Centrálny depozitár cenných papierov umožňuje klientovi požadovať aj prednostné spracovanie jeho príkazu na registráciu vzniku, zmeny alebo zániku záložného práva.
Autor TASR
Bratislava 3. januára (TASR) - Od 1. januára tohto roka už nie je nutné na registráciu vzniku, zmeny a zániku zmluvného záložného práva v Centrálnom depozitári cenných papierov (CDCP) čakať priamo v pobočke. Po novom budú všetky žiadosti vybavované v poradí, v akom boli do depozitára doručené, najneskôr však v lehote do 15 pracovných dní odo dňa ich doručenia s prihliadnutím na konkrétny príkaz.
CDCP umožňuje klientovi požadovať aj prednostné spracovanie jeho príkazu na registráciu vzniku, zmeny alebo zániku záložného práva. "Spracovať príkaz však nebude možné v daný deň podania žiadosti, ale do dvoch pracovných dní odo dňa jeho doručenia pod podmienkou, že o to klient požiada priamo v príkaze a zaplatí poplatok za prednostné spracovanie," uviedol depozitár.
Cenník bude rozlišovať poplatok za podanie príkazu na registráciu záložného práva, poplatok za prednostné spracovanie príkazu, poplatok za registráciu záložného práva a poplatok za prednostné vykonanie služby. "Zmeny sa budú týkať výlučne zmluvného záložného práva, nedotknú sa teda zákonného záložného práva. Dôrazne teda neodporúčame klientom nechať si registráciu záložného práva na poslednú chvíľu," upozornil CDCP.
Doposiaľ musel klient osobne na prevádzkovom pracovisku CDCP predložiť príkaz na registráciu záložného práva spolu s potrebnými prílohami. Zamestnanec CDCP ich "na počkanie" všetky skontroloval, posúdil a buď vykonal klientom požadovanú službu, alebo jej vykonanie pre formálne alebo obsahové nedostatky podania zamietol. "Takáto detailná kontrola dokladov však nezriedka trvala aj niekoľko hodín, čo malo za následok zbytočné zdĺhavé zdržiavanie klienta, ktorý príkaz podal, ako aj zdržiavanie ostatných klientov čakajúcich na poskytnutie iných procesne jednoduchších služieb," vysvetlil vedúci odboru Obchodných služieb CDCP Michal Ninis.
K zmene dôjde aj pri predkladaní dokladov k príkazu na registráciu zmluvného záložného práva. Klient bude k príkazu na registráciu vzniku záložného práva k listinnému cennému papieru predkladať za účelom kontroly aj obyčajnú (neosvedčenú) kópiu jedného listinného cenného papiera. K výkonu služby bude musieť klient, tak ako aj doposiaľ, predložiť originály všetkých listinných cenných papierov, ktoré majú byť založené, resp. na ktorých má byť vyznačená zmena alebo zánik zmluvného záložného práva. Obdobne sa táto zmena bude týkať aj klientmi minimálne využívanej služby, a to registrácie vzniku, zmeny alebo zániku zabezpečovacieho prevodu cenných papierov.
CDCP umožňuje klientovi požadovať aj prednostné spracovanie jeho príkazu na registráciu vzniku, zmeny alebo zániku záložného práva. "Spracovať príkaz však nebude možné v daný deň podania žiadosti, ale do dvoch pracovných dní odo dňa jeho doručenia pod podmienkou, že o to klient požiada priamo v príkaze a zaplatí poplatok za prednostné spracovanie," uviedol depozitár.
Cenník bude rozlišovať poplatok za podanie príkazu na registráciu záložného práva, poplatok za prednostné spracovanie príkazu, poplatok za registráciu záložného práva a poplatok za prednostné vykonanie služby. "Zmeny sa budú týkať výlučne zmluvného záložného práva, nedotknú sa teda zákonného záložného práva. Dôrazne teda neodporúčame klientom nechať si registráciu záložného práva na poslednú chvíľu," upozornil CDCP.
Doposiaľ musel klient osobne na prevádzkovom pracovisku CDCP predložiť príkaz na registráciu záložného práva spolu s potrebnými prílohami. Zamestnanec CDCP ich "na počkanie" všetky skontroloval, posúdil a buď vykonal klientom požadovanú službu, alebo jej vykonanie pre formálne alebo obsahové nedostatky podania zamietol. "Takáto detailná kontrola dokladov však nezriedka trvala aj niekoľko hodín, čo malo za následok zbytočné zdĺhavé zdržiavanie klienta, ktorý príkaz podal, ako aj zdržiavanie ostatných klientov čakajúcich na poskytnutie iných procesne jednoduchších služieb," vysvetlil vedúci odboru Obchodných služieb CDCP Michal Ninis.
K zmene dôjde aj pri predkladaní dokladov k príkazu na registráciu zmluvného záložného práva. Klient bude k príkazu na registráciu vzniku záložného práva k listinnému cennému papieru predkladať za účelom kontroly aj obyčajnú (neosvedčenú) kópiu jedného listinného cenného papiera. K výkonu služby bude musieť klient, tak ako aj doposiaľ, predložiť originály všetkých listinných cenných papierov, ktoré majú byť založené, resp. na ktorých má byť vyznačená zmena alebo zánik zmluvného záložného práva. Obdobne sa táto zmena bude týkať aj klientmi minimálne využívanej služby, a to registrácie vzniku, zmeny alebo zániku zabezpečovacieho prevodu cenných papierov.