Potenciál ponúknuť špecifické produkty tejto skupine však existuje. Vo svojej najnovšej štúdii na to poukazuje globálna poradenská spoločnosť A.T. Kearney.
Autor TASR
Bratislava 11. decembra (TASR) - Iba desatina popredných bánk a poisťovní na Slovensku má vo svojom portfóliu produkt zameraný na ženy. Potenciál ponúknuť špecifické produkty tejto skupine však existuje. Vo svojej najnovšej štúdii na to poukazuje globálna poradenská spoločnosť A.T. Kearney.
Zo štúdie vyplynulo, že ženy využívajú investičné produkty výrazne menej než muži. Kým do cenných papierov investuje každý štvrtý muž, u žien sa takto správa len každá šiesta. "Okrem toho, že ženy menej investujú, zároveň menej premýšľajú o svojom zaistení v dôchodku," konštatovala v správe pre médiá manažérka pražskej kancelárie A.T. Kearney Marta Magott.
Finančné investovanie v rodinách pritom naďalej často funguje podľa klasického modelu. "Muži sa typicky starajú o rodinné financie oboch partnerov, čo výrazne znižuje záujem žien o investovanie. Ženy majú navyše väčšiu averziu k riziku a nechcú sa púšťať do riskantnejších produktov ani za cenu vyšších výnosov," doplnil analytik spoločnosti Home Credit Michal Kozub. Viditeľné zmeny v investovaní zase možno pozorovať u mladej generácie. "Priemerný vek, kedy snúbenci uzatvárajú manželstvo, je vyšší ako v minulosti a manželský pár často aj po svadbe drží financie oddelene. To vyvoláva väčší záujem mladých žien o investičné produkty," konštatoval Kozub.
V rámci bežných finančných produktov nie sú rozdiely medzi ženami a mužmi jednoznačné, menia sa však s vekom respondentov. Štúdia nezaznamenala rozdiel vo využívaní finančných produktov medzi mužmi a ženami do 25 rokov, zamestnané slobodné ženy sú dokonca skupinou, ktorá najviac využíva finančné produkty. Čím sú ale ženy staršie, tým menej využívajú finančné produkty v porovnaní s rovnako starými mužmi.
"Nie je výnimkou, že sa staršie ženy ocitnú v situácii, keď zdedili majetok po zosnulom manželovi a zrazu sa musia samy začať starať o všetky svoje financie. Na túto rolu však často nie sú pripravené," priblížila Magott s tým, že podniky v iných odvetviach už objavili potenciál trhu zameraného na ženy a investovali do produktov a marketingu, aby ženy dokázali efektívnejšie osloviť. "Poskytovatelia finančných služieb ale stále podceňujú túto atraktívnu skupinu klientov," dodala Magott.
Podľa spoločnosti A.T. Kearney by sa tak slovenské banky mohli v budúcnosti zamerať na produkty, ktoré by napríklad zjednodušili podnikanie z domova ženám na materskej dovolenke či finančné poradenstvo pre ženy, ktoré sa po smrti manžela začínajú starať o všetky rodinné financie. "U zamestnaných a vzdelaných žien by mali zase finančné inštitúcie klásť väčší dôraz na prestíž a ponúknuť služby a produkty, ktoré sú spájané so statusom úspechu nielen svojou charakteristikou, ale aj svojím dizajnom. Príkladom môžu byť kreditné karty poskytujúce rozličné vernostné výhody," spresnila Magott.
Zo štúdie vyplynulo, že ženy využívajú investičné produkty výrazne menej než muži. Kým do cenných papierov investuje každý štvrtý muž, u žien sa takto správa len každá šiesta. "Okrem toho, že ženy menej investujú, zároveň menej premýšľajú o svojom zaistení v dôchodku," konštatovala v správe pre médiá manažérka pražskej kancelárie A.T. Kearney Marta Magott.
Finančné investovanie v rodinách pritom naďalej často funguje podľa klasického modelu. "Muži sa typicky starajú o rodinné financie oboch partnerov, čo výrazne znižuje záujem žien o investovanie. Ženy majú navyše väčšiu averziu k riziku a nechcú sa púšťať do riskantnejších produktov ani za cenu vyšších výnosov," doplnil analytik spoločnosti Home Credit Michal Kozub. Viditeľné zmeny v investovaní zase možno pozorovať u mladej generácie. "Priemerný vek, kedy snúbenci uzatvárajú manželstvo, je vyšší ako v minulosti a manželský pár často aj po svadbe drží financie oddelene. To vyvoláva väčší záujem mladých žien o investičné produkty," konštatoval Kozub.
V rámci bežných finančných produktov nie sú rozdiely medzi ženami a mužmi jednoznačné, menia sa však s vekom respondentov. Štúdia nezaznamenala rozdiel vo využívaní finančných produktov medzi mužmi a ženami do 25 rokov, zamestnané slobodné ženy sú dokonca skupinou, ktorá najviac využíva finančné produkty. Čím sú ale ženy staršie, tým menej využívajú finančné produkty v porovnaní s rovnako starými mužmi.
"Nie je výnimkou, že sa staršie ženy ocitnú v situácii, keď zdedili majetok po zosnulom manželovi a zrazu sa musia samy začať starať o všetky svoje financie. Na túto rolu však často nie sú pripravené," priblížila Magott s tým, že podniky v iných odvetviach už objavili potenciál trhu zameraného na ženy a investovali do produktov a marketingu, aby ženy dokázali efektívnejšie osloviť. "Poskytovatelia finančných služieb ale stále podceňujú túto atraktívnu skupinu klientov," dodala Magott.
Podľa spoločnosti A.T. Kearney by sa tak slovenské banky mohli v budúcnosti zamerať na produkty, ktoré by napríklad zjednodušili podnikanie z domova ženám na materskej dovolenke či finančné poradenstvo pre ženy, ktoré sa po smrti manžela začínajú starať o všetky rodinné financie. "U zamestnaných a vzdelaných žien by mali zase finančné inštitúcie klásť väčší dôraz na prestíž a ponúknuť služby a produkty, ktoré sú spájané so statusom úspechu nielen svojou charakteristikou, ale aj svojím dizajnom. Príkladom môžu byť kreditné karty poskytujúce rozličné vernostné výhody," spresnila Magott.