Nariadenie zároveň prinúti americké a ďalšie veľké automobilky v najbližších rokoch odstrániť čínsky softvér a hardvér z vozidiel, ktoré jazdia po cestách v USA.
Autor TASR
Washington 23. septembra (TASR) - Americké ministerstvo obchodu v pondelok navrhlo zakázať čínsky softvér a hardvér v tzv. prepojených vozidlách (connected vehicles) v USA. Odôvodnilo to obavami o národnú bezpečnosť. Tento krok prakticky zabráni takmer všetkým čínskym autám vstúpiť na americký trh. TASR o tom informuje na základe správy agentúry Reuters.
Nariadenie zároveň prinúti americké a ďalšie veľké automobilky v najbližších rokoch odstrániť čínsky softvér a hardvér z vozidiel, ktoré jazdia po cestách v USA.
Administratíva USA má vážne obavy, že čínske spoločnosti by mohli zhromažďovať údaje o vodičoch a infraštruktúre v USA prostredníctvom prepojených vozidiel. Ďalšie obavy vyvoláva možnosť manipulovať zo zahraničia s vozidlami pripojenými k internetu a s navigačným systémom. Biely dom vo februári nariadil vyšetrovanie možných rizík.
Zákaz zabráni testovaniu čínskych autonómnych áut na amerických cestách. Týka sa aj softvéru a hardvéru vozidiel, ktoré vyrobili protivníci USA vrátane Ruska.
"Keď zahraniční protivníci vytvoria softvér pre vozidlo, znamená to, že ho možno použiť na sledovanie, možno ho ovládať na diaľku, čo ohrozuje súkromie a bezpečnosť Američanov na cestách," povedala na brífingu ministerka obchodu Gina Raimondová. "V extrémnej situácii by zahraničný protivník mohol vypnúť alebo prevziať kontrolu nad všetkými ich vozidlami v USA a súčasne spôsobiť nehody a blokovať cesty."
Tento krok predstavuje výraznú eskaláciu amerických reštrikcií, ktoré sa týkajú čínskych vozidiel, softvéru a komponentov.
Do USA sa dováža relatívne málo áut alebo ľahkých nákladných vozidiel čínskej výroby. Ale Raimondová uviedla, že ministerstvo sa rozhodlo konať skôr, ako sa dodávatelia, výrobcovia automobilov a komponenty spojené s Čínou alebo Ruskom stanú bežnými a rozšírenými v americkom automobilovom sektore.
Takmer všetky novšie osobné a nákladné autá sa považujú za prepojené, keďže ich palubný hardvér umožňuje prístup na internet a zdieľanie údajov so zariadeniami vo vozidle aj mimo neho. Vysoký predstaviteľ USA však dodal, že čínski výrobcovia automobilov budú mať možnosť získať výnimky.
Poradca Bieleho domu pre národnú bezpečnosť Jake Sullivan uviedol, že USA majú dostatok dôkazov o tom, že Čína umiestňuje malvér do kritickej americkej infraštruktúry. "S potenciálne miliónmi vozidiel na cestách sa riziko narušenia a sabotáže dramaticky zvyšuje," povedal Sullivan.
Návrh požaduje, aby zákazy softvéru platili od modelového roku 2027, zatiaľ čo zákaz hardvéru by nadobudol účinnosť v modelovom roku 2030 alebo 2029.
Ministerstvo obchodu dáva verejnosti 30 dní na pripomienkovanie návrhu a dúfa, že ho dokončí do 20. januára. Pravidlá by sa vzťahovali na všetky cestné vozidlá, ale vylučovali by poľnohospodárske alebo banské vozidlá, ktoré sa nepoužívajú na verejných cestách.
Alliance For Automotive Innovation, skupina zastupujúca veľkých výrobcov automobilov vrátane General Motors, Toyoty, Volkswagenu či Hyundaiu, varovala, že zmena hardvéru a softvéru si vyžaduje čas. Skupina však nedokázala poskytnúť detaily o tom, do akej miery sú komponenty vyrobené v Číne rozšírené v modeloch v USA.
Nariadenie zároveň prinúti americké a ďalšie veľké automobilky v najbližších rokoch odstrániť čínsky softvér a hardvér z vozidiel, ktoré jazdia po cestách v USA.
Administratíva USA má vážne obavy, že čínske spoločnosti by mohli zhromažďovať údaje o vodičoch a infraštruktúre v USA prostredníctvom prepojených vozidiel. Ďalšie obavy vyvoláva možnosť manipulovať zo zahraničia s vozidlami pripojenými k internetu a s navigačným systémom. Biely dom vo februári nariadil vyšetrovanie možných rizík.
Zákaz zabráni testovaniu čínskych autonómnych áut na amerických cestách. Týka sa aj softvéru a hardvéru vozidiel, ktoré vyrobili protivníci USA vrátane Ruska.
"Keď zahraniční protivníci vytvoria softvér pre vozidlo, znamená to, že ho možno použiť na sledovanie, možno ho ovládať na diaľku, čo ohrozuje súkromie a bezpečnosť Američanov na cestách," povedala na brífingu ministerka obchodu Gina Raimondová. "V extrémnej situácii by zahraničný protivník mohol vypnúť alebo prevziať kontrolu nad všetkými ich vozidlami v USA a súčasne spôsobiť nehody a blokovať cesty."
Tento krok predstavuje výraznú eskaláciu amerických reštrikcií, ktoré sa týkajú čínskych vozidiel, softvéru a komponentov.
Do USA sa dováža relatívne málo áut alebo ľahkých nákladných vozidiel čínskej výroby. Ale Raimondová uviedla, že ministerstvo sa rozhodlo konať skôr, ako sa dodávatelia, výrobcovia automobilov a komponenty spojené s Čínou alebo Ruskom stanú bežnými a rozšírenými v americkom automobilovom sektore.
Takmer všetky novšie osobné a nákladné autá sa považujú za prepojené, keďže ich palubný hardvér umožňuje prístup na internet a zdieľanie údajov so zariadeniami vo vozidle aj mimo neho. Vysoký predstaviteľ USA však dodal, že čínski výrobcovia automobilov budú mať možnosť získať výnimky.
Poradca Bieleho domu pre národnú bezpečnosť Jake Sullivan uviedol, že USA majú dostatok dôkazov o tom, že Čína umiestňuje malvér do kritickej americkej infraštruktúry. "S potenciálne miliónmi vozidiel na cestách sa riziko narušenia a sabotáže dramaticky zvyšuje," povedal Sullivan.
Návrh požaduje, aby zákazy softvéru platili od modelového roku 2027, zatiaľ čo zákaz hardvéru by nadobudol účinnosť v modelovom roku 2030 alebo 2029.
Ministerstvo obchodu dáva verejnosti 30 dní na pripomienkovanie návrhu a dúfa, že ho dokončí do 20. januára. Pravidlá by sa vzťahovali na všetky cestné vozidlá, ale vylučovali by poľnohospodárske alebo banské vozidlá, ktoré sa nepoužívajú na verejných cestách.
Alliance For Automotive Innovation, skupina zastupujúca veľkých výrobcov automobilov vrátane General Motors, Toyoty, Volkswagenu či Hyundaiu, varovala, že zmena hardvéru a softvéru si vyžaduje čas. Skupina však nedokázala poskytnúť detaily o tom, do akej miery sú komponenty vyrobené v Číne rozšírené v modeloch v USA.