Z prieskumu banky ČSOB vyplýva, že proti prijatiu eura sú takmer tri pätiny z nich.
Autor TASR
Praha 19. júla (TASR) - Dve tretiny českých živnostníkov a menších firiem sú spokojné s ekonomickou situáciou, čo je najpriaznivejší výsledok za posledné štyri roky. Napriek tomu z prieskumu banky ČSOB pre denník Mladá fronta DNES vyplýva, že strácajú dôveru v projekt spoločnej európskej meny. Proti prijatiu eura sú takmer tri pätiny z nich.
Firmy tak odrážajú náladu verejnosti, aj keď v prípade podnikateľov to je trochu zarážajúce. Spoločná mena by im mohla viacero vecí zjednodušiť.
Podnikatelia však majú napríklad obavy z "nákazy" zo zahraničia. "Keď bude v niektorej krajine problém, preleje sa aj do ostatných. Mali by sme si ako republika rozhodovať o všetkom sami, nie aby za nás rozhodovali len veľké krajiny," tvrdí majiteľka AJ Audit Šumperk Alžběta Jánětová.
"Prechod na euro predstavuje pre podnikateľov viacero zmien, vrátane počiatočných výdavkov. Zatiaľ čo výhody z prijatia meny sa dostavia v dlhšom horizonte a nie sú tak ľahko vyčísliteľné, náklady si podnikatelia dokážu predstaviť pomerne dobre," pridáva ďalší argument prezident Hospodárskej komory ČR Vladimír Dlouhý. Zatiaľ čo exportérom by prijatie spoločnej meny mohlo pomôcť, najmenším podnikom by podľa Dlouhého prinieslo len čisté náklady.
To však neznamená, že Česko by sa diskusie o eure malo vzdať. "Eurozóna musí preukázať, že prekonala nedávnu krízu a že je pripravená na rozšírenie o ďalšie krajiny. A na prijatie eura musí byť pripravená aj Česká republika," tvrdí Dlouhý s tým, že Česko by sa do diskusií o možnej novej konštrukcii Európskej únie aj eurozóny malo aktívne zapojiť.
Stále viac sa totiž hovorí o dvojrýchlostnej Európe, aj keď podnikateľov táto téma momentálne príliš nezaujíma. "Mali by sme si povedať, či chceme byť súčasťou rozhodujúcej skupiny krajín v Európskej únii. Ak áno, potom nás euro neminie. Ak nie, prežijeme, ale je to o väčšom riziku," povedal šéf Asociácie malých a stredných podnikov Karel Havlíček.
"V čase rastu, aký zaznamenávame teraz, nás to trápiť nemusí, v období stagnácie však budeme ďaleko zraniteľnejší," myslí si Havlíček. Zároveň dodáva, že ak by Česko zostalo na periférii, mohlo by to ovplyvniť nielen podnikateľov, ale aj spotrebiteľov či turistov. "Nešlo by o ohrozenie, ale o vyvolanie väčšej neistoty. A tá znižuje komfort," uviedol.
Na rozdiel od podnikateľov, ktorí euro odmietajú, tí podnikatelia, ktorí by ho v Česku chceli, tlačia na jeho zavedenie v čo najkratšom čase. Až štyri pätiny stúpencov jednotnej meny by si želali jej zavedenie do piatich rokov.
Firmy tak odrážajú náladu verejnosti, aj keď v prípade podnikateľov to je trochu zarážajúce. Spoločná mena by im mohla viacero vecí zjednodušiť.
Podnikatelia však majú napríklad obavy z "nákazy" zo zahraničia. "Keď bude v niektorej krajine problém, preleje sa aj do ostatných. Mali by sme si ako republika rozhodovať o všetkom sami, nie aby za nás rozhodovali len veľké krajiny," tvrdí majiteľka AJ Audit Šumperk Alžběta Jánětová.
"Prechod na euro predstavuje pre podnikateľov viacero zmien, vrátane počiatočných výdavkov. Zatiaľ čo výhody z prijatia meny sa dostavia v dlhšom horizonte a nie sú tak ľahko vyčísliteľné, náklady si podnikatelia dokážu predstaviť pomerne dobre," pridáva ďalší argument prezident Hospodárskej komory ČR Vladimír Dlouhý. Zatiaľ čo exportérom by prijatie spoločnej meny mohlo pomôcť, najmenším podnikom by podľa Dlouhého prinieslo len čisté náklady.
To však neznamená, že Česko by sa diskusie o eure malo vzdať. "Eurozóna musí preukázať, že prekonala nedávnu krízu a že je pripravená na rozšírenie o ďalšie krajiny. A na prijatie eura musí byť pripravená aj Česká republika," tvrdí Dlouhý s tým, že Česko by sa do diskusií o možnej novej konštrukcii Európskej únie aj eurozóny malo aktívne zapojiť.
Stále viac sa totiž hovorí o dvojrýchlostnej Európe, aj keď podnikateľov táto téma momentálne príliš nezaujíma. "Mali by sme si povedať, či chceme byť súčasťou rozhodujúcej skupiny krajín v Európskej únii. Ak áno, potom nás euro neminie. Ak nie, prežijeme, ale je to o väčšom riziku," povedal šéf Asociácie malých a stredných podnikov Karel Havlíček.
"V čase rastu, aký zaznamenávame teraz, nás to trápiť nemusí, v období stagnácie však budeme ďaleko zraniteľnejší," myslí si Havlíček. Zároveň dodáva, že ak by Česko zostalo na periférii, mohlo by to ovplyvniť nielen podnikateľov, ale aj spotrebiteľov či turistov. "Nešlo by o ohrozenie, ale o vyvolanie väčšej neistoty. A tá znižuje komfort," uviedol.
Na rozdiel od podnikateľov, ktorí euro odmietajú, tí podnikatelia, ktorí by ho v Česku chceli, tlačia na jeho zavedenie v čo najkratšom čase. Až štyri pätiny stúpencov jednotnej meny by si želali jej zavedenie do piatich rokov.