Zavedenie kontroly niektorých tovarov po tom, ako Británia 31. decembra 2020 opustila colnú úniu a jednotný trh EÚ, znížilo dovoz z Británie do Írska o 35 % v prvých piatich mesiacoch 2021.
Autor TASR
Dublin 12. augusta (TASR) - Obchodné trenice po brexite "výrazne zmenili" nákladnú dopravu medzi Írskom a Britániou a priniesli prudký nárast dopravy z Írska do členských štátov Európskej únie (EÚ). Ukázala to vo štvrtok správa írskej vládnej agentúry.
Zavedenie kontroly niektorých tovarov po tom, ako Británia 31. decembra 2020 opustila colnú úniu a jednotný trh EÚ, znížilo dovoz z Británie do Írska o 35 % v prvých piatich mesiacoch 2021. A zároveň počet prepravných trás do kontinentálnej Európy sa viac ako zdvojnásobil.
V 2. štvrťroku 2021 bola doprava medzi írskymi a britskými prístavmi o 20 % nižšia ako v rovnakom období 2019, čo bol posledný rok pred vypuknutím pandémie nového koronavírusu. Na druhej strane objem prepravy na trasách medzi Írskom a EÚ vzrástol o 99 % oproti 2. štvrťroku 2019, uviedol írsky úrad pre námorný rozvoj (IMDO). Celkový objem prepravy z Írska bol však v porovnaní s 2. štvrťrokom 2019 o 0,2 % nižší.
Najvýznamnejším faktorom týchto zmien bolo, že obchodníci prestali využívať kedysi rýchlejší britský "pozemný most", keď dopravcovia v minulosti absolvovali krátku námornú plavbu medzi Dublinom a Holyheadom vo Walese, prešli cez Britániu a potom sa ďalším trajektom dostali do kontinentálnej Európy. Podľa štvrťročnej správy IMDO sa mnohí vyhýbajú tejto trase pre obavy z meškania po zavedení nových colných kontrol v Británii.
"Je zrejmé, že po prvých šiestich mesiacoch od brexitu sa konfigurácia írskej dopravy výrazne zmenila," uviedla agentúra s odvolaním sa na nové obchodné opatrenia.
Doprava medzi írskymi a britskými prístavmi teraz predstavuje 67 % z celého objemu prepravy v porovnaní s 84 % pred dvoma rokmi. Priame trasy do EÚ zdvojnásobili svoj podiel na 33 %. Podľa IMDO to však automaticky neznamená väčší obchod s inými členskými štátmi EÚ, ale skôr rekonfiguráciu dodávateľských reťazcov mimo britského pozemného mosta.
Nákladná doprava cez prístavy v Severnom Írsku tiež stúpla na najvyššiu úroveň od roku 2007, pretože dopravcovia, ktorí pred brexitom využívali dublinský prístav, namiesto toho posielajú tovar priamo zo Severného Írska.
Zavedenie kontroly niektorých tovarov po tom, ako Británia 31. decembra 2020 opustila colnú úniu a jednotný trh EÚ, znížilo dovoz z Británie do Írska o 35 % v prvých piatich mesiacoch 2021. A zároveň počet prepravných trás do kontinentálnej Európy sa viac ako zdvojnásobil.
V 2. štvrťroku 2021 bola doprava medzi írskymi a britskými prístavmi o 20 % nižšia ako v rovnakom období 2019, čo bol posledný rok pred vypuknutím pandémie nového koronavírusu. Na druhej strane objem prepravy na trasách medzi Írskom a EÚ vzrástol o 99 % oproti 2. štvrťroku 2019, uviedol írsky úrad pre námorný rozvoj (IMDO). Celkový objem prepravy z Írska bol však v porovnaní s 2. štvrťrokom 2019 o 0,2 % nižší.
Najvýznamnejším faktorom týchto zmien bolo, že obchodníci prestali využívať kedysi rýchlejší britský "pozemný most", keď dopravcovia v minulosti absolvovali krátku námornú plavbu medzi Dublinom a Holyheadom vo Walese, prešli cez Britániu a potom sa ďalším trajektom dostali do kontinentálnej Európy. Podľa štvrťročnej správy IMDO sa mnohí vyhýbajú tejto trase pre obavy z meškania po zavedení nových colných kontrol v Británii.
"Je zrejmé, že po prvých šiestich mesiacoch od brexitu sa konfigurácia írskej dopravy výrazne zmenila," uviedla agentúra s odvolaním sa na nové obchodné opatrenia.
Doprava medzi írskymi a britskými prístavmi teraz predstavuje 67 % z celého objemu prepravy v porovnaní s 84 % pred dvoma rokmi. Priame trasy do EÚ zdvojnásobili svoj podiel na 33 %. Podľa IMDO to však automaticky neznamená väčší obchod s inými členskými štátmi EÚ, ale skôr rekonfiguráciu dodávateľských reťazcov mimo britského pozemného mosta.
Nákladná doprava cez prístavy v Severnom Írsku tiež stúpla na najvyššiu úroveň od roku 2007, pretože dopravcovia, ktorí pred brexitom využívali dublinský prístav, namiesto toho posielajú tovar priamo zo Severného Írska.