Retail park je druh obchodnej zóny, ktorá zvyčajne funguje ako doplnok k hypermarketu alebo supermarketu a spravidla obsahuje tri až desať predajní.
"Retail parky sa stávajú stále atraktívnejším investičným nástrojom, ktorý prináša množstvo výhod pre investorov. Napriek momentálnym výzvam v hospodárstve si udržujú svoju hodnotu a sú odolné voči trhovým výkyvom," priblížil riaditeľ oddelenia predaja investičných nehnuteľností spoločnosti CBRE Marián Mlynárik.
Výstavba retail parkov pritom nie je zameraná len na ekonomicky silnejšie západné Slovensko. Podľa údajov CBRE od roku 2019 bolo na strednom a východnom Slovensku dokončených vyše 40.000 m2 plochy, čo predstavuje 47 % z celkového objemu realizovaných projektov.
Záujem o nákupné parky možno podľa CBRE vidieť aj v medziročnom raste výšky nájomného. "V rámci sledovanej vzorky naprieč Európou bol zaznamenaný medziročný nárast výšky nájomného v roku 2023 až o 9 %," uviedla spoločnosť CBRE. Dlhodobo stabilná je aj miera neobsadenosti, ktorá v Európe dosiahla vlani v priemere úroveň dve až tri percentá.
Aj v odvetví retail parkov sa začína prihliadať na uplatnenie ESG (environmentálnych, sociálnych a riadiacich) štandardov. Tieto projekty sa podľa CBRE snažia byť čoraz viac energeticky efektívnejšie a znížiť prevádzkové náklady. "Implementáciou ESG štandardov navyše reagujú nielen na požiadavky nájomcov, ale aj na požiadavky miestnych samospráv či obyvateľov. Retail parky možno považovať za obchodné centrá 21. storočia," uviedla spoločnosť CBRE.
Retail park je druh obchodnej zóny, ktorá zvyčajne funguje ako doplnok k hypermarketu alebo supermarketu a spravidla obsahuje tri až desať predajní. Štandardne má okolo 5000 m2 prenajímateľnej plochy a disponuje veľkým množstvom parkovacích miest.