Novela zákona by mala odstrániť komplikované párovanie vozidiel tvoriacich návesové jazdné súpravy (ťahač a náves).
Autor TASR
Bratislava 27. augusta (TASR) – Daňové zaťaženie autodopravcov podnikajúcich v kamiónovej a autobusovej doprave by sa malo znížiť. Ministerstvo financií (MF) SR s týmto cieľom pripravuje novelu zákona o dani z motorových vozidiel. Chce tak posilniť konkurencieschopnosť autodopravcov. Začatie pripomienkového konania sa predpokladá na október až november.
Predbežná informácia k tomuto návrhu bola zverejnená na legislatívno-právnom portáli Slov-lex. MF v materiáli tvrdí, že zmena súčasného nastavenia sadzieb dane je opodstatnená. Zároveň konštatuje, že dlhodobým problémom dane z motorových vozidiel je v porovnaní s inými krajinami Európskej únie (EÚ) relatívne vysoké daňové zaťaženie vozidiel v kamiónovej a autobusovej doprave. V tejto súvislosti poukazuje tiež na mýtny systém.
Novela zákona by mala odstrániť komplikované "párovanie" vozidiel tvoriacich návesové jazdné súpravy (ťahač a náves) a namiesto toho zaviesť priame priradenie ročnej sadzby dane z novonavrhnutej prílohy k zákonu v závislosti od základu dane, ktorým na tento účel zostáva hmotnosť vozidla a počet náprav.
"Okrem zavedenia novej prílohy s ročnými sadzbami pre vozidlá ťahač a náves sa navrhujú zaviesť nové percentuálne zvýhodnenia ročnej sadzby dane pre úžitkové vozidlá zaradené do kategórie M2, M3, N3 a O4 v rozmedzí od 50 % do 10 %," uvádza sa v predbežnej informácii. Zvýhodnenie ročnej sadzby dane sa navrhuje uplatniť počas 156 kalendárnych mesiacov počnúc dátumom prvej evidencie vozidla.
Pri vozidlách kategórie L (motorky a štvorkolky) a M1 (osobné vozidlá) sa súčasne navrhuje zvýšenie sadzieb dane s dôrazom na luxusný segment. Vzhľadom na obstarávacie ceny vozidiel kategórie L a M1 sú aktuálne efektívne daňové sadzby regresívne. To podľa rezortu financií nie je opodstatnené ani z pohľadu marginálnej užitočnosti luxusného vozidla pri vykonávaní podnikateľských činností. Ostatné premenné pri výpočte dane zostávajú nezmenené.
V súčasnosti sa na určenie ročnej sadzby dane využíva iba jedna príloha k zákonu, ktorá samostatne nevyníma vozidlá ťahač a náves. "Systémom párovania vozidiel ťahač a náves do 'jednej' návesovej jazdnej súpravy sa obmedzuje možnosť zaradenia týchto vozidiel vždy do najbližšej nižšej ročnej sadzby dane, než do akej by skutočne vozidlo podľa základu dane patrilo, pričom na zmeny počas zdaňovacieho obdobia sa neprihliada," podotýka MF. Zároveň sa vozidlám kategórie N3 a O4 neumožňuje ročnú sadzbu dane zvýhodniť inak oproti všeobecnému kritériu zavedenému na úpravu tejto ročnej sadzby dane v závislosti od veku vozidla. Súčasné sadzby dane vozidiel kategórie L a M1 sú podľa rezortu financií nízke a regresívne.
Predbežná informácia k tomuto návrhu bola zverejnená na legislatívno-právnom portáli Slov-lex. MF v materiáli tvrdí, že zmena súčasného nastavenia sadzieb dane je opodstatnená. Zároveň konštatuje, že dlhodobým problémom dane z motorových vozidiel je v porovnaní s inými krajinami Európskej únie (EÚ) relatívne vysoké daňové zaťaženie vozidiel v kamiónovej a autobusovej doprave. V tejto súvislosti poukazuje tiež na mýtny systém.
Novela zákona by mala odstrániť komplikované "párovanie" vozidiel tvoriacich návesové jazdné súpravy (ťahač a náves) a namiesto toho zaviesť priame priradenie ročnej sadzby dane z novonavrhnutej prílohy k zákonu v závislosti od základu dane, ktorým na tento účel zostáva hmotnosť vozidla a počet náprav.
"Okrem zavedenia novej prílohy s ročnými sadzbami pre vozidlá ťahač a náves sa navrhujú zaviesť nové percentuálne zvýhodnenia ročnej sadzby dane pre úžitkové vozidlá zaradené do kategórie M2, M3, N3 a O4 v rozmedzí od 50 % do 10 %," uvádza sa v predbežnej informácii. Zvýhodnenie ročnej sadzby dane sa navrhuje uplatniť počas 156 kalendárnych mesiacov počnúc dátumom prvej evidencie vozidla.
Pri vozidlách kategórie L (motorky a štvorkolky) a M1 (osobné vozidlá) sa súčasne navrhuje zvýšenie sadzieb dane s dôrazom na luxusný segment. Vzhľadom na obstarávacie ceny vozidiel kategórie L a M1 sú aktuálne efektívne daňové sadzby regresívne. To podľa rezortu financií nie je opodstatnené ani z pohľadu marginálnej užitočnosti luxusného vozidla pri vykonávaní podnikateľských činností. Ostatné premenné pri výpočte dane zostávajú nezmenené.
V súčasnosti sa na určenie ročnej sadzby dane využíva iba jedna príloha k zákonu, ktorá samostatne nevyníma vozidlá ťahač a náves. "Systémom párovania vozidiel ťahač a náves do 'jednej' návesovej jazdnej súpravy sa obmedzuje možnosť zaradenia týchto vozidiel vždy do najbližšej nižšej ročnej sadzby dane, než do akej by skutočne vozidlo podľa základu dane patrilo, pričom na zmeny počas zdaňovacieho obdobia sa neprihliada," podotýka MF. Zároveň sa vozidlám kategórie N3 a O4 neumožňuje ročnú sadzbu dane zvýhodniť inak oproti všeobecnému kritériu zavedenému na úpravu tejto ročnej sadzby dane v závislosti od veku vozidla. Súčasné sadzby dane vozidiel kategórie L a M1 sú podľa rezortu financií nízke a regresívne.