Dôkazy o spomalení spotrebiteľských výdavkov v Británii pribúdajú. Aj oficiálne údaje potvrdili, že vlani rástli výdavky ostrovných domácností najslabšie za päť rokov.
Autor TASR
Londýn 8. januára (TASR) - Britskí spotrebitelia si cez Vianoce utiahli opasky. Ich výdavky na nákupy totiž v decembri klesli, prvýkrát od roku 2012. A firmy majú v pláne urobiť to isté v roku 2018. Ukázali to v pondelok dva prieskumy.
Dôkazy o spomalení spotrebiteľských výdavkov v Británii pribúdajú. Aj oficiálne údaje potvrdili, že vlani rástli výdavky ostrovných domácností najslabšie za päť rokov. Dôvodom bola vysoká inflácia. Obavy z brexitu zase brzdia podnikové investície.
Spoločnosť Visa, ktorej debetné a kreditné karty sa podieľajú zhruba tretinou na platbách spotrebiteľov v Británii, uviedla, že výdavky domácností v minulom roku klesli o 0,3 % po zohľadnení vplyvu inflácie. Bol to ich prvý pokles od roku 2012.
Tento výsledok kontrastuje s trendom z predchádzajúcich štyroch rokov, kedy spotrebiteľské výdavky medziročne rástli v priemere o 1,7 %, uviedol Mark Antipof, obchodný riaditeľ Visa.
V decembri boli výdavky britských spotrebiteľov o 1 % nižšie ako v roku 2016. Bol to ich prvý pokles za päť rokov a odráža stlačenie disponibilných príjmov domácností v dôsledku najvyššej inflácie za takmer šesť rokov.
Niektoré inflačné tlaky, najmä tie spôsobené poklesom libry po referende o brexite v júni 2016, sa tento rok pravdepodobne zmiernia. Ale širšie problémy, ako je napríklad slabý rast miezd a neistota spojená s brexitom, znamenajú, že úplné zotavenie výdavkov je nepravdepodobné, uviedla Visa.
Brexit tak zostáva najväčším dôvodom obáv. Ukázal to prieskum spoločnosti Deloitte, do ktorého sa zapojilo viac ako 100 najväčších britských firiem. Anketa pritom odhalila, že tieto obavy sa dokonca mierne zvýšili.
Z ankety vyplýva, že firmy sa viac sústredili na kontrolu nákladov, venujú jej najväčšiu pozornosť za osem rokov, napriek silnej globálnej ekonomike. To poukazuje na veľké domáce riziká.
Rizikový apetít - ukazovateľ ochoty veľkých firiem investovať - bol v tomto prieskume slabší ako pred tromi mesiacmi a nižší ako pred referendom, aj keď nie až taký nízky ako tesne po rozhodnutí o brexite.
Prieskum Deloitte sa uskutočnil v dňoch 3. až 15. decembra a zapojilo sa doň 112 riaditeľov firiem.
Visa sa opiera o výšku platieb jej kartami upravenú o infláciu, počet kariet v obehu a dlhodobý pokles používania hotovosti.
Dôkazy o spomalení spotrebiteľských výdavkov v Británii pribúdajú. Aj oficiálne údaje potvrdili, že vlani rástli výdavky ostrovných domácností najslabšie za päť rokov. Dôvodom bola vysoká inflácia. Obavy z brexitu zase brzdia podnikové investície.
Spoločnosť Visa, ktorej debetné a kreditné karty sa podieľajú zhruba tretinou na platbách spotrebiteľov v Británii, uviedla, že výdavky domácností v minulom roku klesli o 0,3 % po zohľadnení vplyvu inflácie. Bol to ich prvý pokles od roku 2012.
Tento výsledok kontrastuje s trendom z predchádzajúcich štyroch rokov, kedy spotrebiteľské výdavky medziročne rástli v priemere o 1,7 %, uviedol Mark Antipof, obchodný riaditeľ Visa.
V decembri boli výdavky britských spotrebiteľov o 1 % nižšie ako v roku 2016. Bol to ich prvý pokles za päť rokov a odráža stlačenie disponibilných príjmov domácností v dôsledku najvyššej inflácie za takmer šesť rokov.
Niektoré inflačné tlaky, najmä tie spôsobené poklesom libry po referende o brexite v júni 2016, sa tento rok pravdepodobne zmiernia. Ale širšie problémy, ako je napríklad slabý rast miezd a neistota spojená s brexitom, znamenajú, že úplné zotavenie výdavkov je nepravdepodobné, uviedla Visa.
Brexit tak zostáva najväčším dôvodom obáv. Ukázal to prieskum spoločnosti Deloitte, do ktorého sa zapojilo viac ako 100 najväčších britských firiem. Anketa pritom odhalila, že tieto obavy sa dokonca mierne zvýšili.
Z ankety vyplýva, že firmy sa viac sústredili na kontrolu nákladov, venujú jej najväčšiu pozornosť za osem rokov, napriek silnej globálnej ekonomike. To poukazuje na veľké domáce riziká.
Rizikový apetít - ukazovateľ ochoty veľkých firiem investovať - bol v tomto prieskume slabší ako pred tromi mesiacmi a nižší ako pred referendom, aj keď nie až taký nízky ako tesne po rozhodnutí o brexite.
Prieskum Deloitte sa uskutočnil v dňoch 3. až 15. decembra a zapojilo sa doň 112 riaditeľov firiem.
Visa sa opiera o výšku platieb jej kartami upravenú o infláciu, počet kariet v obehu a dlhodobý pokles používania hotovosti.