Slovensko robí podľa Jensa Geiera systematické chyby najmä pri verejnom obstarávaní.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 16. júla (TASR) – Poslanci Európskeho parlamentu (EP) mali na dnešnom stretnutí s kolegami z Národnej rady (NR) SR výhrady k vysokej chybovosti zo strany Slovenska pri realizovaní projektov, ktoré sa financujú zo zdrojov Európskej únie.
"V prípade Slovenska konštatujeme, že miera chybovosti pri realizácii regionálnych programov je nadpriemerná. To nie je dobré. O tejto situácia preto diskutujeme so zástupcami vlády, aby sa tieto chyby odstránili," upozornil na dnešnej tlačovej konferencii europoslanec a predseda delegácie Jens Geier.
Slovensko robí podľa neho systematické chyby najmä pri verejnom obstarávaní. "V tejto oblasti Európska komisia skonštatovala, že pri verejných obstarávaniach v oblasti dopravy sú chyby. Počet tých, ktorí môžu predložiť verejné ponuky, je podmienený prísnymi podmienkami, a tým pádom je aj málo uchádzačov. V komisii sa preto hovorí o diskriminácii na trhu a v tejto oblasti chceme otvoriť diskusiu, aby Slovensko do budúcnosti podmienky pre takéto verejné projekty zmenilo a tým by sa znížili nielen náklady, ale aj chybovosť týchto projektov," doplnil Geier.
Ak by sa totiž situácia nezmenila, Slovensko by muselo peniaze, ktoré získalo z európskych fondov vrátiť. "Nesprávne použité prostriedky môžu byť vyžadované späť. Časť prostriedkov Slovensko jednoducho nedostane k dispozícii, preto je veľmi dôležité, aby sa všetci držali európskych pravidiel," potvrdila europoslankyňa Ingeborg Grässle.
Ako priblížil podpredseda Národnej rady SR Ján Figeľ (KDH), problémové sú najmä projekty týkajúce sa železníc. "Najvyššia chybovosť je v oblasti životného prostredia, kde presahuje 7 %. V oblasti dopravy sú vyšetrované viaceré tendre kvôli korupcii a klientelizmu. Dokonca to má v rukách Európsky úrad pre boj proti podvodom (OLAF)," upozornil Figeľ. Týka sa to podľa neho projektov ešte z obdobia prvej vlády Roberta Fica (Smer-SD). "Ide o železničný koridor od Nového mesta nad Váhom smerom na Žilinu, kde viaceré úseky boli tendrované ešte v období do roku 2010 a dodnes nie sú uzatvorené. Sú obavy, že Európska komisia neodsúhlasí ich financovanie, kým OLAF neskončí vyšetrovanie. Dovtedy nie je možné ani ich financovanie, ani platby," doplnil exminister dopravy.
Podľa podpredsedu vlády SR pre investície Ľubomíra Vážneho slovenská vláda v súčasnosti nemá veľký priestor na to, aby chybovosť pri realizácii projektov eliminovala. "Keďže sme v poslednom roku tohto programového obdobia, už sa nedajú robiť systémové zmeny v riadiacich a procesných dokumentoch. Dá sa urobiť iba to, že jednotlivé riadiace orgány upozorňujeme na možné pochybenia s požiadavkou, aby sa neopakovali, čo sme už urobili," priblížil situáciu Ľubomír Vážny (Smer-SD). Ako ale zároveň dopĺňa, v novom programovom období počítajú s niekoľkými procesmi a mechanizmami. "Sú síce pred schválením, ale ak budú schválené, eliminujú prípadné chyby na minimum," doplnil Vážny, bližšie opatrenia ale nekonkretizoval.
Podľa rezortu dopravy nie je tajomstvom, že Operačný program Doprava (OPD) zdedilo súčasné vedenie v katastrofálnom stave. "Od februára sú Európskou komisiou pozastavené platby v OPD pre vysokú chybovosť úradníkov za ministrovania Jána Figeľa z roku 2011," priblížil hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Tento problém sa rezort podľa jeho slov snaží rokovaniami s predstaviteľmi EK vyriešiť v čo najkratšom čase. "Upratovanie po našom predchodcovi však nie je jednoduchou záležitosťou," podotkol Kóňa. Ministerstvo je podľa neho zároveň absolútne súčinné pri prešetrovaní podozrení z netransparentného konania pri železničných tendroch z minulosti, ktoré rieši OLAF. "Sme pripravení plne spolupracovať s orgánmi Európskej únie pri riešení akýchkoľvek problémov z minulosti," dodal.
Predseda KDH a podpredseda parlamentu Ján Figeľ vo svojich vyjadreniach o podozreniach z korupcie pri modernizácii železníc zavádzal. Tvrdí to ministerstvo vnútra. "V prípade štyroch spomínaných tendrov bolo ešte 7. februára 2013 vyšetrovateľom vydané uznesenie, z ktorého vyplýva, že trestné stíhanie odmietol," uviedla Lucia Garajová z rezortu vnútra.
Figeľ označil projekty týkajúce sa železníc za problémové na dnešnej tlačovej konferencii s europoslancami. Tí Slovensku v súvislosti s čerpaním eurofondov vyčítali vysokú chybovosť pri realizovaní projektov. Podľa europoslanca a predsedu delegácie Jensa Geiera robí Slovensko chyby najmä pri verejnom obstarávaní. SR by mala chybovosť znížiť. Ak by sa súčasná situácia nezmenila, únia by mohla nesprávne použité prostriedky žiadať od Slovenska späť.
"V prípade Slovenska konštatujeme, že miera chybovosti pri realizácii regionálnych programov je nadpriemerná. To nie je dobré. O tejto situácia preto diskutujeme so zástupcami vlády, aby sa tieto chyby odstránili," upozornil na dnešnej tlačovej konferencii europoslanec a predseda delegácie Jens Geier.
Slovensko robí podľa neho systematické chyby najmä pri verejnom obstarávaní. "V tejto oblasti Európska komisia skonštatovala, že pri verejných obstarávaniach v oblasti dopravy sú chyby. Počet tých, ktorí môžu predložiť verejné ponuky, je podmienený prísnymi podmienkami, a tým pádom je aj málo uchádzačov. V komisii sa preto hovorí o diskriminácii na trhu a v tejto oblasti chceme otvoriť diskusiu, aby Slovensko do budúcnosti podmienky pre takéto verejné projekty zmenilo a tým by sa znížili nielen náklady, ale aj chybovosť týchto projektov," doplnil Geier.
Vrátiť eurofondy
Ak by sa totiž situácia nezmenila, Slovensko by muselo peniaze, ktoré získalo z európskych fondov vrátiť. "Nesprávne použité prostriedky môžu byť vyžadované späť. Časť prostriedkov Slovensko jednoducho nedostane k dispozícii, preto je veľmi dôležité, aby sa všetci držali európskych pravidiel," potvrdila europoslankyňa Ingeborg Grässle.
Ako priblížil podpredseda Národnej rady SR Ján Figeľ (KDH), problémové sú najmä projekty týkajúce sa železníc. "Najvyššia chybovosť je v oblasti životného prostredia, kde presahuje 7 %. V oblasti dopravy sú vyšetrované viaceré tendre kvôli korupcii a klientelizmu. Dokonca to má v rukách Európsky úrad pre boj proti podvodom (OLAF)," upozornil Figeľ. Týka sa to podľa neho projektov ešte z obdobia prvej vlády Roberta Fica (Smer-SD). "Ide o železničný koridor od Nového mesta nad Váhom smerom na Žilinu, kde viaceré úseky boli tendrované ešte v období do roku 2010 a dodnes nie sú uzatvorené. Sú obavy, že Európska komisia neodsúhlasí ich financovanie, kým OLAF neskončí vyšetrovanie. Dovtedy nie je možné ani ich financovanie, ani platby," doplnil exminister dopravy.
Slovenská vláda nemá možnosť chyby eliminovať, tvrdí Vážny
Podľa podpredsedu vlády SR pre investície Ľubomíra Vážneho slovenská vláda v súčasnosti nemá veľký priestor na to, aby chybovosť pri realizácii projektov eliminovala. "Keďže sme v poslednom roku tohto programového obdobia, už sa nedajú robiť systémové zmeny v riadiacich a procesných dokumentoch. Dá sa urobiť iba to, že jednotlivé riadiace orgány upozorňujeme na možné pochybenia s požiadavkou, aby sa neopakovali, čo sme už urobili," priblížil situáciu Ľubomír Vážny (Smer-SD). Ako ale zároveň dopĺňa, v novom programovom období počítajú s niekoľkými procesmi a mechanizmami. "Sú síce pred schválením, ale ak budú schválené, eliminujú prípadné chyby na minimum," doplnil Vážny, bližšie opatrenia ale nekonkretizoval.
Podľa rezortu dopravy nie je tajomstvom, že Operačný program Doprava (OPD) zdedilo súčasné vedenie v katastrofálnom stave. "Od februára sú Európskou komisiou pozastavené platby v OPD pre vysokú chybovosť úradníkov za ministrovania Jána Figeľa z roku 2011," priblížil hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Tento problém sa rezort podľa jeho slov snaží rokovaniami s predstaviteľmi EK vyriešiť v čo najkratšom čase. "Upratovanie po našom predchodcovi však nie je jednoduchou záležitosťou," podotkol Kóňa. Ministerstvo je podľa neho zároveň absolútne súčinné pri prešetrovaní podozrení z netransparentného konania pri železničných tendroch z minulosti, ktoré rieši OLAF. "Sme pripravení plne spolupracovať s orgánmi Európskej únie pri riešení akýchkoľvek problémov z minulosti," dodal.
J. Figeľ vo vyjadreniach o korupcii pri modernizácii železníc zavádzal
Predseda KDH a podpredseda parlamentu Ján Figeľ vo svojich vyjadreniach o podozreniach z korupcie pri modernizácii železníc zavádzal. Tvrdí to ministerstvo vnútra. "V prípade štyroch spomínaných tendrov bolo ešte 7. februára 2013 vyšetrovateľom vydané uznesenie, z ktorého vyplýva, že trestné stíhanie odmietol," uviedla Lucia Garajová z rezortu vnútra.
Figeľ označil projekty týkajúce sa železníc za problémové na dnešnej tlačovej konferencii s europoslancami. Tí Slovensku v súvislosti s čerpaním eurofondov vyčítali vysokú chybovosť pri realizovaní projektov. Podľa europoslanca a predsedu delegácie Jensa Geiera robí Slovensko chyby najmä pri verejnom obstarávaní. SR by mala chybovosť znížiť. Ak by sa súčasná situácia nezmenila, únia by mohla nesprávne použité prostriedky žiadať od Slovenska späť.