Podľa KBA v minulom roku bolo v najväčšej európskej ekonomike zaregistrovaných celkovo 2,8 milióna nových áut, čo predstavuje nárast o 7,3 % oproti roku 2022.
Autor TASR
Berlín 4. januára (TASR) - Celkový predaj nových áut v Nemecku v roku 2023 vzrástol, ale ukončenie vládnych dotačných programov negatívne zasiahlo predaj elektrických vozidiel. Vyplýva to z údajov, ktoré vo štvrtok zverejnil Spolkový úrad pre motorové vozidlá (Kraftfahrt-Bundesamt, KBA). TASR o tom informuje na základe správy AFP.
Podľa KBA v minulom roku bolo v najväčšej európskej ekonomike zaregistrovaných celkovo 2,8 milióna nových áut, čo predstavuje nárast o 7,3 % oproti roku 2022.
V rámci rôznych typov motorov sa najviac zvýšil predaj benzínových vozidiel, o 13,3 % na 979.000. Celkovo zaznamenali vlani benzínové a naftové autá po rokoch relatívneho poklesu svojho podielu na nemeckom trhu opäť jeho nárast.
Na porovnanie, predaj vozidiel na batérie sa minulý rok zvýšil o skromnejších 11,4 % na 524.000 kusov, zatiaľ čo predaj plug-in hybridov klesol o viac ako polovicu, na 176.000 áut.
Zákazníci sa pritom na konci roka 2022 predháňali v ich kúpe, aby využili vládne stimuly pre hybridy skôr, ako budú postupne vyradené.
Začiatkom septembra 2023 vypršali v Nemecku vládne dotácie na firemné plne elektrické vozidlá a v polovici decembra vláda náhle zrušila podporu ich predaja spotrebiteľom.
Ukončenie dotačných programov vzalo vietor z plachiet trhu s elektromobilmi, pričom predaj batériových modelov v uplynulých mesiacoch klesol.
"Nedostatok štátnej podpory povedie k poklesu registrácií nových elektrických vozidiel v tomto roku," povedal analytik EY Constantin Gall.
"Trh s elektromobilmi v Nemecku ešte nestojí na vlastných nohách, ale závisí od vládnych dotácií," dodal.
Dôležitý nemecký automobilový priemysel zaznamenal v roku 2023 mierne zotavenie po odstávkach počas pandémie ochorenia COVID-19 a problémoch s dodávateľskými reťazcami v predchádzajúcich rokoch, keď automobilky zápasili s množstvom nevybavených objednávok.
Tržby však zostávajú pod úrovňou pred pandémiou a vyhliadky sa zhoršili, keďže vysoká inflácia zvyšuje výrobné náklady a narúša kúpnu silu domácností, čím sa ochladzuje dopyt.
Očakávaný slabý ekonomický rast znamená, že rok 2024 by mohol byť pre automobilový priemysel ďalším "strateným rokom", skonštatoval Gall.
Podľa KBA v minulom roku bolo v najväčšej európskej ekonomike zaregistrovaných celkovo 2,8 milióna nových áut, čo predstavuje nárast o 7,3 % oproti roku 2022.
V rámci rôznych typov motorov sa najviac zvýšil predaj benzínových vozidiel, o 13,3 % na 979.000. Celkovo zaznamenali vlani benzínové a naftové autá po rokoch relatívneho poklesu svojho podielu na nemeckom trhu opäť jeho nárast.
Na porovnanie, predaj vozidiel na batérie sa minulý rok zvýšil o skromnejších 11,4 % na 524.000 kusov, zatiaľ čo predaj plug-in hybridov klesol o viac ako polovicu, na 176.000 áut.
Zákazníci sa pritom na konci roka 2022 predháňali v ich kúpe, aby využili vládne stimuly pre hybridy skôr, ako budú postupne vyradené.
Začiatkom septembra 2023 vypršali v Nemecku vládne dotácie na firemné plne elektrické vozidlá a v polovici decembra vláda náhle zrušila podporu ich predaja spotrebiteľom.
Ukončenie dotačných programov vzalo vietor z plachiet trhu s elektromobilmi, pričom predaj batériových modelov v uplynulých mesiacoch klesol.
"Nedostatok štátnej podpory povedie k poklesu registrácií nových elektrických vozidiel v tomto roku," povedal analytik EY Constantin Gall.
"Trh s elektromobilmi v Nemecku ešte nestojí na vlastných nohách, ale závisí od vládnych dotácií," dodal.
Dôležitý nemecký automobilový priemysel zaznamenal v roku 2023 mierne zotavenie po odstávkach počas pandémie ochorenia COVID-19 a problémoch s dodávateľskými reťazcami v predchádzajúcich rokoch, keď automobilky zápasili s množstvom nevybavených objednávok.
Tržby však zostávajú pod úrovňou pred pandémiou a vyhliadky sa zhoršili, keďže vysoká inflácia zvyšuje výrobné náklady a narúša kúpnu silu domácností, čím sa ochladzuje dopyt.
Očakávaný slabý ekonomický rast znamená, že rok 2024 by mohol byť pre automobilový priemysel ďalším "strateným rokom", skonštatoval Gall.