Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 30. október 2024Meniny má Šimon a Simona
< sekcia Ekonomika

Európske clá obmedzujú ochotu čínskych elektromobilov investovať v EÚ

Ilustračná snímka. Foto: TASR - Lukáš Grinaj

Čínske automobilky vyzvali Peking, aby v rámci odvety zvýšil clá na dovážané európske autá na benzín, uviedol v stredu štátom podporovaný denník Global Times.

Brusel 19. júna (TASR) - Vyšetrovanie Európskej únie (EÚ) v súvislosti s dotáciami na čínske elektrické vozidlá ochladilo ich predaj a poškodilo dôveru ázijských výrobcov v investície v Európe. Ukázal to v stredu najnovší prieskum. TASR o tom informuje na základe správy Reuters.

Podľa prieskumu Čínskej obchodnej komory v EÚ a Čínskej ekonomickej informačnej služby približne 82 % firiem z automobilových a priemyselných reťazcov uviedlo, že vyšetrovanie dotácií narušilo ich dôveru v investovanie v Európe v blízkej budúcnosti. Prieskum sa uskutočnil v apríli a máji.

Celkovo 73 % čínskych respondentov uviedlo, že došlo k poklesu ich predaja na európskom trhu v dôsledku vyšetrovania. Jasná väčšina spoločností ďalej uviedla, že spolupráca s európskymi partnermi, ako sú distribútori a lízingové spoločnosti, bola odložená alebo zredukovaná. A že vyšetrovanie poškodilo imidž ich značiek v Európe, čo im sťažilo prilákanie špičkových európskych talentov.

Európska komisia, ktorá dohliada na obchodnú politiku v 27-člennom bloku, minulý týždeň oznámila, že plánuje uvaliť clá až do výšky 38,1 % na čínske elektromobily od výrobcov, ako sú BYD, Geely a SAIC a na autá Tesly a iných západných firiem vyrobených v Číne.

Čínske automobilky vyzvali Peking, aby v rámci odvety zvýšil clá na dovážané európske autá na benzín, uviedol v stredu štátom podporovaný denník Global Times.

Napriek tomu prieskum zistil tiež, že čínski výrobcovia elektrických vozidiel naďalej považujú Európu za kľúčový strategický trh. Sú odhodlaní rozšíriť svoju prítomnosť na tomto trhu, pričom väčšina z nich plánuje založiť továrne v Európe v nasledujúcich piatich rokoch.

"Zatiaľ čo zvýšenie prítomnosti v Európe zostáva pre tieto spoločnosti dlhodobým strategickým cieľom, kroky EÚ jednoznačne utlmili nadšenie pre takéto snahy," dodáva správa.