Hlavným dôvodov presunov zostávajú výrobné náklady.
Autor TASR
Praha 21. októbra (TASR) - Firmy v poslednom období čoraz častejšie presúvajú jednoduchšiu výrobu z Česka do lacnejšieho Rumunska.
Denník MF DNES na svojom portáli iDNES uviedol, že na to už doplatilo vyše 5000 ľudí. Podľa odborníkov by bol odlev pracovných miest ešte rýchlejší, keby Česko nemalo takú dobrú geografickú polohu a trojicu automobiliek v krajine.
Tak ako v minulosti oznamovali výrobcovia automobilových súčiastok presun výroby z Nemecka do Česka, teraz práca postupne odchádza ďalej na východ. Šéf odborového združenia Kovo Josef Středula vyslovil obavu, že tento trend bude pokračovať.
Z Česka za dva roky odišla výroba, ktorej sa venovalo asi 5000 ľudí. Najviac pracovných miest zaniklo vo výrobe káblových zväzkov v Delphi Packard (Česká Lípa) a poťahov v Johnson Controls (Roudnice nad Labem).
Hlavným dôvodov presunov zostávajú výrobné náklady. V Rumunsku sú približne o polovicu nižšie ako v Česku. Rumunsko sa vďaka úspešnej Dacii pokladá za perspektívnu automobilovú krajinu. Ťaží aj z blízkosti Turecka, ktorého ekonomika rýchlo rastie.
Jan Malý z poradenskej firmy PwC tvrdí, že viacerí výrobcovia podceňujú analýzy o presunoch produkcie a ide im len o nižšie mzdy. Výsledné náklady závisia od viacerých faktorov, napríklad od reálnej dostupnosti kvalifikovanej pracovnej sily, dodatočných výdavkov na dopravu produkcie, logistiky. Často sa hrá aj o dosiahnutú kvalitu výrobkov, ktorá sa môže pri presunoch na východ kontinentu znížiť.
Denník MF DNES na svojom portáli iDNES uviedol, že na to už doplatilo vyše 5000 ľudí. Podľa odborníkov by bol odlev pracovných miest ešte rýchlejší, keby Česko nemalo takú dobrú geografickú polohu a trojicu automobiliek v krajine.
Tak ako v minulosti oznamovali výrobcovia automobilových súčiastok presun výroby z Nemecka do Česka, teraz práca postupne odchádza ďalej na východ. Šéf odborového združenia Kovo Josef Středula vyslovil obavu, že tento trend bude pokračovať.
Z Česka za dva roky odišla výroba, ktorej sa venovalo asi 5000 ľudí. Najviac pracovných miest zaniklo vo výrobe káblových zväzkov v Delphi Packard (Česká Lípa) a poťahov v Johnson Controls (Roudnice nad Labem).
Hlavným dôvodov presunov zostávajú výrobné náklady. V Rumunsku sú približne o polovicu nižšie ako v Česku. Rumunsko sa vďaka úspešnej Dacii pokladá za perspektívnu automobilovú krajinu. Ťaží aj z blízkosti Turecka, ktorého ekonomika rýchlo rastie.
Jan Malý z poradenskej firmy PwC tvrdí, že viacerí výrobcovia podceňujú analýzy o presunoch produkcie a ide im len o nižšie mzdy. Výsledné náklady závisia od viacerých faktorov, napríklad od reálnej dostupnosti kvalifikovanej pracovnej sily, dodatočných výdavkov na dopravu produkcie, logistiky. Často sa hrá aj o dosiahnutú kvalitu výrobkov, ktorá sa môže pri presunoch na východ kontinentu znížiť.