ešte v ten istý deň však hovorkyňa NBS Martina Vráblik Solčányiová informovala, že systém už je funkčný.