Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 5. november 2024Meniny má Imrich
< sekcia Ekonomika

Bývalý šéf VW vedel o nelegálnom softvére pred zverejnením škandálu

Martin Winterkorn, archívne foto. Foto: TASR/AP Photo

Okrem Winterkorna a Müllera sa v zameriavači ocitol aj šéf americkej dcéry VW, prezident Audi, šéf Boschu a riaditelia amerických operácií Porsche a Audi.

San Francisco/Wolfsburg 28. februára (TASR) - Kým sa Volkswagen v Európe snaží obnoviť dôveru a jeho šéf Matthias Müller je plný optimizmu, v USA sa pripravuje celá séria hromadných žalôb voči vrcholným predstaviteľom koncernu. Informovali o tom agentúry DPA a Reuters.

"Ilegálny komplot Volkswagenu vznikol z chamtivosti a ambícií za každú cenu dominovať svetu automobilov," píše sa vo viac než 700-stranovej žalobe. Množstvo majiteľov áut a predajcov zastupuje 22 advokátov, ktorí hovoria o "špinavej hre", "klamstvách a trikoch" a o "najdrzejšom firemnom zločine v histórii". K údajným trestným činom patria podvod, porušenie dôvery, zavádzajúca reklama a deformácia hospodárskej súťaže.

Okrem ostatných manažérov sa právnici zamerali najmä na bývalého šéfa VW Martina Wintekorna. Označujú ho za hlavného architekta stratégie koncernu, vrátane snahy podporiť predaj v USA pomocou cieleného zavádzania. Winterkorn v septembri minulého roka pripustil manipuláciu emisných testov, zdôraznil však, že predtým o softvére nevedel.

Najnovší dokument, ktorý má k dispozícii Bild am Sonntag a informovala o ňom agentúra Reuters, totiž dokazuje presný opak. Istý manažér napísal priamo Winterkornovi, že koncern už 3. septembra informoval Úrad pre ochranu ovzdušia Kalifornie (CARB) o existencii manipulatívneho softvéru. O dva týždne neskôr, keď Winterkorn verejne pripustil manipulácie, však tvrdil, že pred zverejnením škandálu o existencii softvéru nevedel.

Právnici sa zameriavajú aj na Müllera a obviňujú ho, že vo veľkom štýle profitoval zo škandálu. Ako šéf Porsche bol totiž dlhodobou pravou rukou Winterkorna a práve vďaka nemu sa na trh dostalo dieselové Porsche Cayenne s nelegálnym softvérom. Podľa nich Müller o komplote vedel a ignoroval ho.

Hromadné žaloby, ktoré dostal na stôl Charles Breyer, okresný sudca v San Franciscu, predstavujú prvý krok k mamutiemu procesu. S cieľom uľahčiť komplexný proces sa tu spojilo viac než 500 civilných žalôb od spotrebiteľov z celej krajiny.

Okrem Winterkorna a Müllera sa v zameriavači ocitol aj šéf americkej dcéry VW Michael Horn, prezident Audi Rupert Stadler, šéf Boschu Volkmar Denner a riaditelia amerických operácií Porsche a Audi Ulrich Hackenberg a Wolfgang Hatz. Pokiaľ by došlo k odsúdeniu manažérov, mohlo by to mať pre nich veľké dôsledky. Zatiaľ však ide o civilné žaloby a nie je jasné, či môžu mať aj nejaké trestnoprávne dôsledky.