Systém nazvaný TelcoScore posudzuje užívateľa telefónu napríklad podľa toho, ako často si kupuje nový mobilný telefón, alebo či využíva dáta.
Autor TASR
Praha 4. decembra (TASR) - Banky a splátkové spoločnosti v Česku dostávajú nový nástroj na posúdenie kvality žiadateľov o pôžičku. Inovácia založená na matematických modeloch pracujúcich s údajmi mobilných operátorov môže otvoriť cestu k úverom pre trištvrte milióna mladých ľudí v krajine, ktorí zatiaľ nemajú finančnú históriu. Tí na úver doteraz buď nedosiahli, alebo ho majú drahší a s väčším množstvom potvrdení.
Systém nazvaný TelcoScore posudzuje užívateľa telefónu napríklad podľa toho, ako často si kupuje nový mobilný telefón, alebo či využíva dáta. Pre vytvorenie hodnotiaceho nástroja spojili sily všetci traja českí mobilní operátori - T-Mobile, O2 a Vodafone. Systém funguje on-line a umožňuje napríklad bankám na základe elektronickej otázky - vždy so súhlasom vlastníka telefónneho čísla - získať jednorazové skóre od 1 do 1000. Skóre určuje mieru rizika, že žiadateľ, ktorý pôžičku alebo splátkový program získa, počas nasledujúcich troch mesiacov prestane splácať.
Česká sporiteľňa, ktorá systém zatiaľ testuje v pilotnom režime, predpokladá, že by vďaka nemu mohla poskytovať pôžičky väčšiemu počtu mladých ľudí, pre ktoré je typické, že nemajú dostatočnú finančnú históriu. "Vďaka TelcoScore sme schopní lepšie ohodnotiť riziko nesplácania pri poskytovaní pôžičiek najmä mladým ľuďom, ktorí nie sú našimi klientmi," povedal pre české Hospodárske noviny (HN) hovorca Českej sporiteľne Filip Hrubý.
Už vyše 10 bánk a splátkových firiem rokuje o využívaní hodnotiaceho riešenia, ktorého príprava trvala asi dva roky. Tvorcovia riešenia hovoria, že TelcoScore bude slúžiť ako doplnkový nástroj vedľa registrov dlžníkov, ako sú Solus a CRIF, ktoré banky už bežne využívajú.
Systém nazvaný TelcoScore posudzuje užívateľa telefónu napríklad podľa toho, ako často si kupuje nový mobilný telefón, alebo či využíva dáta. Pre vytvorenie hodnotiaceho nástroja spojili sily všetci traja českí mobilní operátori - T-Mobile, O2 a Vodafone. Systém funguje on-line a umožňuje napríklad bankám na základe elektronickej otázky - vždy so súhlasom vlastníka telefónneho čísla - získať jednorazové skóre od 1 do 1000. Skóre určuje mieru rizika, že žiadateľ, ktorý pôžičku alebo splátkový program získa, počas nasledujúcich troch mesiacov prestane splácať.
Česká sporiteľňa, ktorá systém zatiaľ testuje v pilotnom režime, predpokladá, že by vďaka nemu mohla poskytovať pôžičky väčšiemu počtu mladých ľudí, pre ktoré je typické, že nemajú dostatočnú finančnú históriu. "Vďaka TelcoScore sme schopní lepšie ohodnotiť riziko nesplácania pri poskytovaní pôžičiek najmä mladým ľuďom, ktorí nie sú našimi klientmi," povedal pre české Hospodárske noviny (HN) hovorca Českej sporiteľne Filip Hrubý.
Už vyše 10 bánk a splátkových firiem rokuje o využívaní hodnotiaceho riešenia, ktorého príprava trvala asi dva roky. Tvorcovia riešenia hovoria, že TelcoScore bude slúžiť ako doplnkový nástroj vedľa registrov dlžníkov, ako sú Solus a CRIF, ktoré banky už bežne využívajú.