Zároveň sa so šéfom rezortu dopravy zhodli na tom, že ešte počas tejto vlády sa bude musieť prijať také opatrenie, ktoré postaví údržbu ciest prvej triedy a mostov mimo akéhokoľvek politického cyklu.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 15. októbra (TASR) - Do ciest prvej triedy by sa mala od roku 2019 najbližšie štyri roky nasmerovať "špeciálna injekcia" vo výške 200 miliónov eur. Teda 50 miliónov eur každý rok. Počas pondelkového kontrolného dňa na Ministerstve dopravy a výstavby (MDV) SR to uviedol predseda vlády Peter Pellegrini (Smer-SD). Zároveň avizoval, že sa bude musieť nájsť automatický systém na financovanie opráv a údržby ciest prvej triedy.
Pellegrini je rád, že sa ministrovi dopravy Árpádovi Érsekovi (Most-Híd) podarilo dohodnúť s ministrom financií Petrom Kažimírom (Smer-SD) 200 miliónov eur navyše na obnovu a údržbu ciest prvej triedy a mostov na týchto cestách. "To znamená od roku 2019 najbližšie štyri roky dodatočná injekcia vo výške 50 miliónov eur ročne tak, aby sme začali dobiehať značný modernizačný dlh na cestách prvej triedy a mostnej infraštruktúre," opísal Pellegrini.
Zároveň sa so šéfom rezortu dopravy podľa vlastných slov zhodli na tom, že ešte počas tejto vlády sa bude musieť prijať také opatrenie, ktoré postaví údržbu ciest prvej triedy a mostov mimo akéhokoľvek politického cyklu. "To znamená, že nemôže suma, ktorá má ísť každoročne na obnovu ciest a mostov, z ktorých mnohé sú v havarijnom stave, závisieť od vôle alebo nevôle konkrétnej politickej moci," dodal predseda vlády.
Podľa jeho slov sa teda bude musieť nájsť nejaký automatický systém, ktorý stanoví, že napríklad výnos z mýta z ciest prvej triedy alebo z cestnej dane sa musí použiť výhradne na úpravu cesty prvej triedy.
"Musíme do opráv ciest prvej triedy zaviesť jeden systém," zdôraznil tiež minister Érsek. Pripomenul však, že na cesty prvej triedy sú okrem rozpočtových zdrojov určené aj finančné prostriedky z eurofondov, ktoré je pripravené ministerstvo dopravy na tento účel vyčerpať.
Čo sa týka železničnej dopravy, aj tam by sa podľa Pellegriniho mala pozornosť okrem výstavby nových železničných koridorov nasmerovať aj na údržbu a opravy koľajníc v iných kútoch Slovenska. "Pretože pred sebou ťaháme morálny dlh, ktorý sa vlečie desaťročia a ktorý tlačíme neustále pred sebou. Ak nechceme, aby niektoré úseky začali do budúcnosti kolabovať, aj tu budeme musieť zintenzívniť objemy peňazí, ktoré do infraštruktúry musia ísť," avizoval Pellegrini.
Čo sa týka financií pre rezort dopravy na budúci rok, predseda vlády pripomenul, že ministerstvo patrí k tým rezortom, ktoré dokážu najefektívnejšie využívať eurofondové peniaze. Dohodol sa preto s ministrom Érsekom a vedia o tom aj ďalší rezortní kolegovia, že sa do oblasti dopravy presunú eurofondy, ktoré by sa inde nedokázali vyčerpať.
"Plánujeme presunúť do rezortu ministerstva dopravy v prvom kole zhruba 150 až 170 miliónov eur," vyčíslil Pellegrini. Napríklad sa podľa neho ukazuje, že nie všetky peniaze na informatizáciu spoločnosti je potrebné aj reálne minúť. "Prvých 50 miliónov eur z tohto balíka bude smerovať radšej na opravu ciest alebo železničnej infraštruktúry, pretože tam budú minuté určite efektívnejšie," dodal predseda vlády.
Pellegrini je rád, že sa ministrovi dopravy Árpádovi Érsekovi (Most-Híd) podarilo dohodnúť s ministrom financií Petrom Kažimírom (Smer-SD) 200 miliónov eur navyše na obnovu a údržbu ciest prvej triedy a mostov na týchto cestách. "To znamená od roku 2019 najbližšie štyri roky dodatočná injekcia vo výške 50 miliónov eur ročne tak, aby sme začali dobiehať značný modernizačný dlh na cestách prvej triedy a mostnej infraštruktúre," opísal Pellegrini.
Zároveň sa so šéfom rezortu dopravy podľa vlastných slov zhodli na tom, že ešte počas tejto vlády sa bude musieť prijať také opatrenie, ktoré postaví údržbu ciest prvej triedy a mostov mimo akéhokoľvek politického cyklu. "To znamená, že nemôže suma, ktorá má ísť každoročne na obnovu ciest a mostov, z ktorých mnohé sú v havarijnom stave, závisieť od vôle alebo nevôle konkrétnej politickej moci," dodal predseda vlády.
Podľa jeho slov sa teda bude musieť nájsť nejaký automatický systém, ktorý stanoví, že napríklad výnos z mýta z ciest prvej triedy alebo z cestnej dane sa musí použiť výhradne na úpravu cesty prvej triedy.
"Musíme do opráv ciest prvej triedy zaviesť jeden systém," zdôraznil tiež minister Érsek. Pripomenul však, že na cesty prvej triedy sú okrem rozpočtových zdrojov určené aj finančné prostriedky z eurofondov, ktoré je pripravené ministerstvo dopravy na tento účel vyčerpať.
Čo sa týka železničnej dopravy, aj tam by sa podľa Pellegriniho mala pozornosť okrem výstavby nových železničných koridorov nasmerovať aj na údržbu a opravy koľajníc v iných kútoch Slovenska. "Pretože pred sebou ťaháme morálny dlh, ktorý sa vlečie desaťročia a ktorý tlačíme neustále pred sebou. Ak nechceme, aby niektoré úseky začali do budúcnosti kolabovať, aj tu budeme musieť zintenzívniť objemy peňazí, ktoré do infraštruktúry musia ísť," avizoval Pellegrini.
Čo sa týka financií pre rezort dopravy na budúci rok, predseda vlády pripomenul, že ministerstvo patrí k tým rezortom, ktoré dokážu najefektívnejšie využívať eurofondové peniaze. Dohodol sa preto s ministrom Érsekom a vedia o tom aj ďalší rezortní kolegovia, že sa do oblasti dopravy presunú eurofondy, ktoré by sa inde nedokázali vyčerpať.
"Plánujeme presunúť do rezortu ministerstva dopravy v prvom kole zhruba 150 až 170 miliónov eur," vyčíslil Pellegrini. Napríklad sa podľa neho ukazuje, že nie všetky peniaze na informatizáciu spoločnosti je potrebné aj reálne minúť. "Prvých 50 miliónov eur z tohto balíka bude smerovať radšej na opravu ciest alebo železničnej infraštruktúry, pretože tam budú minuté určite efektívnejšie," dodal predseda vlády.