Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 23. november 2024Meniny má Klement
< sekcia Ekonomika

ČESMAD Slovakia varuje pred zvýšením sadzieb mýta

Ilustračné foto Foto: TASR

Zvýšenie mýta by podľa združenia mohlo mať výrazný dopad na ceny za dopravu, čo by sa odrazilo v cene tovarov a služieb.

Bratislava 25. októbra (TASR) - Združenie cestných dopravcov Slovenskej republiky ČESMAD Slovakia varuje pred zvýšením sadzieb mýta. Uviedol to hovorca združenia Roman Kment. Zvýšenie mýta by podľa združenia mohlo mať výrazný dopad na ceny za dopravu, čo by sa odrazilo v cene tovarov a služieb.

Na Slovensku by sa podľa Kmenta najneskôr od apríla budúceho roka mali podľa európskej legislatívy úplne zmeniť sadzby mýta pre nákladné vozidlá, napríklad o poplatok za emisie CO2. Ako ukazuje príklad z Nemecka, kde spolkový snem prijal 20. októbra zákon, ktorým sa od 1. decembra 2023 zvýšia všetky tamojšie sadzby, náklady dopravcom stúpnu astronomicky.

"V Nemecku sa vyše 90 % typických súprav ťahača s návesom, patriacich doteraz do najekologickejšej normy Euro 6, ocitne v najhoršej 1. triede CO2, čím náklady na mýto na kilometer dopravcovi stúpnu až o 83 percent," priblížil prezident ČESMAD Slovakia Pavol Piešťanský.

"Za ekologické sa budú považovať iba elektromobily a vozidlá na vodík. Tie prakticky na trhu ešte vôbec nie sú rozšírené a navyše ich ceny sú premrštené. Ak dieselový ťahač stojí priemerne 100.000 eur, tak elektrický až 300.000 eur," upozornil Piešťanský.

Podľa neho to bude mať výrazný dopad na rast cien za dopravu, ktorá sa odrazí v cene tovarov a služieb. "Takýmto opatrením sa veľmi jednoducho a rýchlo dokážeme vrátiť opäť k dvojcifernej inflácii a ďalšiemu brzdeniu hospodárskeho rastu," podčiarkol prezident ČESMAD Slovakia.

Na Slovensku návrhy nových mýtnych sadzieb navyše ešte nie sú známe. "Diskusia o výške sadzieb u nás sa ešte neodohrala, napriek pokročilému času sa ešte len tvoria analýzy a štúdie. Obávame sa, že dopravcovia znovu nebudú mať dostatok času na prípravu svojej ekonomiky a komunikáciu so zákazníkmi. Kontrakty na prepravy sa zväčša podpisujú od začiatku roka," zdôraznil Piešťanský.

Aby nemalo svojho času zavedenie mýta zničujúci dopad na domácich dopravcov, boli podľa neho nastavené v SR zľavy z prejazdených kilometrov. "Najmä slovenskí dopravcovia, ktorí najazdili doma množstvo kilometrov, s týmto systémom podstatne ušetrili. Implementácia novej legislatívy využitie zliav prakticky znemožní," doplnil prezident ČESMAD Slovakia.

"Práve tu je priestor pre ministerstvo dopravy, aby prišlo s opatreniami, ktoré by dopravu na Slovensku podporili. Predpoklady skokového rastu mýta a súčasné ceny elektrických a vodíkových kamiónov sú výstrahou," uzatvoril Piešťanský.