Podľa Heleny Horskej, hlavnej ekonómky Raiffeisenbank, zažije sektor štrukturálny šok vyvolaný predovšetkým prechodom na elektromobilitu.
Autor TASR
Praha 27. januára (TASR) - V českej histórii sa za jeden rok ešte nikdy nevyrobilo toľko áut ako v roku 2018. Automobilky prekonali rekord piaty rok po sebe, napriek tomu majú k číremu optimizmu dosť ďaleko. Takmer 1,5 milióna vyrobených vozidiel znamenalo rast o 1,7 %, podľa prezidenta českého Združenia automobilového priemyslu Bohdana Wojnara toto odvetvie však už neporastie. Podľa neho naráža na kapacitné aj ekonomické limity. Navyše nezaobíde sa bez náročnej transformácie.
"Podniky budú donútené k omnoho vyššiemu tempu zmien a inovácií, čo ale znamená aj vyššie investície. Ak sa neprispôsobia, tak ich blížiace sa cunami zmetie," citoval Wojnara server e15.cz.
"Tento rok sa očakáva absolútny pokles, vrchol je už za nami," potvrdila Wojnarovo varovanie Helena Horská, hlavná ekonómka Raiffeisenbank. Podľa nej zažije sektor štrukturálny šok vyvolaný predovšetkým prechodom na elektromobilitu. Zmeny dostanú subdodávateľov pod veľký tlak v oblasti rastu efektivity, pretože klesne dopyt po autodieloch.
Veľkému riziku sa vystavuje najväčšia česká automobilka Škoda Auto. "Aj keď chce tento rok pripraviť nové modely, od ktorých si sľubuje rast odbytu, ekonomický cyklus automobilku prevalcuje. Pripravuje modely do fázy, keď cyklus mieri nadol," uviedla Horská. Ako dodala, skôr než obchodných vojen sa obáva spomalenia rastu čínskej ekonomiky a tamojšieho dopytu po automobiloch. K ďalším rizikovým faktorom patrí spomalenie rastu nemeckej ekonomiky alebo brexit.
"Podniky budú donútené k omnoho vyššiemu tempu zmien a inovácií, čo ale znamená aj vyššie investície. Ak sa neprispôsobia, tak ich blížiace sa cunami zmetie," citoval Wojnara server e15.cz.
"Tento rok sa očakáva absolútny pokles, vrchol je už za nami," potvrdila Wojnarovo varovanie Helena Horská, hlavná ekonómka Raiffeisenbank. Podľa nej zažije sektor štrukturálny šok vyvolaný predovšetkým prechodom na elektromobilitu. Zmeny dostanú subdodávateľov pod veľký tlak v oblasti rastu efektivity, pretože klesne dopyt po autodieloch.
Veľkému riziku sa vystavuje najväčšia česká automobilka Škoda Auto. "Aj keď chce tento rok pripraviť nové modely, od ktorých si sľubuje rast odbytu, ekonomický cyklus automobilku prevalcuje. Pripravuje modely do fázy, keď cyklus mieri nadol," uviedla Horská. Ako dodala, skôr než obchodných vojen sa obáva spomalenia rastu čínskej ekonomiky a tamojšieho dopytu po automobiloch. K ďalším rizikovým faktorom patrí spomalenie rastu nemeckej ekonomiky alebo brexit.