Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 20. november 2024Meniny má Félix
< sekcia Ekonomika

Cestovný ruch by mal na Slovensku v roku 2019 rásť

Ilustračná snímka. Foto: TASR

Hlavným ťahúňom rozvoja turizmu je celosvetový hospodársky rast, ktorý ide ruka v ruke s rastúcim dopytom ľudí po týchto službách.

Bratislava 28. januára (TASR) – Cestovný ruch na Slovensku v minulom roku zaznamenal pozitívne trendy a mal by rásť aj v roku 2019. Predpokladá to prezident Zväzu cestovného ruchu (ZCR) SR Marek Harbuľák. Upozornil však na možné negatívne vplyvy brexitu alebo aj spomaľovania výkonov ekonomík veľkých krajín.

Cestovný ruch podľa Harbuľáka rástol v Európe aj vlani. Zdôraznil, že hlavným ťahúňom rozvoja turizmu je celosvetový hospodársky rast, ktorý ide ruka v ruke s rastúcim dopytom ľudí po týchto službách. "Pozitívne trendy boli zjavné aj na výkonoch cestovného ruchu na Slovensku v roku 2018. Priebežné čísla z uplynulého roka hovoria o náraste počtu zahraničných návštevníkov, rovnako ako aj o zvýšení počtu prenocovaní," priblížil.

Tento vývoj by mal podľa neho pokračovať aj v tomto roku. "Očakávania nárastu výkonov domáceho cestovného ruchu sú na úrovni 10 % a viac," vyčíslil prezident ZCR s tým, že Slovensko sa medziročnom náraste posunulo z posledných priečok rebríčka viac k jeho stredu. "Znamená to, že dokážeme lepšie využívať rastúci dopyt a prilákať viac zahraničných návštevníkov," ozrejmil.

Upozornil však, že sa objavujú prvé signály o spomaľovaní výkonov ekonomík veľkých krajín, ako je napríklad Nemecko. To je podľa Harbuľáka jednou z dôležitých krajín v počte návštevníkov. Brexit zasa podľa neho môže znamenať menej návštevníkov z Veľkej Británie.

V tomto smere vyzdvihol opatrenia na podporu cestovného ruchu. "Posilnenie záujmu domáceho cestovného ruchu príspevkami pre žiakov a študentov počas lyžiarskych kurzov i škôl v prírode, rovnako aj príspevky na rekreáciu, budú v tomto i v nasledujúcich rokoch znamenať nárast domácich hostí," myslí si Harbuľák, podľa ktorého tento nárast nepocítia iba hotely alebo penzióny, ale napríklad aj stravovacie zariadenia, akvaparky či kultúrne pamiatky.

Ako dodal, tie na seba zároveň viažu ďalšie služby a posilňujú spotrebu. To má podľa jeho slov pozitívny vplyv na výber miestnych daní a poplatkov, spotrebných daní či zvyšovanie miezd v odvetví cestovného ruchu. "Už viackrát sa v minulosti potvrdilo, že silný domáci cestovný ruch je nástrojom na znižovanie negatívnych dosahov pri hospodárskych krízach," poznamenal.