V USA je zatiaľ podaných 480 žalôb, ktoré sa v súčasnosti spájajú do jednej hromadnej žaloby.
Autor TASR
Praha 5. novembra (TASR) - Česi sa plánujú pripojiť k hromadnej žalobe na nemecký koncern Volkswagen, ktorý už od polovice septembra zápasí so škandálom okolo podvodov pri emisných testoch. Navyše, Česko podľa vzoru Nemecka uvažuje aj o pristúpení k povinným prehliadkam automobilov, ktorých sa škandál týka. Rozsiahla zvolávacia akcia sa pravdepodobne dotkne 150.000 českých vodičov. Informoval o tom server iDNES.cz.
Právnici z niekoľkých krajín zvažujú možnosť pripojenia európskych klientov k hromadnej žalobe v USA. Je medzi nimi aj česká kancelária KLB Legal, ktorá už zhromaždila okolo 70 majiteľov vozidiel koncernu VW nespĺňajúcich emisné limity.
V USA je zatiaľ podaných 480 žalôb, ktoré sa v súčasnosti spájajú do jednej hromadnej žaloby. Zároveň sa ale vyberá súd, ktorý sa ňou bude zaoberať. "Uvažujeme, že k nim pripojíme svojich klientov. Je tu určitá pravdepodobnosť, že americký súd by mohol spor riešiť globálne," povedal David Kuboň, partner z advokátskej kancelárie KLB Legal.
Žaloby uvádzajú, že klienti si kúpili niečo iné, než predajca avizoval. "Máme tu klientov, ktorí v čase nákupu zvažovali, či si kúpia BMW 3 alebo iné auto. Kúpili si ale Passat na základe tvrdenia VW, že má nízke emisie a spotrebu. Ak by mali k dispozícii všetky informácie, tak by si ho nikdy nekúpili," povedal Kuboň.
Druhou možnosťou, ktorá je v hre, je mimosúdna dohoda s Volkswagenom. Právne kancelárie združené v Global Justice Network, ktorého súčasťou je česká KLB, už nazbierali po celom svete tisíce žalôb. "Veríme, že vyjednávacia sila bude ďaleko väčšia, takže sa budeme snažiť dostať VW k stolu a dohodnúť sa. Pokúsime sa automobilku presvedčiť, aby dospela k urovnaniu sporov ako v Amerike, tak v Európe," tvrdí Kuboň.
Právnikom nahráva fakt, že ani po 1,5 mesiaci od vypuknutia kauzy zavádzania pri emisných testoch naftových motorov nie je jasné, ako chce automobilka problém riešiť. Žaloby zatiaľ nechce komentovať, iba ubezpečila, že na probléme pracuje. "Pri väčšine vozidiel bude stačiť úprava softvéru. Zákazníci neutrpia žiadnu škodu," ubezpečil Christoph Oemisch z tlačového oddelenia koncernu.
Tento týždeň navyše firma priznala, že odhalila nezrovnalosti aj v údajoch o emisiách oxidu uhličitého. Problém by sa mal týkať ďalších zhruba 800.000 áut a mohol by podniku spôsobiť škodu okolo 2 miliárd eur. VW medzitým v USA a Kanade nariadil svojim dílerom pozastaviť predaj áut so silnými dieselovými motormi.
Problém s autami s podvodným softvérom, ktoré nevyhovujú emisným normám, riešia aj jednotlivé štáty EÚ. Najprísnejšie zatiaľ zakročilo Nemecko. "Nemecký regulačný úrad oznámil, že pokiaľ nepôjdu do servisu, nebudú môcť ľudia s týmito autami jazdiť," povedal Kuboň. Vo Švajčiarsku sa podľa neho dotknuté autá nemôžu predávať ďalej, napríklad v bazároch. "V iných krajinách je prístup vlád voči VW omnoho tvrdší než v Česku," domnieva sa právnik.
Ale aj v Česku už začínajú dôsledky aféry pociťovať výraznejšie. Český minister dopravy Dan Ťok sa v stredu (4.11.) zišiel s nemeckým náprotivkom Alexandrom Dobrindtom. Po rokovaniach uviedol, že "má obavu, že autá s dotknutými dieselovými motormi budú musieť na povinnú zvolávaciu akciu aj v Českej republike".
Podľa Ťoka sa nedá očakávať, že by kontroly vozidiel začali už v tomto roku. Prvá zvolávacia akcia by sa podľa neho mohla uskutočniť na jar budúceho roka, pričom z kapacitných dôvodov budú kontroly rozložené na celý rok. Zvolávacie akcie by sa podľa ministra mali konať postupne podľa typu vozidla a typu motora.