Konštatoval to dpredseda BBSK Marian Kotleba v súvislosti s medializovanými informáciami týkajúcimi sa "podozrivých" tendrov na opravy 15 úsekov ciest v kraji za 8,5 milióna eur.
Autor TASR
Banská Bystrica 30. júna (TASR) – Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) zopakuje verejné obstarávanie (VO) na rekonštrukciu ciest v kraji, opäť pôjde cez elektronický kontraktačný systém (EKS), čo úrad považuje za najtransparentnejší systém pre VO a predĺži lehotu na predkladanie ponúk. Konštatoval to dnes na tlačovej besede v Banskej Bystrici predseda BBSK Marian Kotleba v súvislosti s medializovanými informáciami týkajúcimi sa "podozrivých" tendrov na opravy 15 úsekov ciest v kraji za 8,5 milióna eur.
Podľa nich vedenie úradu malo porušiť zákon o VO už len tým, že zákazku za 8,5 milióna eur rozdelilo na 15 menších, navyše stavebné práce súťažilo cez EKS napriek tomu, že údajne takýto typ zákazky nie je možné cez EKS zadávať.
"Deväť súťaží budeme musieť zopakovať. Firma, ktorá vyhrala v prvom kole, sa už oficiálne vzdala šiestich úsekov a ďalšie tri odstúpenia očakávame. Opäť pôjdeme cez elektronické trhovisko, čo je pre VO to najtransparentnejšie. Predĺžime lehotu na predkladanie ponúk o jeden víkend, takže ak súťaž vyhlásime v pondelok, tak potrvá do ďalšieho pondelka. Môžeme len hádať a tipovať, či znova nedôjde k takýmto podpásovým úderom," reagoval Kotleba.
Ako doplnil riaditeľ Úradu BBSK Milan Uhrík, súťaž teraz trvala päť kalendárnych dní, čo je možno pre laikov krátky čas, ale "je to štandardná lehota, ktorú používajú aj iné inštitúcie, mestá, kraje a my sme ju použili aj po minulé roky, čím sa podarilo ušetriť rádovo milióny eur". Spochybňovanie lehoty dáva do súvisu s predvolebným obdobím.
"Možno je to mediálny tlak a možno sa niekto snaží kraj vytrestať za to, že sme nepristúpili na kartelové dohody z minulého roku. Po vykonaní II. etapy rekonštrukcie ciest v roku 2016 sme ušetrili viac ako dva milióny eur. Nepristúpili sme na kartel veľkých firiem, ktoré chceli účelovo navýšiť hodnotu opráv ciest. Boli zrealizované za nami vysúťažené, veľmi dobré ceny," myslí si Kotleba.
Úrad tvrdí, že radšej zopakuje viac kôl VO, než aby akceptoval predražené ceny. Na plánované druhé sa už vraj informovali viaceré firmy.
"Niekto nevie prežiť, že jeden kilometer ciest sa v BBSK robí teraz za priemernú cenu 70.000 eur a za bývalého vedenia vyšiel kilometer opravenej cesty na 107.000 eur, a to odvtedy došlo k nárastu mnohých vstupov," dodal šéf kraja.
Podľa nich vedenie úradu malo porušiť zákon o VO už len tým, že zákazku za 8,5 milióna eur rozdelilo na 15 menších, navyše stavebné práce súťažilo cez EKS napriek tomu, že údajne takýto typ zákazky nie je možné cez EKS zadávať.
"Deväť súťaží budeme musieť zopakovať. Firma, ktorá vyhrala v prvom kole, sa už oficiálne vzdala šiestich úsekov a ďalšie tri odstúpenia očakávame. Opäť pôjdeme cez elektronické trhovisko, čo je pre VO to najtransparentnejšie. Predĺžime lehotu na predkladanie ponúk o jeden víkend, takže ak súťaž vyhlásime v pondelok, tak potrvá do ďalšieho pondelka. Môžeme len hádať a tipovať, či znova nedôjde k takýmto podpásovým úderom," reagoval Kotleba.
Ako doplnil riaditeľ Úradu BBSK Milan Uhrík, súťaž teraz trvala päť kalendárnych dní, čo je možno pre laikov krátky čas, ale "je to štandardná lehota, ktorú používajú aj iné inštitúcie, mestá, kraje a my sme ju použili aj po minulé roky, čím sa podarilo ušetriť rádovo milióny eur". Spochybňovanie lehoty dáva do súvisu s predvolebným obdobím.
"Možno je to mediálny tlak a možno sa niekto snaží kraj vytrestať za to, že sme nepristúpili na kartelové dohody z minulého roku. Po vykonaní II. etapy rekonštrukcie ciest v roku 2016 sme ušetrili viac ako dva milióny eur. Nepristúpili sme na kartel veľkých firiem, ktoré chceli účelovo navýšiť hodnotu opráv ciest. Boli zrealizované za nami vysúťažené, veľmi dobré ceny," myslí si Kotleba.
Úrad tvrdí, že radšej zopakuje viac kôl VO, než aby akceptoval predražené ceny. Na plánované druhé sa už vraj informovali viaceré firmy.
"Niekto nevie prežiť, že jeden kilometer ciest sa v BBSK robí teraz za priemernú cenu 70.000 eur a za bývalého vedenia vyšiel kilometer opravenej cesty na 107.000 eur, a to odvtedy došlo k nárastu mnohých vstupov," dodal šéf kraja.