Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 2. november 2024
< sekcia Ekonomika

Centrálny depozitár cenných papierov sprístupnil nový portál

Ilustračná snímka. Foto: Teraz.sk - Elena Halačová

Elektronicky bude prebiehať aj celá komunikácia. O každom kroku, potrebe doplnenia údajov či vybavení žiadosti klienta oboznámi e-mailové upozornenie.

Bratislava 1. februára (TASR) - Centrálny depozitár cenných papierov (CDCP) SR umožní svojim klientom podávať všetky požiadavky nepretržite. Postupnú digitalizáciu procesov prináša nový online portál, prostredníctvom ktorého bude možné vybaviť požiadavky bez osobnej návštevy. Webová stránka je k dispozícii od stredy a reflektuje na aktuálne požiadavky na elektronizáciu služieb poskytovaných na kapitálovom trhu a zároveň sa približuje k štandardom v krajinách Európskej únie (EÚ). V stredu o tom informovala manažérka pre vzťahy s verejnosťou CDCP Dagmar Kopuncová.

Nový portál je pre emitentov cenných papierov, zaknihovaných ako aj listinných, ktorí prostredníctvom neho môžu uzavrieť zmluvu o registrácii emisie zaknihovaných cenných papierov, podávať príkazy na jej zmeny, uzavrieť zmluvu o vedení zoznamu akcionárov pri listinných akciách na meno, či vykonávať zmeny v tomto zozname. Cez webovú stránku je tiež možné získať rôzne typy výpisov v prípade emisií zaknihovaných, ako aj listinných cenných papierov. Cez portál sa bude dať tiež vybaviť aj pridelenie kódu International Securities Identification Number (ISIN), ktorý musia mať pridelené všetky emisie zaknihovaných cenných papierov, vysvetlila Kopuncová.

"Všetky štandardné požiadavky na služby emitentov vieme vybaviť elektronicky od začiatku až do konca," uviedol vedúci odboru emisií CDCP Ľubomír Demčák. Emitent môže podať elektronicky aj žiadosť o zriadenie prístupu na portál.

Požiadavky môžu naďalej podávať priamo emitenti alebo ich zástupcovia, teda fyzické osoby či advokáti. Zástupcovia emitentov musia doložiť splnomocnenie, čo taktiež môžu urobiť v elektronickej podobe, zdôraznila Kopuncová.

"Na podpisovanie zmlúv a požiadaviek na služby budeme od zástupcov klienta požadovať podpísanie elektronických dokumentov kvalifikovaným elektronickým podpisom vydaným k občianskemu preukazu," upresnil Demčák.

Elektronicky bude prebiehať aj celá komunikácia. O každom kroku, potrebe doplnenia údajov či vybavení žiadosti klienta oboznámi e-mailové upozornenie. K dispozícii bude aj poradenstvo, uviedla Kopuncová.

Ku každej požiadavke bude možné doplniť akúkoľvek prílohu a bude dostupná história celej komunikácie medzi emitentom a CDCP na jednom mieste. Lehoty na vybavenie žiadostí zostávajú rovnaké ako pri osobnom styku. "Celá komunikácia bude šifrovaná a teda aj maximálne bezpečná," doplnil Demčák.

Naďalej však bude možné vybaviť požiadavky aj osobne. "V budúcnosti však budeme preferovať elektronický styk," dodal riaditeľ úseku prevádzky CDCP Peter Nagy. Portál sa bude postupne rozširovať a bude k dispozícii aj pre ďalšie subjekty a účastníkov na kapitálovom trhu.