Účinnosť dieselového motora je vyššia, preto autá s ním majú nižšiu spotrebu paliva.
Autor TASR
Frankfurt nad Mohanom 17. októbra (TASR) - Škandál s emisnými kontrolami Volkswagenu vyvolal záujem verejnosti o rozdiel medzi pohonnými látkami pre automobily - benzínom a motorovou naftou (dieselom). Informuje o tom agentúra DPA.
Diesel a benzín majú veľa spoločného, ale sú medzi nimi aj podstatné rozdiely. Obe palivá sa získavajú z ropy v rafinériách a skladajú sa z viacerých rozdielnych druhov uhľovodíkov.
Benzín vzbĺkne, keď sa doň hodí horiaca zápalka, diesel na taký oheň nereaguje.
Naftový motor funguje na inom princípe ako benzínový "ottomotor". V benzínovom motore sa rozprášené palivo vo valci vznieti iskrou zo zapaľovacej sviečky. Veľký tlak, ktorý pri zážihu vznikne, uvádza vozidlo do pohybu alebo ho v ňom udržuje. Benzínový motor sa nazýva aj "ottomotor" na počesť jeho spoluvynálezcu Nicolausa Augusta Otta.
Diesel je samovznietivý, preto motory na jeho spaľovanie nemajú zapaľovacie sviečky. Vo valci dôjde k takému silnému stlačenie vzduchu, že jeho teplota dosiahne až 900 stupňov Celzia. Vtedy sa do tohto prostredia po kvapôčkach vstrekuje palivo. Vznieti sa v dôsledku vysokej teploty.
Účinnosť dieselového motora je vyššia, preto autá s ním majú nižšiu spotrebu paliva. Jeho výfukové plyny však obsahujú viacej škodlivín než z benzínových motorov v prípade, ak sa nezachytávajú skôr, ako sa dostanú výfukmi do ovzdušia.
Diesel a benzín majú veľa spoločného, ale sú medzi nimi aj podstatné rozdiely. Obe palivá sa získavajú z ropy v rafinériách a skladajú sa z viacerých rozdielnych druhov uhľovodíkov.
Benzín vzbĺkne, keď sa doň hodí horiaca zápalka, diesel na taký oheň nereaguje.
Naftový motor funguje na inom princípe ako benzínový "ottomotor". V benzínovom motore sa rozprášené palivo vo valci vznieti iskrou zo zapaľovacej sviečky. Veľký tlak, ktorý pri zážihu vznikne, uvádza vozidlo do pohybu alebo ho v ňom udržuje. Benzínový motor sa nazýva aj "ottomotor" na počesť jeho spoluvynálezcu Nicolausa Augusta Otta.
Diesel je samovznietivý, preto motory na jeho spaľovanie nemajú zapaľovacie sviečky. Vo valci dôjde k takému silnému stlačenie vzduchu, že jeho teplota dosiahne až 900 stupňov Celzia. Vtedy sa do tohto prostredia po kvapôčkach vstrekuje palivo. Vznieti sa v dôsledku vysokej teploty.
Účinnosť dieselového motora je vyššia, preto autá s ním majú nižšiu spotrebu paliva. Jeho výfukové plyny však obsahujú viacej škodlivín než z benzínových motorov v prípade, ak sa nezachytávajú skôr, ako sa dostanú výfukmi do ovzdušia.