Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 16. november 2024Meniny má Agnesa
< sekcia Ekonomika

Daimler a BAIC plánujú v Číne investovať vyše 1,5 miliardy eur

Ilustračná snímka Foto: TASR/AP

Tento krok predstavuje pre Daimler výzvu. Nemecká automobilka okrem partnerstvom s BAIC Motor vytvorila aj priemyselnú alianciu s Renault-Nissan na vývoj áut a nákladných vozidiel.

Stuttgart 25. februára (TASR) - Nemecký výrobca áut Daimler a jeho čínsky partner BAIC plánujú investovať vyše 1,5 miliardy eur do továrne v Číne. Tieto plány len podčiarkli ich vzťahy po tom, ako čínsky konkurent Geely koncom tohto týždňa prekvapil trhy kúpou podielu v nemeckom koncerne.

Obe automobilky investujú viac ako 11,9 miliardy jüanov (1,53 miliardy eur) do modernizácie závodu na výrobu luxusných modelov Mercedes-Benz, vrátane elektrických vozidiel, uviedol BAIC v piatok (23.2.) večer v hlásení pre burzu v Hongkongu, ktoré Daimler v nedeľu potvrdil.

Predseda predstavenstva čínskej automobilky Geely zase v piatok oznámil, že táto spoločnosť kúpila 9,7-% podiel v koncerne Daimler za približne 9 miliárd USD (7,3 miliardy eur) a stala sa jeho najväčším jednotlivým akcionárom. Geely tak získal prístup k technológii Mercedes-Benz.

Tento krok predstavuje pre Daimler výzvu. Nemecká automobilka okrem partnerstvom s BAIC Motor vytvorila aj priemyselnú alianciu s Renault-Nissan na vývoj áut a nákladných vozidiel. Renault-Nissan vlastní 3,1-% podiel v Daimleri.

Predseda Geely Li Šu-fu by sa mal v pondelok (26.2.) stretnúť s vedením koncernu Daimler v Stuttgarte, povedal zdroj oboznámený s touto záležitosťou. Li Šu-fu vraj dúfa, že sa stretne aj s reprezentantom nemeckej vlády v Berlíne.

Berlín pritom v minulosti pozorne sledoval a snažil zabrániť prístupu čínskych firiem k špičkovým nemeckých technológiám, napríklad pri kúpe firmy Kuka čínskou spoločnosťou Midea. Teraz ale vyhlásil, že nie je potrebné podniknúť žiadnu akciu v súvislosti s kúpou podielu v automobilke Daimler spoločnosťou Geely, a to ani z hľadiska pravidiel hospodárskej súťaže, ani pravidiel zahraničných investícií.

"Je to rozhodnutie spoločnosti," povedal hovorca vlády. "Vzhľadom na charakter investície ako minoritného podielu, nie je potrebné konať."

Vláda sa odmietla vyjadriť k správe v nemeckých novinách Bild am Sonnntag, že Li sa tajne stretne s ekonomickým poradcom nemeckej kancelárky Angely Merkelovej.

Spoločnosť Geely uviedla, že sa chce spojiť s Daimlerom, ktorý vyvíja elektrické a autonómne vozidlá. A je jediným nemeckým výrobcom áut, ktorého nevlastní nejaká rodina. Čínska firma tak chce reagovať na nových rivalov, ako sú Tesla a Uber.