Informovali o tom agentúra Reuters, portál Deutsche Welle a portál Politico, ktoré sa odvolali na vyhlásenia nemeckého ministra dopravy.
Autor TASR/Tablet.TV
,aktualizované Brusel/Berlín 4. novembra (TASR/Tablet.TV) - Nemecká vláda a Európska komisia (EK) sú blízko k dohode o spoplatnení diaľnic pre osobné autá v Nemecku, ktoré bolo dlhodobo kritizované za diskrimináciu cudzincov. Informovali o tom agentúra Reuters, portál Deutsche Welle a portál Politico, ktoré sa odvolali na vyhlásenia nemeckého ministra dopravy. Ten uviedol, že v prípade poplatkov sa podarilo medzi Berlínom a Bruselom posunúť bližšie ku kompromisnému riešeniu.
Minister Alexander Dobrindt vo štvrtok (3.11.) uviedol, že EÚ a Berlín sú v tejto veci blízko k dosiahnutiu kompromisu. "Dospeli sme k vzájomnému porozumeniu a som presvedčený, že už v novembri by sme mohli s EK uzatvoriť dohodu," povedal pre Reuters. Termín potvrdila aj hovorkyňa komisie, podľa ktorej "Brusel očakáva, že zvyšné otvorené otázky sa podarí doriešiť k spokojnosti EK aj nemeckej vlády v priebehu novembra".
Nemecko prišlo s plánom spoplatnenia nemeckých diaľnic pre osobné autá v roku 2014. Vodičom s autami registrovanými v Nemecku by však poplatok kompenzovala daň z motorových vozidiel, ktorá by sa o stanovenú sumu znížila. To EK označila za nespravodlivé, nakoľko poplatky za používanie diaľnic by fakticky platili len cudzinci, čo je v rozpore s pravidlami EÚ.
Brusel preto v septembri tohto roka podal na Nemecko žalobu na pôdu Európskeho súdneho dvora. Dobrindt tento krok privítal s tým, že EK "konečne začala vo veci konať". Medzičasom sa ale Dobrindtovi a predsedovi EK Jeanovi-Claudovi Junckerovi, ktorý do rozhovorov vstúpil, podarilo dospieť k vzájomne výhodnému riešeniu.
Očakávaná dohoda podľa informácií agentúry DPA a týždenníka Politico mení pôvodný plán, ktorý počítal s kompenzáciou diaľničných poplatkov prostredníctvom dane z motorových vozidiel. Kompromisný návrh nadväzuje systém kompenzácií pre Nemcov na ekologické autá. To znamená, že niektorí nemeckí vodiči budú mať diaľničný poplatok kompenzovaný výrazne a iní len čiastočne. Berlín sa tým súčasne vyhne prepojeniu diaľničných poplatkov s daňou z motorových vozidiel, čo EK považuje za diskriminačné voči vodičom, ktorých autá nie sú v Nemecku registrované.
Okrem toho Nemecko ponúklo aj zníženie plánovaných cien krátkodobých diaľničných známok, ktoré sú podľa Bruselu neadekvátne vysoké. Ako dodal týždenník Politico, 10-dňová diaľničná známka by mala stáť 2,50 eura.
Rakúsko dnes upozornilo, že môže podniknúť právne kroky proti plánom Nemecka zaviesť mýto na diaľniciach, ktoré budú v podstate platiť len zahraniční vodiči. Informovala o tom agentúra DPA.
Európska únia (EÚ) pôvodný plán Nemecka odmietla a označila ho za diskriminačný. Ale hovorkyňa Európskej komisie (EK) vo štvrtok (3.11.) naznačila, že Berlín a Brusel sú blízko k dohode o mýte.
"Nadobudli sme dojem, že Európska komisia sa správa ako priekupník s koňmi, aby sa vyhla konfliktu s Nemeckom," skonštatoval rakúsky minister dopravy Jörg Leichtfried vo svojom vyhlásení. Rakúsko preto preskúma, či finálne mýto v susednej krajine nebude diskriminačné a či nebude v rozpore s pravidlami EÚ. A ak Viedeň zistí, že Rakúšania sú v Nemecku diskriminovaní, vyhradzuje si právo podniknúť ďalšie kroky, dodal minister.
Jeho nemecký kolega Alexander Dobrindt pritom dnes oznámil, že Nemecko predstaví svoj mýtny systém najskôr až po parlamentných voľbách, ktoré sa uskutočnia na budúcu jeseň.
Dohoda, na ktorej pracujú Brusel a Berlín, prinesie pár zmien v pôvodnom pláne, vrátane lacnejších krátkodobých poplatkov za diaľnice pre zahraničných turistov a cestujúcich.
Nemecko prišlo s plánom na zavedenie poplatkov na nemeckých diaľniciach pre osobné autá v roku 2014. Vodičom s autami registrovanými v Nemecku by však poplatok kompenzovala daň z motorových vozidiel, ktorá by sa o stanovenú sumu znížila. To EK označila za nespravodlivé, nakoľko poplatky za používanie diaľnic by fakticky platili len cudzinci, čo je v rozpore s pravidlami EÚ.
Brusel preto v septembri tohto roka podal na Nemecko žalobu na pôdu Európskeho súdneho dvora. Medzičasom sa ale Dobrindtovi a predsedovi EK Jeanovi-Claudovi Junckerovi, ktorý do rozhovorov vstúpil, podarilo dospieť k vzájomne výhodnému riešeniu.
Očakávaná dohoda podľa informácií agentúry DPA a týždenníka Politico mení pôvodný plán, ktorý počítal s kompenzáciou diaľničných poplatkov prostredníctvom dane z motorových vozidiel. Kompromisný návrh nadväzuje systém kompenzácií pre Nemcov na ekologické autá. To znamená, že niektorí nemeckí vodiči budú mať diaľničný poplatok kompenzovaný výrazne a iní len čiastočne. Berlín sa tým súčasne vyhne prepojeniu diaľničných poplatkov s daňou z motorových vozidiel, čo EK považuje za diskriminačné voči vodičom, ktorých autá nie sú v Nemecku registrované.
Okrem toho Nemecko ponúklo aj zníženie plánovaných cien krátkodobých diaľničných známok, ktoré sú podľa Bruselu neadekvátne vysoké. Ako dodal týždenník Politico, 10-dňová diaľničná známka by mala stáť 2,50 eura.
Minister Alexander Dobrindt vo štvrtok (3.11.) uviedol, že EÚ a Berlín sú v tejto veci blízko k dosiahnutiu kompromisu. "Dospeli sme k vzájomnému porozumeniu a som presvedčený, že už v novembri by sme mohli s EK uzatvoriť dohodu," povedal pre Reuters. Termín potvrdila aj hovorkyňa komisie, podľa ktorej "Brusel očakáva, že zvyšné otvorené otázky sa podarí doriešiť k spokojnosti EK aj nemeckej vlády v priebehu novembra".
Nemecko prišlo s plánom spoplatnenia nemeckých diaľnic pre osobné autá v roku 2014. Vodičom s autami registrovanými v Nemecku by však poplatok kompenzovala daň z motorových vozidiel, ktorá by sa o stanovenú sumu znížila. To EK označila za nespravodlivé, nakoľko poplatky za používanie diaľnic by fakticky platili len cudzinci, čo je v rozpore s pravidlami EÚ.
Brusel preto v septembri tohto roka podal na Nemecko žalobu na pôdu Európskeho súdneho dvora. Dobrindt tento krok privítal s tým, že EK "konečne začala vo veci konať". Medzičasom sa ale Dobrindtovi a predsedovi EK Jeanovi-Claudovi Junckerovi, ktorý do rozhovorov vstúpil, podarilo dospieť k vzájomne výhodnému riešeniu.
Očakávaná dohoda podľa informácií agentúry DPA a týždenníka Politico mení pôvodný plán, ktorý počítal s kompenzáciou diaľničných poplatkov prostredníctvom dane z motorových vozidiel. Kompromisný návrh nadväzuje systém kompenzácií pre Nemcov na ekologické autá. To znamená, že niektorí nemeckí vodiči budú mať diaľničný poplatok kompenzovaný výrazne a iní len čiastočne. Berlín sa tým súčasne vyhne prepojeniu diaľničných poplatkov s daňou z motorových vozidiel, čo EK považuje za diskriminačné voči vodičom, ktorých autá nie sú v Nemecku registrované.
Okrem toho Nemecko ponúklo aj zníženie plánovaných cien krátkodobých diaľničných známok, ktoré sú podľa Bruselu neadekvátne vysoké. Ako dodal týždenník Politico, 10-dňová diaľničná známka by mala stáť 2,50 eura.
Rakúsko pohrozilo, že podnikne právne kroky proti mýtu v Nemecku
Rakúsko dnes upozornilo, že môže podniknúť právne kroky proti plánom Nemecka zaviesť mýto na diaľniciach, ktoré budú v podstate platiť len zahraniční vodiči. Informovala o tom agentúra DPA.
Európska únia (EÚ) pôvodný plán Nemecka odmietla a označila ho za diskriminačný. Ale hovorkyňa Európskej komisie (EK) vo štvrtok (3.11.) naznačila, že Berlín a Brusel sú blízko k dohode o mýte.
"Nadobudli sme dojem, že Európska komisia sa správa ako priekupník s koňmi, aby sa vyhla konfliktu s Nemeckom," skonštatoval rakúsky minister dopravy Jörg Leichtfried vo svojom vyhlásení. Rakúsko preto preskúma, či finálne mýto v susednej krajine nebude diskriminačné a či nebude v rozpore s pravidlami EÚ. A ak Viedeň zistí, že Rakúšania sú v Nemecku diskriminovaní, vyhradzuje si právo podniknúť ďalšie kroky, dodal minister.
Jeho nemecký kolega Alexander Dobrindt pritom dnes oznámil, že Nemecko predstaví svoj mýtny systém najskôr až po parlamentných voľbách, ktoré sa uskutočnia na budúcu jeseň.
Dohoda, na ktorej pracujú Brusel a Berlín, prinesie pár zmien v pôvodnom pláne, vrátane lacnejších krátkodobých poplatkov za diaľnice pre zahraničných turistov a cestujúcich.
Nemecko prišlo s plánom na zavedenie poplatkov na nemeckých diaľniciach pre osobné autá v roku 2014. Vodičom s autami registrovanými v Nemecku by však poplatok kompenzovala daň z motorových vozidiel, ktorá by sa o stanovenú sumu znížila. To EK označila za nespravodlivé, nakoľko poplatky za používanie diaľnic by fakticky platili len cudzinci, čo je v rozpore s pravidlami EÚ.
Brusel preto v septembri tohto roka podal na Nemecko žalobu na pôdu Európskeho súdneho dvora. Medzičasom sa ale Dobrindtovi a predsedovi EK Jeanovi-Claudovi Junckerovi, ktorý do rozhovorov vstúpil, podarilo dospieť k vzájomne výhodnému riešeniu.
Očakávaná dohoda podľa informácií agentúry DPA a týždenníka Politico mení pôvodný plán, ktorý počítal s kompenzáciou diaľničných poplatkov prostredníctvom dane z motorových vozidiel. Kompromisný návrh nadväzuje systém kompenzácií pre Nemcov na ekologické autá. To znamená, že niektorí nemeckí vodiči budú mať diaľničný poplatok kompenzovaný výrazne a iní len čiastočne. Berlín sa tým súčasne vyhne prepojeniu diaľničných poplatkov s daňou z motorových vozidiel, čo EK považuje za diskriminačné voči vodičom, ktorých autá nie sú v Nemecku registrované.
Okrem toho Nemecko ponúklo aj zníženie plánovaných cien krátkodobých diaľničných známok, ktoré sú podľa Bruselu neadekvátne vysoké. Ako dodal týždenník Politico, 10-dňová diaľničná známka by mala stáť 2,50 eura.