Maloobchodné tržby klesajú prakticky celý tento rok, reálne mzdy sa v 3. štvrťroku znížili o 1,8 % a podľa ING Bank poklesli v rovnakom období aj úspory domácností
Autor TASR
Praha 9. decembra (TASR) - Vianoce v Česku budú tento rok chudobnejšie. Predaj v obchodoch totiž výraznejšie nenaštartoval ani blížiaci sa koniec roka.
A to platí nielen pre Českú republiku, ale takmer pre celú Európu. Jediný segment trhu, ktorý zatiaľ stále rastie, sú internetové obchody, konštatuje český denník Mladá fronta Dnes.
Noviny pripomínajú, že aj keď na prvý pohľad vyzerá októbrový medziročný rast maloobchodných tržieb v ČR o 2,2 % ako dobrý výsledok, podarilo sa ho dosiahnuť len vďaka tomu, že tohoročný október mal o tri pracovné dni viac ako vlaňajší. Bez započítania tohto vplyvu sa obrat českých obchodov prepadol o 3,8 %.
Obchodníci si teraz lámu hlavu nad tým, čo im údaje štatistikov signalizujú a ako dopadne - z pohľadu predajcov - najdôležitejšie obdobie v roku.
Vysvetlenia sú dve: Česi buď výrazne zoškrtali svoje výdavky a šetria, aby si mohli o to viac užiť počas sviatkov. Alebo im pre pokles reálnych miezd a rastúcu nezamestnanosť žiadne peniaze nezostávajú a podľa toho budú vyzerať aj tohtoročné Vianoce.
Obchodníci prirodzene dúfajú v prvú možnosť. Ekonómovia sú však skeptickejší. "Z vývoja maloobchodu, miezd a úspor v posledných mesiacoch možno vyvodiť, aká je ekonomická situácia domácností a ich rozhodovanie. To sa z mesiaca na mesiac pravdepodobne nezmení," upozorňuje analytik Patria Finance David Marek.
Maloobchodné tržby klesajú prakticky celý tento rok, reálne mzdy sa v 3. štvrťroku znížili o 1,8 % a podľa ING Bank poklesli v rovnakom období aj úspory domácností. Môže to síce byť len sezónny výkyv, ochota Čechov utrácať je však aj tak minimálna.
Václav Franče z Raiffeisenbank sa domnieva, že Čechov by decembri mohlo prinútiť k nákupom ďalšie zvýšenie DPH od 1. januára 2013. Podľa neho je možné, že niektoré domácnosti sa budú chcieť "predzásobiť", ale príliš veľký rast výdavkov neočakáva.
"Vzhľadom na pesimizmu spotrebiteľov a avizované zvýšenie DPH si myslím, že Vianoce budú tento rok chudobnejšie ako vlani," dodal Franče.
Bez ohľadu na vývoj tržieb jeden segment maloobchodu takmer nepretržite rastie. Internetovým obchodníkom sa v októbri zvýšil medziročne obrat o 19,5 %. Podľa Marka stojí za úspechom e-shopov práve nepriaznivá finančná situácia obyvateľov. Z cien, ktoré sú na internete priaznivejšie, si môžu ľahko vybrať tú najnižšiu.
A to platí nielen pre Českú republiku, ale takmer pre celú Európu. Jediný segment trhu, ktorý zatiaľ stále rastie, sú internetové obchody, konštatuje český denník Mladá fronta Dnes.
Noviny pripomínajú, že aj keď na prvý pohľad vyzerá októbrový medziročný rast maloobchodných tržieb v ČR o 2,2 % ako dobrý výsledok, podarilo sa ho dosiahnuť len vďaka tomu, že tohoročný október mal o tri pracovné dni viac ako vlaňajší. Bez započítania tohto vplyvu sa obrat českých obchodov prepadol o 3,8 %.
Obchodníci si teraz lámu hlavu nad tým, čo im údaje štatistikov signalizujú a ako dopadne - z pohľadu predajcov - najdôležitejšie obdobie v roku.
Vysvetlenia sú dve: Česi buď výrazne zoškrtali svoje výdavky a šetria, aby si mohli o to viac užiť počas sviatkov. Alebo im pre pokles reálnych miezd a rastúcu nezamestnanosť žiadne peniaze nezostávajú a podľa toho budú vyzerať aj tohtoročné Vianoce.
Obchodníci prirodzene dúfajú v prvú možnosť. Ekonómovia sú však skeptickejší. "Z vývoja maloobchodu, miezd a úspor v posledných mesiacoch možno vyvodiť, aká je ekonomická situácia domácností a ich rozhodovanie. To sa z mesiaca na mesiac pravdepodobne nezmení," upozorňuje analytik Patria Finance David Marek.
Maloobchodné tržby klesajú prakticky celý tento rok, reálne mzdy sa v 3. štvrťroku znížili o 1,8 % a podľa ING Bank poklesli v rovnakom období aj úspory domácností. Môže to síce byť len sezónny výkyv, ochota Čechov utrácať je však aj tak minimálna.
Václav Franče z Raiffeisenbank sa domnieva, že Čechov by decembri mohlo prinútiť k nákupom ďalšie zvýšenie DPH od 1. januára 2013. Podľa neho je možné, že niektoré domácnosti sa budú chcieť "predzásobiť", ale príliš veľký rast výdavkov neočakáva.
"Vzhľadom na pesimizmu spotrebiteľov a avizované zvýšenie DPH si myslím, že Vianoce budú tento rok chudobnejšie ako vlani," dodal Franče.
Bez ohľadu na vývoj tržieb jeden segment maloobchodu takmer nepretržite rastie. Internetovým obchodníkom sa v októbri zvýšil medziročne obrat o 19,5 %. Podľa Marka stojí za úspechom e-shopov práve nepriaznivá finančná situácia obyvateľov. Z cien, ktoré sú na internete priaznivejšie, si môžu ľahko vybrať tú najnižšiu.