Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 26. november 2024Meniny má Kornel
< sekcia Ekonomika

Čoraz viac turistov hľadá ubytovanie cez online cestovné kancelárie

Ilustračné foto Foto: TASR

Prieskum jasne preukázal, že online platformy získavajú stále väčší podiel na trhu s hotelovými rezerváciami, zatiaľ čo vlastné distribučné kanály hotelov klesajú.

Bratislava 21. júla (TASR) - Čoraz viac dovolenkárov a turistov si objednáva ubytovanie prostredníctvom online cestovných kancelárií. Podľa prieskumu európskej asociácie hotelov, reštaurácií a kaviarní HOTREC sa takto v priebehu roku 2015 objednalo približne jedno zo štyroch prenocovaní.

"Prieskum jasne preukázal, že online platformy získavajú stále väčší a väčší podiel na trhu s hotelovými rezerváciami, zatiaľ čo vlastné distribučné kanály hotelov klesajú," opísal výkonný riaditeľ asociácie Christian de Barrin.

Podiel online cestovných kancelárií sa podľa prieskumu v štatistikách prenocovaní zvýšil medzi rokmi 2013 až 2015 z 19,3 % na 22,3 %. Zároveň podiel priamych rezervácií poklesol z 49,4 % na 55,2 %.

Podobný trend badať podľa generálneho sekretára Zväzu hotelov a reštaurácií (ZHR) SR Mareka Harbuľáka aj na Slovensku. "Podiel rezervácií prostredníctvom online platforiem rastie aj na Slovensku na úkor priamych rezervácií," konštatoval.



Podľa de Barrina je však v tomto smere situácia v Európe kritická, keďže trh online cestovných kancelárií má tendenciu stať sa závislým od dvoch hráčov, alebo byť aj monopolným len s jedným hráčom, ktorý kontroluje približne dve tretiny trhu.

Podľa prieskumu totiž na trhu dominujú tri veľké spoločnosti s podielom 92 %. Najväčší, 63-% podiel má Priceline Group (Booking.com), druhý je Expedia Group s 16,8-% podielom a v poradí tretia je skupina HRS, ktorá má aktuálne 11,9-% podiel.

Do prieskumu asociácie HOTREC sa zapojilo viac ako 2000 hotelierov v Európe. Asociácia zastrešuje 43 národných asociácií reprezentujúcich sektor v 29 rôznych európskych krajinách.