Podnikatelia v tomto roku očakávajú ďalší nárast počtu ubytovaných turistov. Spoliehajú sa na vplyv rekreačných poukazov.
Autor TASR
Bratislava 2. apríla (TASR) – Majitelia rekreačných zariadení vlani zaevidovali približne päťpercentný nárast počtu prenocovaní. Napriek tomu podnikatelia v cestovnom ruchu upozorňujú, že táto oblasť ekonomiky Slovenska potrebuje po vlaňajšom znížení dane z pridanej hodnoty (DPH) na ubytovacie služby a zavedení rekreačných poukazov ďalšie zmeny. Požadujú zriadenie úradu, ktorý by cestovný ruch koordinoval, pravidelné financovanie prezentácie a propagácie Slovenska a vytváranie priaznivého podnikateľského prostredia, povedal v utorok prezident Zväzu cestovného ruchu (ZCR) SR Marek Harbuľák.
Podľa Harbuľáka má cestovný ruch predpoklady, aby sa stal motorom ďalšieho rozvoja slovenskej ekonomiky. "Potrebujeme na druhej strane pozorného poslucháča, v podobe nejakej štátnej inštitúcie, možno úradu, ktorý si odborné návrhy vypočuje a ktorý ich bude aplikovať a koordinovať aj politiku štátu voči cestovnému ruchu," povedal Harbuľák.
Zabezpečením pravidelného financovania propagácie Slovenska v zahraničí by sa tiež zvýšil počet zahraničných turistov, ktorých pomer voči domácim rekreantom sa v minulom roku mierne znížil približne na 37 % z predchádzajúcich 40 %. Viceprezident ZCR SR Ján Svoboda upozornil, že rast počtu zahraničných turistov nie je v porovnaní s krajinami Vyšehradskej štvorky taký, aký je jeho potenciál. "Zahraničný návštevník tu trávi viac času a utratí tu viac peňazí ako domáci," dodal Svoboda.
Podľa štátneho tajomníka Ministerstva dopravy a výstavby SR Petra Ďurčeka má Slovensko v súčasnosti v zahraničí šesť zastúpení na propagáciu cestovného ruchu, a v tomto roku plánuje ministerstvo otvoriť zastúpenie v Číne. "Počet vnímame ako minimálny," povedal Ďurček. Napríklad Poľsko malo v minulom roku 14 zastúpení a Česká republiky viac ako 20.
Hotelieri oceňujú snahu ministerstva hospodárstva o zavedenie antibyrokratických balíčkov, napriek tomu je podľa nich treba zjednodušiť podnikateľské prostredie. Ako príklad uviedli nové povinnosti pri označovaní pôvodu potravín. Zníženie DPH na ubytovacie služby sa podľa ZCR na znížení cien ubytovania neprejaví, pretože podnikatelia peniaze použijú na investície, zvyšovanie miezd a zachovanie kvality služieb.
Podnikatelia v tomto roku očakávajú ďalší nárast počtu ubytovaných turistov. Spoliehajú sa najmä na vplyv rekreačných poukazov, ktoré od začiatku roka musia väčší zamestnávatelia preplácať svojim zamestnancom. Presný dosah na počet rekreantov však nevyčíslili.
Podľa Harbuľáka má cestovný ruch predpoklady, aby sa stal motorom ďalšieho rozvoja slovenskej ekonomiky. "Potrebujeme na druhej strane pozorného poslucháča, v podobe nejakej štátnej inštitúcie, možno úradu, ktorý si odborné návrhy vypočuje a ktorý ich bude aplikovať a koordinovať aj politiku štátu voči cestovnému ruchu," povedal Harbuľák.
Zabezpečením pravidelného financovania propagácie Slovenska v zahraničí by sa tiež zvýšil počet zahraničných turistov, ktorých pomer voči domácim rekreantom sa v minulom roku mierne znížil približne na 37 % z predchádzajúcich 40 %. Viceprezident ZCR SR Ján Svoboda upozornil, že rast počtu zahraničných turistov nie je v porovnaní s krajinami Vyšehradskej štvorky taký, aký je jeho potenciál. "Zahraničný návštevník tu trávi viac času a utratí tu viac peňazí ako domáci," dodal Svoboda.
Podľa štátneho tajomníka Ministerstva dopravy a výstavby SR Petra Ďurčeka má Slovensko v súčasnosti v zahraničí šesť zastúpení na propagáciu cestovného ruchu, a v tomto roku plánuje ministerstvo otvoriť zastúpenie v Číne. "Počet vnímame ako minimálny," povedal Ďurček. Napríklad Poľsko malo v minulom roku 14 zastúpení a Česká republiky viac ako 20.
Hotelieri oceňujú snahu ministerstva hospodárstva o zavedenie antibyrokratických balíčkov, napriek tomu je podľa nich treba zjednodušiť podnikateľské prostredie. Ako príklad uviedli nové povinnosti pri označovaní pôvodu potravín. Zníženie DPH na ubytovacie služby sa podľa ZCR na znížení cien ubytovania neprejaví, pretože podnikatelia peniaze použijú na investície, zvyšovanie miezd a zachovanie kvality služieb.
Podnikatelia v tomto roku očakávajú ďalší nárast počtu ubytovaných turistov. Spoliehajú sa najmä na vplyv rekreačných poukazov, ktoré od začiatku roka musia väčší zamestnávatelia preplácať svojim zamestnancom. Presný dosah na počet rekreantov však nevyčíslili.