Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 8. november 2024Meniny má Bohumír
< sekcia Ekonomika

Odborníci vítajú, že výpisy z 3. piliera budú v elektronickej forme

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Doplnkové dôchodkové spoločnosti zmeny vítajú, zároveň uviedli, že už v súčasnosti ľudia využívajú elektronické výpisy.

Bratislava 4. augusta (TASR) - Ľudia v treťom pilieri majú od budúceho roka dostávať výpisy zo svojich účtov primárne elektronickou poštou. Ministerstvo práce si od toho sľubuje, že ľudia budú lepšie informovaní o svojich úsporách. Doplnkové dôchodkové spoločnosti (DDS), ako aj odborníci tieto zmeny vítajú.

Ministerstvo práce pripravilo opatrenie, ktorého výsledkom bude individualizovaný dokument, ktorý má sporiteľom, čo najviac uľahčiť porozumenie o stave a hodnote dôchodkových nárokov. Ide o koncept, ktorý je v zahraničí známy pod názvom Oranžová obálka. Všetky štyri doplnkové dôchodkové spoločnosti majú začať zasielať automaticky tieto informácie od začiatku budúceho roka. Ľudia teda oň nebudú musieť žiadať, pričom by ho mali dostať v priebehu mesiacov január až február. Primárne budú mať tieto výpisy elektronickú podobu. Listinne sa bude nový výpis zasielať, iba ak o to účastník tretieho piliera výslovne požiada.

Doplnkové dôchodkové spoločnosti zmeny vítajú, zároveň uviedli, že už v súčasnosti ľudia využívajú elektronické výpisy. "Už teraz si viac ako 20 % našich klientov necháva zasielať výpis elektronicky a sú s touto formou výpisu spokojní. Pokiaľ si to klient bude priať, DDS mu zašle výpis aj poštou," uviedol pre TASR zástupca generálneho riaditeľa skupiny AXA na Slovensku a v Českej republike Peter Socha. Podobnú skúsenosť má aj DDS Tatra banky. "Odhady dôchodkov z tretieho piliera majú naši klienti dostupné už dnes, na ostatné zmeny budeme reagovať, keď bude znenie finálne," reagovala Linda Lalinská z oddelenia komunikácie Tatra banky.

DDS sa neobávajú, že klientom sa zhorší prístup k informáciám, a to aj napriek tomu, že nie každý aktívne využíva email, alebo sa zaujíma o svoje úspory v treťom pilieri. Spoločnosti pritom môžu na zasielaní elektronických výpisov ušetriť, keďže im klesnú náklady na zasielanie v papierovej podobe. "Horšieho prístupu k informáciám sa neobávame. Výpisy budú klientom zasielané elektronickou cestou na emailovú adresu a umiestňované na klientsky portál, na ktorý má prístup zo zákona každý klient," priblížil Socha.

Podľa odborníka na dôchodky z Univerzity Mateja Bela Jána Šeba budú elektronické výpisy dobré v tom, že sa budú môcť k nim ľudia kedykoľvek vrátiť a pozrieť sa, ako sa im úspory zhodnocujú. "Pri elektronických formách výpisov je oveľa väčšia možnosť urobiť ich zaujímavé dizajnovo a prepojiť to na nejaké nástroje, ktoré umožnia vidieť, aký vplyv bude mať napríklad zvýšenie príspevku o päť eur mesačne," priblížil Šebo. Podľa neho si tak budú môcť sporitelia otestovať, ako by sa vyvíjali jeho úspory napríklad vďaka zvýšeniu rizikovosti fondu, zvýšením príspevku alebo predlžením doby sporenia. "Môže byť časť sporiteľov, ktorí majú obmedzenejší prístup k internetu, alebo ho nevie používať. Ale to je najmenej. Treba zavolať do DDS a požiadať o zasielanie poštou. Väčšina sporiteľov by ale mala svojmu správcovi poskytnúť aspoň email alebo telefonický kontakt, pretože správcovia majú reálny záujem kontaktovať sporiteľa," dodal Šebo.