Na Slovensku pôsobí približne 1200 telekomunikačných operátorov.
Autor TASR
Bratislava 17. decembra (TASR) – Predvianočné obdobie je charakteristické rôznymi akciami telekomunikačných operátorov. Užívateľom služieb sa v tomto čase obvykle končí zmluvná viazanosť. Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb (RÚ) upozornil, že obdobie posledných dní pred sviatkami je mimoriadne rizikové pre uzatváranie zmlúv.
„V dôsledku nepozornosti a nedostatku času záujemcovia o služby pomerne často uzatvárajú zmluvy s operátormi neuvážene, následkom čoho po čase prichádza k vytriezveniu zo sviatočnej eufórie a hľadaniu vinníka za vzniknutý stav. Miera budúcej spokojnosti užívateľov vo veľkej miere záleží na zodpovednosti ich prístupu,“ uviedol hovorca úradu Roman Vavro.
Pokiaľ užívateľov niektorá z ponúk osloví, tak sa podľa regulátora rozhodne nemôžu spoliehať len na informácie z reklamy, médií a informácie, ktoré získajú napríklad rozhovorom so susedom alebo s predajcami služieb. „Tieto informácie sú neúplné a obvykle obsahujú len hlavné výhody služby. Pred uzavretím zmluvy s telekomunikačným operátorom je potrebné oboznámiť sa s jej podmienkami,“ zdôraznil Vavro.
Operátor môže vydať všeobecné podmienky a cenník, ktoré sú súčasťou zmluvy. Na Slovensku pôsobí približne 1200 telekomunikačných operátorov. Výmenou za zmluvnú viazanosť zvyčajne ponúkajú rôzne benefity, ktoré sa môžu meniť dĺžkou viazanosti. Regulačný úrad považuje za dôležité premyslieť si, či je výhodné získať ponúkaný benefit za cenu zmluvnej viazanosti a podmienok s ňou spojených.
„Ak bude účastník chcieť ukončiť zmluvný vzťah skôr, aj napriek zmluvnej viazanosti, bude to spojené so zmluvnou sankciou. Výnimkou sú prípady, keď účastník môže odstúpiť od zmluvy bez sankcií, ktoré upravuje zákon,“ priblížil Vavro. V prípade zmluvy uzatvorenej na diaľku je možné od zmluvy odstúpiť do 14 kalendárnych dní.
Nemenej dôležité je podľa úradu uvážiť výhody aj nevýhody riešenia sporov pomocou rozhodcovského súdu. Zmluva má písomnú formu, ale meniť ju je možné aj inou formou, ak sa na tom zmluvné strany dohodnú. Prípadné nejasnosti si treba vysvetliť pred uzavretím zmluvy. „Ak záujemca napríklad o službu pripojenia k internetu nemá dostatok potrebných znalostí na posúdenie parametrov služby, tak by si mal nechať poradiť niekým nezávislým. Predíde tak možnému sklamaniu a nedorozumeniam s operátorom,“ dodal hovorca RÚ.
Neskoršie tvrdenia užívateľa, že o niečom nevedel alebo s niečím nesúhlasil, operátor podľa úradu pravdepodobne nebude brať do úvahy, lebo ak by vyslovil nesúhlas s podmienkami zmluvy, operátor by zrejme využil svoje zákonné právo neuzavrieť zmluvu. Podpisom zmluvy zmluvné strany písomne deklarujú, že sú oboznámené s podmienkami a že s nimi súhlasia.
„V dôsledku nepozornosti a nedostatku času záujemcovia o služby pomerne často uzatvárajú zmluvy s operátormi neuvážene, následkom čoho po čase prichádza k vytriezveniu zo sviatočnej eufórie a hľadaniu vinníka za vzniknutý stav. Miera budúcej spokojnosti užívateľov vo veľkej miere záleží na zodpovednosti ich prístupu,“ uviedol hovorca úradu Roman Vavro.
Pokiaľ užívateľov niektorá z ponúk osloví, tak sa podľa regulátora rozhodne nemôžu spoliehať len na informácie z reklamy, médií a informácie, ktoré získajú napríklad rozhovorom so susedom alebo s predajcami služieb. „Tieto informácie sú neúplné a obvykle obsahujú len hlavné výhody služby. Pred uzavretím zmluvy s telekomunikačným operátorom je potrebné oboznámiť sa s jej podmienkami,“ zdôraznil Vavro.
Operátor môže vydať všeobecné podmienky a cenník, ktoré sú súčasťou zmluvy. Na Slovensku pôsobí približne 1200 telekomunikačných operátorov. Výmenou za zmluvnú viazanosť zvyčajne ponúkajú rôzne benefity, ktoré sa môžu meniť dĺžkou viazanosti. Regulačný úrad považuje za dôležité premyslieť si, či je výhodné získať ponúkaný benefit za cenu zmluvnej viazanosti a podmienok s ňou spojených.
„Ak bude účastník chcieť ukončiť zmluvný vzťah skôr, aj napriek zmluvnej viazanosti, bude to spojené so zmluvnou sankciou. Výnimkou sú prípady, keď účastník môže odstúpiť od zmluvy bez sankcií, ktoré upravuje zákon,“ priblížil Vavro. V prípade zmluvy uzatvorenej na diaľku je možné od zmluvy odstúpiť do 14 kalendárnych dní.
Nemenej dôležité je podľa úradu uvážiť výhody aj nevýhody riešenia sporov pomocou rozhodcovského súdu. Zmluva má písomnú formu, ale meniť ju je možné aj inou formou, ak sa na tom zmluvné strany dohodnú. Prípadné nejasnosti si treba vysvetliť pred uzavretím zmluvy. „Ak záujemca napríklad o službu pripojenia k internetu nemá dostatok potrebných znalostí na posúdenie parametrov služby, tak by si mal nechať poradiť niekým nezávislým. Predíde tak možnému sklamaniu a nedorozumeniam s operátorom,“ dodal hovorca RÚ.
Neskoršie tvrdenia užívateľa, že o niečom nevedel alebo s niečím nesúhlasil, operátor podľa úradu pravdepodobne nebude brať do úvahy, lebo ak by vyslovil nesúhlas s podmienkami zmluvy, operátor by zrejme využil svoje zákonné právo neuzavrieť zmluvu. Podpisom zmluvy zmluvné strany písomne deklarujú, že sú oboznámené s podmienkami a že s nimi súhlasia.