Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Ekonomika

Českí spotrebitelia sa budú môcť lepšie brániť

Ilustračné foto Foto: TASR

Nový systém mimosúdneho riešenia spotrebiteľských sporov z dielne ministerstva priemyslu a obchodu počíta so 70 novými úradníkmi a desiatkami miliónov ročne.

Praha 17. augusta (TASR) - Od leta budúceho roka budú mať českí spotrebitelia silnejšiu zbraň proti firmám, od ktorých nakupujú výrobky či služby. Vyplatí sa im ísť aj do sporu za pár stoviek. Nebudú totiž musieť ísť na súd. Pomôcť by im mali špecializované úrady a Česká obchodná inšpekcia. Informoval o tom server iDNES.cz.

Nový systém mimosúdneho riešenia spotrebiteľských sporov z dielne ministerstva priemyslu a obchodu počíta so 70 novými úradníkmi a desiatkami miliónov ročne. Daňových poplatníkov to bude stáť prvý rok 67 miliónov Kč (2,40 milióna eur), každý ďalší rok 56 miliónov Kč. Na druhej strane je ale posilnenie pozície spotrebiteľov, čo sa týka vymožiteľnosti ich práv, rýchlejšie a lacnejšie riešenie ich sporov s firmami a odľahčenie zaťažených súdov.

Európska únia zadala členským štátom, aby umožnili svojim spotrebiteľom domôcť sa práva aj inak než na súde, a to vo všetkých oblastiach trhu. "Naším zámerom je, aby česká právna úprava nadobudla účinnosť k 1. júlu 2015," povedal hovorca ministerstva priemyslu a obchodu František Kotrba.

Spotrebiteľské združenia zámer vítajú. Ako povedal Miloš Borovička zo spotrebiteľského združenia dTest, celistvý systém pomôže najmä v drobnejších a bežných veciach, ako sú reklamácie alebo vracanie tovaru a peňazí v e-shopoch. Podobný názor má aj riaditeľ Združenia českých spotrebiteľov Libor Dupal. "Veľa si od tohto systému sľubujeme v oblasti nákupu a predaja ojazdených áut, ale aj v prípade autoservisov, pri stavebných službách a zájazdoch," povedal. Pri zájazdoch môže ísť aj o ponukové a predvádzacie akcie, kde býva problém niečo reklamovať.

Aj Energetický regulačný úrad (ERÚ) si od zámeru sľubuje lepšiu vymožiteľnosť práva pre spotrebiteľov. Doteraz nemohol niektoré spory riešiť pre nedostatok kompetencií alebo zložitosť prípadu. "Obyčajne ide o riešenie prípadov čierneho odberu, zložitejších prípadov vyúčtovania, ďalej o prechody medzi jednotlivými dodávateľmi, kde sa spotrebiteľ občas stáva rukojemníkom týchto obchodníkov a podobne," povedal hovorca ERÚ Jiří Chvojka.