Daňovú medzeru inštitút vyčíslil osobitne pre benzín a pre naftu.
Autor TASR
Bratislava 29. mája (TASR) - Štát na dani z minerálneho oleja vlani prišiel približne o 397 miliónov eur, alebo 27 % z potenciálneho výnosu tejto dane. Odhaduje to Inštitút finančnej politiky (IFP) vo svojej aktuálnej analýze.
Informácie o skutočnom výnose pochádzajú z daňových priznaní od finančnej správy. Daňovú medzeru inštitút vyčíslil osobitne pre benzín a pre naftu. "Ušlý výnos z nafty je vyšší, navyše s výraznejšie rastúcim trendom ako v prípade benzínu," upozornil IFP.
Ako ďalej konštatuje inštitút, ušlý zisk na dani z benzínu a nafty predstavuje aj potenciálnu stratu na dani z pridanej hodnoty (DPH) v dôsledku nižšej spotreby a teda nákupu pohonných látok, ktorých cena je okrem spotrebnej dane zaťažená aj DPH.
Počet benzínových vozidiel na Slovensku podľa IFP od roku 2007 kontinuálne klesá. "Klesá aj počet kilometrov najazdených na jedno benzínové auto. Rovnako klesá aj priemerná spotreba týchto vozidiel, čo má vplyv na výnos spotrebnej dane z benzínu," vysvetlil inštitút.
Naopak, počet naftových vozidiel stúpa. "Za týmto nárastom je predovšetkým vyšší počet najazdených kilometrov nákladnou dopravou a autobusmi. Tieto typy vozidiel sú prevažne naftové, majú vyššiu priemernú spotrebu na kilometer ako osobné autá, preto ich vplyv na spotrebnú daň z nafty je signifikantný," konštatuje inštitút.
Ušlý výnos na dani IFP určil ako rozdiel celkovej potenciálnej spotreby benzínu a nafty a skutočného výnosu dane vybraného finančnou správou.
Informácie o skutočnom výnose pochádzajú z daňových priznaní od finančnej správy. Daňovú medzeru inštitút vyčíslil osobitne pre benzín a pre naftu. "Ušlý výnos z nafty je vyšší, navyše s výraznejšie rastúcim trendom ako v prípade benzínu," upozornil IFP.
Ako ďalej konštatuje inštitút, ušlý zisk na dani z benzínu a nafty predstavuje aj potenciálnu stratu na dani z pridanej hodnoty (DPH) v dôsledku nižšej spotreby a teda nákupu pohonných látok, ktorých cena je okrem spotrebnej dane zaťažená aj DPH.
Počet benzínových vozidiel na Slovensku podľa IFP od roku 2007 kontinuálne klesá. "Klesá aj počet kilometrov najazdených na jedno benzínové auto. Rovnako klesá aj priemerná spotreba týchto vozidiel, čo má vplyv na výnos spotrebnej dane z benzínu," vysvetlil inštitút.
Naopak, počet naftových vozidiel stúpa. "Za týmto nárastom je predovšetkým vyšší počet najazdených kilometrov nákladnou dopravou a autobusmi. Tieto typy vozidiel sú prevažne naftové, majú vyššiu priemernú spotrebu na kilometer ako osobné autá, preto ich vplyv na spotrebnú daň z nafty je signifikantný," konštatuje inštitút.
Ušlý výnos na dani IFP určil ako rozdiel celkovej potenciálnej spotreby benzínu a nafty a skutočného výnosu dane vybraného finančnou správou.