Hlavnou príčinou nešťastí bol systém stabilizácie letu MCAS, ktorý pri oboch haváriách opakovane smeroval lietadlá prudko dole, takže posádka nad nimi nedokázala udržať kontrolu.
Autor TASR
New York 23. septembra (TASR) - Firma Boeing zaplatí pokutu vo výške 200 miliónov dolárov, ktorú jej udelili americké kontrolné úrady za zavádzanie investorov uisťovaním ich o bezpečnosti lietadiel 737 MAX po dvoch tragických nehodách, ktoré si vyžiadali dovedna 346 obetí na životoch. Oznámila to vo štvrtok večer americká Komisia pre kontrolu cenných papierov (SEC), informujú agentúry AFP a DPA.
Boeing so stanovenou pokutou súhlasil. So zaplatením pokuty vo výške milióna dolárov - za rovnaké obvinenia - súhlasil aj bývalý šéf Boeingu Dennis Muilenburg.
Urovnanie tohto občianskeho sporu je pre Boeing ďalšou ranou v súvislosti s jeho lietadlami typu 737 MAX, ktoré boli od marca 2019 do novembra 2020 vyradené z prevádzky pre dve tragické havárie.
K prvej z nich došlo v októbri 2018 v Indonézii, keď sa lietadlo spoločnosti Lion Air sa zrútilo do mora. Na palube zahynulo všetkých 189 ľudí. V marci 2019 sa krátko po štarte zrútilo lietadlo spoločnosti Ethiopian Airlines. Nehodu neprežil nikto zo 157 ľudí na palube vrátane štyroch Slovákov.
Hlavnou príčinou nešťastí bol systém stabilizácie letu MCAS, ktorý pri oboch haváriách opakovane smeroval lietadlá prudko dole, takže posádka nad nimi nedokázala udržať kontrolu.
Mesiac po prvej z dvoch tragédií vydal Boeing tlačovú správu, schválenú svojim vtedajším šéfom Muilenburgom, ktorá podľa amerických úradov "selektívne zdôraznila určité skutočnosti", pričom tak naznačila, že k havárii prispela pilotova chyba a nedostatočná údržba lietadla. Správa potvrdzovala bezpečnosť lietadla a nevyjadrovala sa k problémom softvéru MCAS, ktoré už vtedy Boeing poznal a snažil sa odstrániť.
Po druhej havárii Boeing aj samotný Muilenburg verejnosť naďalej ubezpečovali o bezpečnosti lietadiel s tým, že v certifikačnom procese týkajúcom sa týchto lietadiel, respektíve práve systému MCAS, nedošlo k nijakým "prekvapeniam" či sklzom, hoci podľa SEC vedeli, že to nie je pravda.
"V dobe krízy či tragédie je obzvlášť dôležité, aby spoločnosti a ich vedenia poskytovali trhom úplné, férové a pravdivé informácie... Spoločnosť Boeing a jej bývalý výkonný riaditeľ Dennis Muilenburg v tejto najzakladanejšej povinnosti zlyhali. Investorov uviedli do omylu tým, že im poskytli uistenia o bezpečnosti lietadiel 737 MAX, napriek tomu, že vedeli o závažných bezpečnostných obavách," uviedol v štvrtkovom vyhlásení predseda SEC Gary Gensler.
Boeing so stanovenou pokutou súhlasil. So zaplatením pokuty vo výške milióna dolárov - za rovnaké obvinenia - súhlasil aj bývalý šéf Boeingu Dennis Muilenburg.
Urovnanie tohto občianskeho sporu je pre Boeing ďalšou ranou v súvislosti s jeho lietadlami typu 737 MAX, ktoré boli od marca 2019 do novembra 2020 vyradené z prevádzky pre dve tragické havárie.
K prvej z nich došlo v októbri 2018 v Indonézii, keď sa lietadlo spoločnosti Lion Air sa zrútilo do mora. Na palube zahynulo všetkých 189 ľudí. V marci 2019 sa krátko po štarte zrútilo lietadlo spoločnosti Ethiopian Airlines. Nehodu neprežil nikto zo 157 ľudí na palube vrátane štyroch Slovákov.
Hlavnou príčinou nešťastí bol systém stabilizácie letu MCAS, ktorý pri oboch haváriách opakovane smeroval lietadlá prudko dole, takže posádka nad nimi nedokázala udržať kontrolu.
Mesiac po prvej z dvoch tragédií vydal Boeing tlačovú správu, schválenú svojim vtedajším šéfom Muilenburgom, ktorá podľa amerických úradov "selektívne zdôraznila určité skutočnosti", pričom tak naznačila, že k havárii prispela pilotova chyba a nedostatočná údržba lietadla. Správa potvrdzovala bezpečnosť lietadla a nevyjadrovala sa k problémom softvéru MCAS, ktoré už vtedy Boeing poznal a snažil sa odstrániť.
Po druhej havárii Boeing aj samotný Muilenburg verejnosť naďalej ubezpečovali o bezpečnosti lietadiel s tým, že v certifikačnom procese týkajúcom sa týchto lietadiel, respektíve práve systému MCAS, nedošlo k nijakým "prekvapeniam" či sklzom, hoci podľa SEC vedeli, že to nie je pravda.
"V dobe krízy či tragédie je obzvlášť dôležité, aby spoločnosti a ich vedenia poskytovali trhom úplné, férové a pravdivé informácie... Spoločnosť Boeing a jej bývalý výkonný riaditeľ Dennis Muilenburg v tejto najzakladanejšej povinnosti zlyhali. Investorov uviedli do omylu tým, že im poskytli uistenia o bezpečnosti lietadiel 737 MAX, napriek tomu, že vedeli o závažných bezpečnostných obavách," uviedol v štvrtkovom vyhlásení predseda SEC Gary Gensler.