Delegáti sa zhodli na nevyhnutnosti vyprofilovať jednotlivé odborné školy na logicky nadväzujúce skupiny učebných odborov a rozmiestniť ich vyvážene na celom území Slovenska.
Autor TASR
Bratislava 31. mája (TASR) - Za jednu z kľúčových priorít na zachovanie kvality remesiel a ich rozvoj v podmienkach nastupujúcej digitálnej ekonomiky považujú živnostníci odborné vzdelávanie a výchovu mladých ľudí. S vážnymi obavami už niekoľko rokov vníma Slovenský živnostenský zväz (SŽZ) oslabovanie a postupný zánik učebných odborov remeselného charakteru. Konštatovali to v piatok delegáti na sneme SŽZ v Bratislave.
Ako zdôraznil prezident zväzu Stanislav Čižmárik, o výsledkoch vzdelávacieho procesu vypovedajú presvedčivo nízke počty absolventov v jednotlivých učebných odboroch, pričom gymnáziá končí množstvo absolventov. Tí často končia na úradoch práce, kedže na pracovnom trhu o nich nie je záujem.
Delegáti sa zhodli na nevyhnutnosti vyprofilovať jednotlivé odborné školy na logicky nadväzujúce skupiny učebných odborov a rozmiestniť ich vyvážene na celom území Slovenska. Pritom je však potrebné začať riadiť nielen sieť štátnych odborných škôl zriadených prostredníctvom VÚC, ale aj sieť súkromných a cirkevných škôl, aby sa zabezpečil dostatočný počet žiakov pre odborné školy.
Za jednu z ciest realizácie týchto zámerov považujú zatraktívnenie učebných odborov v stavebných profesiách a ich zaradenie medzi tzv. preferované učebné odbory (odbory s nedostatkom pracovnej sily na trhu práce), ktoré sú previazané s nárokom na motivačné štipendiá. Naposledy bol takýto zoznam vytvorený v roku 2017.
Pri plánovaní výkonov škôl je dôležité zohľadňovať spoločenskú potrebu v danej profesii a okrem potrieb zamestnávateľov reagovať aj na potrebu obnovy pracovnej sily v povolaniach vykonávaných formou SZČO. Je treba zohľadniť, že pre stavebné profesie nie je súčasný model duálneho vzdelávania vyhovujúci, čo preukazuje aj nízky počet žiakov.
Žiadúce je podporovať aj školy, ktoré ostávajú v režime praktického vyučovania na základe zmluvy o poskytovaní praktického vyučovania. Súčasťou plánovacieho procesu majú byť konzultácie s odborníkmi na jednotlivé profesie a reálny stav daného odvetvia ekonomiky.
O pripravovaných krokoch štátu smerujúcich k zlepšeniu súčasnej situácie informovali delegátov štátni tajomníci rezortov práce, hospodárstva a školstva.
Ako zdôraznil prezident zväzu Stanislav Čižmárik, o výsledkoch vzdelávacieho procesu vypovedajú presvedčivo nízke počty absolventov v jednotlivých učebných odboroch, pričom gymnáziá končí množstvo absolventov. Tí často končia na úradoch práce, kedže na pracovnom trhu o nich nie je záujem.
Delegáti sa zhodli na nevyhnutnosti vyprofilovať jednotlivé odborné školy na logicky nadväzujúce skupiny učebných odborov a rozmiestniť ich vyvážene na celom území Slovenska. Pritom je však potrebné začať riadiť nielen sieť štátnych odborných škôl zriadených prostredníctvom VÚC, ale aj sieť súkromných a cirkevných škôl, aby sa zabezpečil dostatočný počet žiakov pre odborné školy.
Za jednu z ciest realizácie týchto zámerov považujú zatraktívnenie učebných odborov v stavebných profesiách a ich zaradenie medzi tzv. preferované učebné odbory (odbory s nedostatkom pracovnej sily na trhu práce), ktoré sú previazané s nárokom na motivačné štipendiá. Naposledy bol takýto zoznam vytvorený v roku 2017.
Pri plánovaní výkonov škôl je dôležité zohľadňovať spoločenskú potrebu v danej profesii a okrem potrieb zamestnávateľov reagovať aj na potrebu obnovy pracovnej sily v povolaniach vykonávaných formou SZČO. Je treba zohľadniť, že pre stavebné profesie nie je súčasný model duálneho vzdelávania vyhovujúci, čo preukazuje aj nízky počet žiakov.
Žiadúce je podporovať aj školy, ktoré ostávajú v režime praktického vyučovania na základe zmluvy o poskytovaní praktického vyučovania. Súčasťou plánovacieho procesu majú byť konzultácie s odborníkmi na jednotlivé profesie a reálny stav daného odvetvia ekonomiky.
O pripravovaných krokoch štátu smerujúcich k zlepšeniu súčasnej situácie informovali delegátov štátni tajomníci rezortov práce, hospodárstva a školstva.