Novela zákona je v súčasnosti v medzirezortnom pripomienkovom konaní.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 21. januára (TASR) - Viac právomocí pre Národnú banku Slovenska (NBS), ako aj zavedenie odmien pre klientov, ktorí nahlásia porušenie zákona bankou. Takéto zmeny navrhuje doplniť do novely zákona o bankách nezaradený poslanec Národnej rady (NR) SR Miroslav Beblavý. Novela zákona je v súčasnosti v medzirezortnom pripomienkovom konaní.
Ako Beblavý priblížil, cieľom jeho predložených pripomienok k zákonu je posilniť postavenie klientov finančných inštitúcií. "Napomôcť tomu by mali dva nové inštitúty, ktoré prídu vhod vtedy, keď napríklad banka odmietne rešpektovať zákonné práva klientov. Cieľom je, aby klient, ktorý nahlási porušenie zákona bankou, za to dostal odškodnenie," ozrejmuje Beblavý.
V súčasnosti platí, že porušenie svojich práv klient môže nahlásiť NBS. Tá oznámenie preverí a následne môže porušenie zákona potrestať pokutou vo výške od 3300 eur do 332.000 eur. Beblavý zdôrazňuje, že táto pokuta je príjmom štátu a klient z nej nič nemá. A to chce zmeniť. Navrhuje preto rozšírenie právomocí NBS i zavedenie odmien pre oznamovateľa porušenia zákona. "Ak by napríklad banka neumožnila klientovi predčasné splatenie bez poplatkov povedzme k 1. júnu v danom roku, hoci by na to mal zákonné právo, po uložení nového opatrenia NBS by banka klientovi musela umožniť predčasné splatenie bez poplatkov k novému dátumu," hovorí Beblavý.
Zavedenie odmien by zase v praxi vyzeralo tak, že ak banka poruší napríklad povinnosť informovať klienta o možnosti predčasného splatenia bez poplatkov dva mesiace vopred a klient o tom informuje NBS a tá banke uloží pokutu povedzme vo výške 3300 eur, 10 % z tejto pokuty by dostal poškodený klient.
"Základným predpokladom pre vznik nároku tak bude oznámenie klienta pre NBS, v ktorom budú informácie alebo dôkazy preukazujúce porušenie zákona," vysvetľuje Beblavý. Podľa jeho slov výška odmeny bude obmedzená pevným stropom, a to v hodnote 10.000 eur. "Predpokladám však, že vo väčšine prípadov by oznamovateľom vznikol nárok na oveľa nižšie odmeny. Cieľom návrhu totiž nie je, aby sa na oznamovaní niekto obohacoval, ale aby obdržal aspoň nejakú finančnú náhradu," zdôvodňuje svoj návrh nezaradený poslanec. Zároveň dopĺňa, že v konečnom dôsledku bude závisieť priamo od NBS, akú odmenu ľudia dostanú, pretože NBS rozhoduje o celkovej výške pokuty.
MF SR pripravilo niekoľko opatrení na ochranu spotrebiteľa
Beblavý taktiež pripomína, že zavedenie odmeny pre oznamovateľa navrhuje aktuálne aj Protimonopolný úrad (PMÚ) SR v novele zákona o ochrane hospodárskej súťaže.
Ministerstvo financií (MF) SR taktiež pripravilo niekoľko opatrení, ktoré majú prispieť k väčšej ochrane spotrebiteľa. "Pripravili sme viacero opatrení, ktoré smerujú k vyššej ochrane a spokojnosti klientov na finančnom trhu. Či už je to novela zákona o platobných službách, ktorá je v súčasnosti v medzirezortnom pripomienkovom konaní, alebo je to vypracovanie Koncepcie na ochranu spotrebiteľov na finančnom trhu," priblížil tlačový odbor MF SR.
Národná banka Slovenska (NBS) sa zaoberá každým podnetom, ktorý dostane. "Ak je NBS vecne príslušná na vybavenie podania a ak nie je možné finančnému spotrebiteľovi odpovedať priamo bez stanoviska finančnej inštitúcie, NBS požiada finančnú inštitúciu o stanovisko a po jeho vyhodnotení informuje finančného spotrebiteľa o výsledku prešetrenia," uviedla hovorkyňa NBS Martina Solčányiová. Podľa jej slov výsledkom prešetrenia môže byť náprava zo strany finančnej inštitúcie, NBS však môže poznatky z podania využiť aj na účely výkonu dohľadu. Spotrebiteľ sa však môže obrátiť aj na inštitúty súdneho alebo mimosúdneho riešenia sporov.
Ako Beblavý priblížil, cieľom jeho predložených pripomienok k zákonu je posilniť postavenie klientov finančných inštitúcií. "Napomôcť tomu by mali dva nové inštitúty, ktoré prídu vhod vtedy, keď napríklad banka odmietne rešpektovať zákonné práva klientov. Cieľom je, aby klient, ktorý nahlási porušenie zákona bankou, za to dostal odškodnenie," ozrejmuje Beblavý.
V súčasnosti platí, že porušenie svojich práv klient môže nahlásiť NBS. Tá oznámenie preverí a následne môže porušenie zákona potrestať pokutou vo výške od 3300 eur do 332.000 eur. Beblavý zdôrazňuje, že táto pokuta je príjmom štátu a klient z nej nič nemá. A to chce zmeniť. Navrhuje preto rozšírenie právomocí NBS i zavedenie odmien pre oznamovateľa porušenia zákona. "Ak by napríklad banka neumožnila klientovi predčasné splatenie bez poplatkov povedzme k 1. júnu v danom roku, hoci by na to mal zákonné právo, po uložení nového opatrenia NBS by banka klientovi musela umožniť predčasné splatenie bez poplatkov k novému dátumu," hovorí Beblavý.
Zavedenie odmien by zase v praxi vyzeralo tak, že ak banka poruší napríklad povinnosť informovať klienta o možnosti predčasného splatenia bez poplatkov dva mesiace vopred a klient o tom informuje NBS a tá banke uloží pokutu povedzme vo výške 3300 eur, 10 % z tejto pokuty by dostal poškodený klient.
"Základným predpokladom pre vznik nároku tak bude oznámenie klienta pre NBS, v ktorom budú informácie alebo dôkazy preukazujúce porušenie zákona," vysvetľuje Beblavý. Podľa jeho slov výška odmeny bude obmedzená pevným stropom, a to v hodnote 10.000 eur. "Predpokladám však, že vo väčšine prípadov by oznamovateľom vznikol nárok na oveľa nižšie odmeny. Cieľom návrhu totiž nie je, aby sa na oznamovaní niekto obohacoval, ale aby obdržal aspoň nejakú finančnú náhradu," zdôvodňuje svoj návrh nezaradený poslanec. Zároveň dopĺňa, že v konečnom dôsledku bude závisieť priamo od NBS, akú odmenu ľudia dostanú, pretože NBS rozhoduje o celkovej výške pokuty.
MF SR pripravilo niekoľko opatrení na ochranu spotrebiteľa
Beblavý taktiež pripomína, že zavedenie odmeny pre oznamovateľa navrhuje aktuálne aj Protimonopolný úrad (PMÚ) SR v novele zákona o ochrane hospodárskej súťaže.
Ministerstvo financií (MF) SR taktiež pripravilo niekoľko opatrení, ktoré majú prispieť k väčšej ochrane spotrebiteľa. "Pripravili sme viacero opatrení, ktoré smerujú k vyššej ochrane a spokojnosti klientov na finančnom trhu. Či už je to novela zákona o platobných službách, ktorá je v súčasnosti v medzirezortnom pripomienkovom konaní, alebo je to vypracovanie Koncepcie na ochranu spotrebiteľov na finančnom trhu," priblížil tlačový odbor MF SR.
Národná banka Slovenska (NBS) sa zaoberá každým podnetom, ktorý dostane. "Ak je NBS vecne príslušná na vybavenie podania a ak nie je možné finančnému spotrebiteľovi odpovedať priamo bez stanoviska finančnej inštitúcie, NBS požiada finančnú inštitúciu o stanovisko a po jeho vyhodnotení informuje finančného spotrebiteľa o výsledku prešetrenia," uviedla hovorkyňa NBS Martina Solčányiová. Podľa jej slov výsledkom prešetrenia môže byť náprava zo strany finančnej inštitúcie, NBS však môže poznatky z podania využiť aj na účely výkonu dohľadu. Spotrebiteľ sa však môže obrátiť aj na inštitúty súdneho alebo mimosúdneho riešenia sporov.